Gjest Lelo, kvinne33 år Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg fikk 18. juli etter 4 lege besøk påvist noe som legen min kalte akutt cmv infeksjon i kroppen. Jeg ble syk 10 juni med halsvondt, feber, slapphet og generell nedsatt almenntilstand. Feber og halsvondt forsvant etter 4-5 dager. Men slapphet fortsatte og andre symptomer oppsto. feks vondt i mage, løs mage, lett kvalme, hjertebank, muskelvondt, muskelsvakhet, leddsmerter, svimmelhet, sviende smerte i hud/kropp, utmattethet, skjelving i motorikk, temperatursvinginger, søvnproblermer. Symptomene har variert og endret seg hele tiden. Da jeg tok blodprøvene 4.7, (legen visste ikke da hva som feilte meg) tok jeg og ekg, legen ble oppmerksom på noe som kunne være en skade på noe m hjerte. Vet ikke helt hva det var, men ble sendt til akutt mottaket og fikk sjekket med ny ekg og ultralyd av hjertet. Der sa de det var fint. Min fastlege har sagt at det kan ta tid med denne cmv infeksjonen og har ellers ikke fått så mye informasjon om viruset. Har lest en del på internett om cmv. Men nå 2.9 føler jeg meg ennå ikke bra. Er jo noe bedre, men har fremdeles symptomer som slapphet etter anstrengelser, svak skjelving, svie i kropp og opplever akuratt som om hjertet banker/jobber hardere og fortere/økt puls, ømme lymfekjertler. (opplevde også i sommer at jeg ble verre av solen, svie i kropp). Men spesielt dette med hjertet bekymrer meg, da jeg vet at cmv virus kan forårsake skade på hjertet. Men ettersom jeg har sjekket med ultralyd skulle det vel være iorden. Men lurer på om cmv virus kan gjøre skade lengre ute i sykdomsforløpet? Har også lest at det er veldig sjelden folk blir syke med cmv, og at det da som regel er noe galt med imunforsvaret. Bør jeg få sjekket noe ang dette? Kan og nevne at jeg hadde en urinveisinfeksjon og gikk på ant. ca 1 uke før jeg ble syk. Lurer også på om viruset kan angripe nervesystem, spesielt med tanke på skjelving i motorikk. Og hadde vært greit å vite hvor lenge en slik infeksjon kan vare? Lurer også på hvordang jeg skal forholde meg til omgang med gravide, da min svigerinne er gravid i 9 uke, og jeg vet cmv er skadelig for foster. Har og lest at cmv kan smitte lenge etterpå. Kan også opplyse at min lege har tatt veldig mange ulike blodprøver, og alle de var fine. Det var kun en blodprøve som slo ut og det var CMV, som viste en akuttinfeksjon. Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284522-akutt-cmv-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det var en komplisert historie. CMV (cytomegalovirus) er et virus som infoserer de fleste av oss. I en undersøkelse av blodgivere var det over 60 % som har gjennomgått infeksjon. De fleste, spesielt de som får infeksjon i ung alder ikke får noen som helst symptomer. Noen få kan få kyssesykelignende symptomer, særlig unge voksne. . Andre kan få symptomer som influensa med generell slapphet, litt feber, muskelsmerter, halsvondt.Slike symptomer, spesielt slapphet kan vare ganske lenge, gjerne flere mndr. Men det går over. UNNtak er gravide som kan få overført infeksjon til fosteret og da kan det resultere i misdannelser. Det er veldig vanskelig å diagnostisere disse infeksjoner, fordi det er så lite typiske symptomer. Vi har her i landet noen tilfeller av CMV-forårsaket misdannelser hvert år. Og unntak er personer som har svekket immunforsvar. Alle som gjennomgårførstegangs infeksjon forblir infisert, dvs de blir bærere av virus for resten av livet. Slike sovende infeksjoner kan bli aktivert senere, men det er b are immunsvekkede personer som får merkbare ssymptomer. Det er ytterst sjelden at CMV angriper nervesystemet. Alt i alt synes jeg ikke at du har spesiell grunn til å bekymre deg for dette. Det er heller ikke spesielt fare for å overføre infeksjon til andre, virus er i sirklulasjonen hele tiden, og du representerer ikke noe mer fare enn hvem som helst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284522-akutt-cmv-infeksjon/#findComment-2284735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.