Gå til innhold

tykktarmkreft

Anbefalte innlegg

Gjest Anette Utsola

Hei Min mor har fått diagnosen tykktarmkreft med spredning til lever, milt og buksputhalen. Vi fikk beskjed om at det var en stor svulst og ikke operabel etter en del diskusjon med legen ble min mor satt på cellegiftkur Flox med oxaliplatin. Dette har vist seg å ha en god virkning. Noen av svulstene har forsvunnet fra leveren og andre har krympet. Hun har hatt en del bivirkninger, så de siste kurene ble noe redusert fremgangen har ikke vært så stor nå, men kreften har godt noe tilbake. Min mor er 62 år gammel og jeg har jo forstått at alle ressurser ikke blir satt inn på grunn av alder. Men jeg har spurt legen uten at hun vil gi meg noe svar. Det jeg lurer på er hvor lenge kan hun leve med en slik type diagnose? er det en sammenheng på hvordan man responderer på cellegift, vil hun ha en større mulighet til å respondere bra på andre typer cellegift f.eks fliri? Det er vanskelig å stille de rette spørsmålene når en ikke er fagperson, og jeg føler at vi får så vage svar. Jeg vet at det er vanskelig å gi noe konkret svar. Men vi er klar over at situasjonen er livstruende. Først var det bare snakk om måneder, men nå har jeg begynt å håpe på noe mer. Er konstant urolig og synes dette er helt forferdelig. Har i tillegg mistet faren vår. Vi er villige til å gjøre alt. Av legene på rikshospitalet har vi fått en ny vurdering hvor de vil vurdere operasjon og radiofrekvent ablasjon av kreften i leveren etter effekten av cellegiften, men jeg følte vi fikk det svaret for at vi ikke skulle mase mer. Så langt har det ikke skjedd noe mer og operasjon er fremdeles verken planlagt eller sagt noe mer om fra legen.Hvis du har andre råd enn svarene på de spørsmålene jeg har stilt her er vi mer enn motakelige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284542-tykktarmkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg vil ikke tro at alderen har noe å si på innsatsen som blir gjort. 62 år regnes som ungt. Det er nok mer erfaringen om hva som virker i forhold til mengden bivirkninger som avgjør innsatsen. Celletypen i kreftsvulstene vil avgjøre hva slags cytostatika som velges, og her har jeg ingen detalj-kunnskap. Jeg synes du/dere skal signalisere til behandlende lege at dere ønsker full åpenhet om fremtidsutsiktene. Moren din må da ha samme ønske. Ofte kan ikke legene gi sikre svar, all erfaring om behandling dreier seg om statistikk og gjennomsnitt, med store individuelle variasjoner. Tykktarmskreft med spredning kan aldri kureres, og eventuelle operasjoner vil gjøres for å hindre smerter eller funksjonssvikt i organene. Ofte tilbyr sykehusene samtaler med sosionomer eller psykologer, som kan gi gode råd om hvordan man skal gi omsorg til hverandre i en så vanskelig situasjon. Du kan også ta kontakt med kreftforeningen; de har en rekke nyttige brosjyrer, og oversikt over litteratur om emnene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284542-tykktarmkreft/#findComment-2286308
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...