Gå til innhold

Hudlidelse, Fistler?!

Anbefalte innlegg

En venninde er sliti med dette i flere år, antagelig hele sitt voksene liv. Jeg ville vell beskrevet det som pussfylte byller, rødlige i fagen, men ofte lilla (?!) Før de sprekker. for så å lukke seg og sprekke igjen. De kommer på steder der det vokser mest hår, eks. under armer, rundt analen og kjønnsorgan. hun har og hatt noe mellom brystene og i annsikt. Jeg går nå hudpleie, da hun aldri helt har funnet ut hva dette er, og jeg er litt nyskjerrig på dette, ønsker jeg og skrive om dette. Hun har aldri følt at hun har fått en skikkelig diagnose, men er blitt behandlet med både operasjon og antibiotoka. Ingen av delene har fjernet problemet for godt. Grunnen til at jeg nevner Fistler er fordi hun har nevnt det selv som noe som sto i opperasjonspapirene hennes. men når jeg er inne og leser om dette får jeg intrykk av at dette er mere gynekologisk og/eller innvendig? hun snakket og om utvendige fistler, finnes det noe forskjell på dette? Og kan det være dette hun har? hun snakket og om å ha hatt denne "tvillingen" Om det ikke er dette hun har, vet du hva det kan være? Og uansett lurer jeg på hva slags info du har om hennes tillstad/ hvor jeg eventuelt kan finne dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284545-hudlidelse-fistler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Din venninne har en svært plagsom og lite kjent sykdom som kalles "suppurativ hidradenitt", eller oversatt "verkende kjertelbetennelse". Typisk for denne er kronisk tilbakevendende "byller" i armhuler og lysker og av og til i seteregionen eller kombinert med store kviser i ansiktet. Det er ofte kvinner som blir rammet og dette er ikke bare vondt , det kan ha en betydelig innvirkning på livskvaliteten. Bl a kan det være vanskelig å ha et normalt seksualliv for dem som er mye plaget. I utgangspunktet er det ingen infeksjion , men det blir en slags tilstopning av kjertlene som ender med en væskende betennelse i nevnte områder . Når en kjertel har vært betent mange ganger , danner det seg gjerne et kronisk gangsystem med en åpning , "fistel" som stadig væsker. Behandlingen går dels ut på å hindre nye betennelser, dels å operere bort de kroniske fistlene med tilhørende gangsystem. Før foretok men svært store kirurgiske inngrep for å fjerne alle kjertlene, men dette kan etterlate seg store arr og andre ettervirkninger, så man er litt mer "konservativ" nå. Pasienter med disse plagene bør ha langtids antibiotikabehandling , supplert med lokale kirurgiske korreksjoner. og følges opp av hudlege i samarbeid med kirurg. "Tvilling" er en annen tilstand som skyldes inngrodde hår i setepartiet, "kuskesyke" , og medfører væskende byller og fistler ganske lokalisert. Disse opereres også, men nå har vi i tillegg begynt å forsøke hårfjerningslaser for å ta vekk hårrøttene som er årsak til det stadige betennelsene. Så her blir det et annet behandlingsopplegg. Du får snakke med venninnen din og forklare hva hun kan gjøre med sin "hidradenitt" Med hilsen fra hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284545-hudlidelse-fistler/#findComment-2285393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...