Gå til innhold

Rimelig barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest hva er rimelig
Skrevet

Jeg lurer på hva dere synes er et rimelig barnebidrag å få fra min eksmann. Jeg er uføretrygdet og har rundt 150 000 brutto, han rundt 600 000 i året.

Vi har ett barn i skolealder. Vi bor et sted med høye leiepriser. Han beholdt huset pga økonomi, jeg leier en leilighet. Barnet bor for det meste hos meg, ca to tredjedeler av tiden. Det er rikke lett å få det til å gå rundt.

Skrevet

Du kan jo forsøke å regne det ut på bidragskalkualoren, da får du ihvertfall det tallet han må betale. Dette er jo i de fleste tilfeller veldig lite(alt for lite). For det første er det beregnet ut fra Sifos satser som er minstesatser og helt uten beregninger på sportsutstyr og aktiviteter. I tillegg får mannen et superfratrekk for hver gang han ser sitt barn. Men dere kan jo forsøke å bli enig om et høyere beløp. Evt at han kjøper alle klær eller noe.

Gjest Nope... not today
Skrevet

Vi betaler 2000 for en tenåring. Mora tjener 350.000 og faren ca. 1.000.000,-. Det synes jeg er helt OK.

Gjest hva er rimelig
Skrevet

Vi betaler 2000 for en tenåring. Mora tjener 350.000 og faren ca. 1.000.000,-. Det synes jeg er helt OK.

Min eks betaler meg 3000 kroner. Det er fortsatt ikke lett å klare seg med min inntekt veldig lave inntekt. Jeg vet ikke hva som er rimelig, og synes det er trist at kanskje mitt barn ikke vil bo hos meg en dag pga min lave økonomi, grunnet sykdom:

o(

Gjest Nope... not today
Skrevet

Min eks betaler meg 3000 kroner. Det er fortsatt ikke lett å klare seg med min inntekt veldig lave inntekt. Jeg vet ikke hva som er rimelig, og synes det er trist at kanskje mitt barn ikke vil bo hos meg en dag pga min lave økonomi, grunnet sykdom:

o(

Men det er heller ikke rettferdig at han skal forsørge deg ettersom du har lav inntekt. Han skal bidra økonomisk for hans BARN.

Gjest hva er rimelig
Skrevet

Men det er heller ikke rettferdig at han skal forsørge deg ettersom du har lav inntekt. Han skal bidra økonomisk for hans BARN.

Men det er jo akkurat det som er tilfelle, at det går ut over barnet som bor mest hos meg. Når han er 18 og ute av redet er han kvitt meg, men hvordan skulle jeg kunne vært mor og hatt bolig for barnet mitt hvis han ikke gav bidrag? Jeg hadde ikke hatt mulighet til en leilighet med eget rom for barnet mitt. Og det var ikke mitt valg å gå. Det er da ikke til klærne mine pengene går! Jeg skal kjøpe alle klær og alt utstyr, og hva slags ting tror du jeg kan kjøpe til ham etterhvert da?

Man bør ikke sette den andre parten i en slik situasjon at vedkommende ikke kan være mor, eller far. Enten det gjelder økonomi eller annet synes jeg. Det ansvaret hviler på bege parter til barnet er voksent. Og han vet godt jeg gjør det jeg kan for å komme meg i jobb igjen.

Synes du det er riktig å sitte der med en solid utbetaling i mnd og si at;" Det er da ikke henne jeg skal forsørge!! " Det går jo ut over ungen når jeg ikke har mulighet til å gi han det som de fleste unger trenger for å henge med i dag.

Han har 26 000 utbetalt i mnd, og 3000 går til bidrag som skal dekke alt annet enn maten når han er med ham.

Gjest Nope... not today
Skrevet

Men det er jo akkurat det som er tilfelle, at det går ut over barnet som bor mest hos meg. Når han er 18 og ute av redet er han kvitt meg, men hvordan skulle jeg kunne vært mor og hatt bolig for barnet mitt hvis han ikke gav bidrag? Jeg hadde ikke hatt mulighet til en leilighet med eget rom for barnet mitt. Og det var ikke mitt valg å gå. Det er da ikke til klærne mine pengene går! Jeg skal kjøpe alle klær og alt utstyr, og hva slags ting tror du jeg kan kjøpe til ham etterhvert da?

Man bør ikke sette den andre parten i en slik situasjon at vedkommende ikke kan være mor, eller far. Enten det gjelder økonomi eller annet synes jeg. Det ansvaret hviler på bege parter til barnet er voksent. Og han vet godt jeg gjør det jeg kan for å komme meg i jobb igjen.

Synes du det er riktig å sitte der med en solid utbetaling i mnd og si at;" Det er da ikke henne jeg skal forsørge!! " Det går jo ut over ungen når jeg ikke har mulighet til å gi han det som de fleste unger trenger for å henge med i dag.

Han har 26 000 utbetalt i mnd, og 3000 går til bidrag som skal dekke alt annet enn maten når han er med ham.

Dere må begge ha rom til gutten. Så der står dere likt.

Du får 3000,- som er hans andel av mat/klær/fornøyelser. Det er jo ikke han som skal stå for alle kostnadene med gutten. Du må jo også ta din del. Og 3000,- burde faktisk holde til både mat, klær og litt fornøyelser. Jeg synes derfor han bidrar godt.

Gjest hva er rimelig
Skrevet

Jeg skjønner du sitter på den andre siden.

Dette handler om virkeligheten i praksis for den aleneforelderen som må snu kroner en ikke har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...