Gjest Anonym bruker Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei! Jeg er en kvinne på 50 år. Da jeg var i 20-årene ble jeg 2-3 ganger smittet med klamydia. Jeg vet at jeg vet ett eller to tilfeller fikk en kur mot dette, men at jeg ved ett tilfelle kanskje ikke var klar over at jeg hadde det. Jeg fikk på et tidspunkt betennelse i den ene egglederen. Den fikk jeg behandling for. Da jeg var i 30-årene tok jeg en gynekologisk undersøkelse fordi jeg var plaget med smerter i den samme egglederen. Spesielt når jeg trente. Gynekologen sa at den bunnet i at egglederen var tett. Han sa at det ikke var noe farlig. Han ba meg tenke på det når jeg trente, så ville jeg slappe bedre av. Jeg sluttet å bekymre meg, etterhvert var jeg ikke lenger så plaget av smerter. Senere har jeg lest at man kan få tette eggeledere om man ikke blir behandlet for klamydia tidlig nok, eller i det hele tatt. Jeg regner derfor dette som en mulig årsak til den tette eggelederen. Det jeg lurer på nå, og som jeg håper at du kan svare på, er om klamydiabakterien kan kapsle seg inn og mange år senere smitte en partner? Jeg hadde for 2-3 år siden en kjæreste. På et tidspunkt ble det slutt mellom oss. Han var like etter sammen med en annen dame. Vi kom sammen igjen. Like etter fikk han vite av den forrige kjæresten at hun var smittet med en kjønnssykdom. Han mente at den måtte ha kommet fra meg, for han hadde ikke vært sammen med noen andre enn meg før henne. Jeg gikk for sikkerhet skyld til min gynekolog som kunne fortelle at det ikke feilte meg noe. Jeg tenkte akkurat da ikke på klamydia, for min tidligere kjæreste ble opptatt av at jeg kunne ha herpes da jeg fortalte ham om en kul jeg av og til fikk på høyre kjønnsleppe. Jeg mener selv at jeg aldri har vært smittet med herpes, men for å være sikker spurte jeg gynekologen om jeg kunne ha dette. Han sa nei. Kulen jeg av og til er litt plaget med var, sa han, en opphovnet kjertel. Da jeg var i 30-årene ble jeg smittet med en kjønnssykdom jeg ikke kan huske navnet på. Jeg tror den begynte på T - og kunne høres ut som navnet på en blomst. Jeg fikk den gangen ikke inntrykk av dette var noe farlig; at den ville forsvinne med en liten kur. Men er dette noe jeg kan teste om fortsatt sitter i kroppen? Og evt kan være en kilde til smitte av kjønnssykdom? Kan jeg i det hele tatt ta prøver som viser om jeg i dag har noen form for kjønnssykdom i meg? Siden HIV/AIDS ble et problem på midten av 80-tallet har jeg vært flink til å bruke kondom. Jeg var ved et par tilfeller uforsiktig, og fikk da ved et tilfelle denne kjønnssykdommen som begynner på T. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284573-klamydia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Vi vet ikke hvor lenge klamydia kan ligge skjult i kroppen og ha mulighet for å smitte andre. Det enkleste vil være å få din lege til å sjekke det med en prøve fra livmorhalsen, så får du det avklart en gang for alle. Det er usikkert om gynekologen tok en slik prøve av deg, få det evt. avklart. Herpes opptrer som små blemmer på kjønnsorganet, de har gul-hvitt innhold og når det har gått hul på dem, kommer det en liten skorpe. Det annet du omtaler med T kan være trichomonas som også er en seksuelt overførbar sykdom, men som bare gir ubehag med utflod og kløe. Jeg synes som sagt du skal gå til din fastlege og få en sjekk med prøver. Legg kortene på bordet og be om en sjekk for klamydia, trichomonas og herpes hvis det er minste tegn på blemme (ellers kan man ikke sjekke). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284573-klamydia/#findComment-2284910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.