everan Skrevet 3. september 2007 Skrevet 3. september 2007 Hei, vi har to døtre, 13 og 15 år gamle, som ikke har hatt vannkopper, så vidt vi vet. Jeg mener å ha hørt at det er en fordel for jenter å ha hatt vannkopper før de eventuelt blir gravide. Stemmer det?, og i så fall hvorfor? Skal vi forholde oss aktivt på noen måte, for eksempel forsøke å utsette dem for smitte når vi hører om noen som har vannkopper, eller sjekke om de kanskje har hatt vannkopper? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 3. september 2007 Skrevet 3. september 2007 Sakset fra Lommelegen: ''Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.'' Jeg hadde ikke hatt vannkopper da jeg var gravid, passet bare på å holde meg unna hvis jeg visste det var vannkoppesmitte i omløp. Og fra barnelegene.no ''Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet.'' 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Vannkopper kan gi skade hos fosteret dersom moren blir alvorlig syk i første trimester, eller rett rundt fødsel. Sistnevnte kan behandles med anti-virus medisiner. Det er imidlertid fordel å ha sykdommen i ung alder, voksne blir ofte sykere. vannkopper smitter lett, og sålende den syke har blemmer. Dersom dere har venner/bekjente med små barn, kan dere jo signalisere at dere ønsker å komme på sykevisitt med døtrene deres.. Det går også an å sjekke en blodprøve for å se om man har hatt sykdommen, men dette er ikke vanlig. Det er sjelden at man har så få utslett at det går ubemerket hen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.