Gjest Bekymret og gravid Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei! Jeg er litt usikker om du er riktig person å stille dette spørsmålet til, men håper du kan videreformidlet spørsmålet til noen andre hvis det viser seg at jeg bommer. Jeg er 29 år og gravid i uke 26. Jeg har i ca 15 år hatt forkjølelsessår på munnen og antatt at dette er herpesvirus type 1. (Har aldri undersøkt dette, men tror jeg fikk det før jeg ble seksuelt aktiv, og da er vel sansynligheten stor for at det er virus type 1). I forrige uke hadde jeg et nytt utbrudd på undersiden av underleppa. Dette tenkte jeg ikke særlig over før jeg for 5 dager siden følte meg litt sår nedentil. Jeg undersøkte meg selv med fingrene, og brukte da også spytt fra egen munn. Et par timer etterpå slo det meg at dette kanskje ikke var så lurt ettersom jeg har lest at herpes kan smitte ved munnsex, og dermed kanskje også via eget spytt...? Etter å ha undersøkt diverse sider på internett har jeg forstått av herpes kan være farlig for babyen min. Jeg har bekymret meg veldig de siste dagene, og ønsker derfor å få svar på følgende: 1) Kan jeg smitte meg selv kun via spytt fra munnen, og blir dette i tilfellet regnet som et førstegangsutbrudd? (Jeg har forstått førstegangsutbrudd er det verste for barnet, men jeg har jo i prinsippet hatt viruset i kroppen i mange år). 2)Jeg har kjent meg litt sår og opphovnet nedentil de siste dagene, men dette har jeg også kjent tidligere i svangerskapet. Kan dette være herpesutbrudd? 3) Når kan jeg evt. føle meg trygg for at jeg ikke har smittet meg selv? 4)Bør jeg inntil videre unngå sex med min samboer? 5)Hvor risikabelt er en evt. smitte for barnet mitt i dette tilfelle, og haster det med å søke legehjelp? Mvh Bekymret gravid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284583-herpes-1-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.