Gjest svettulf Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei Jeg er en aktiv mann på 40 år. Jeg trener masse og er i god form. Jeg har alltid trenet men aldri følt at eg har svettet spesielt mye. Inntil for noen år siden. Jeg har gradvis trenet mer og mer og trener nå ca 5-10 timer i uken. Svettingen syns jeg bare øker og øker. Jeg vog meg før en treningstur på 2t og 45 min med moderat intensitet i temperatur rundt 15 grader. Jeg var 3,6 kg lettere når jeg kom tilbake etter endt treningstur. Jeg syns ikke svettingen under trening er et problem, men det er også blitt en psykisk belastning. Er jeg litt usikker i sosial sammenheng slåes alle svette-kranene på og svetten strømmer i strie strømmer. Pinlig og ubehagelig synest jeg. Er det noe å få gjort med dette? Kosthold eller anna? Håper på svar da dette er et ganske stort problem for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284636-ekstrem-svetting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Det er svært sjelden at økt svetting, hyperhidrose, har med kosthold å gjøre. En sjelden gang kan årsaken være hormonell, dette kan eventuelt påvises med blodprøver hos fastlegen. Økt svetting i sosiale sammenhenger regnes som en type sosial angst, og problemet er ofte selv-forsterkende; jo mer man bekymrer seg for svetting, jo mer svetter man. mange psykologer kan lære bort teknikker for å hanskes med dette. Noen kan ha hjelp av en blodtrykksmedisin, en beta-blokker som tildels kan hindre rask puls og svetting i belastende situasjoner. Jeg synes du kan bestille time hos fastlegen din for en vanlig helsesjekk og blodprøver. Be om at hormoner, stoffskifte og saltbalansen sjekkes. Du kan også be om henvisning til en hudlege, som har kompetanse på området. Det er viktig at du får i deg rikelig drikke; med såpass kraftig svetting trenger du også salt-tilskudd etter en treningsøkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284636-ekstrem-svetting/#findComment-2288305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.