Gå til innhold

arve oppgjør ved uskiftet bo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min far sitter i uskiftet bo, vi er flere søsken. Han har nå bedt min datter, altså hans barnebarn om å overta hans bil, mot at hun får denne eu godkjent og betaler evnt reperasjoner. Bilen er en 86 mod. Nå krever min søster at datteren min skal betale for bilen. Jeg har snakket med min far om dette, men han gir seg ikke på at min datter skal ha bilen. De har også skrevet salgsmelding. Hva skal vi gjøre?

Gjest gjør det ryddig
Skrevet

Det ryddigste er vel at man tar seg bryet med å kjøre innom en bilforretning og får en ca. pris på den, og så får den reparert og eu-godkjent.

Om de sier at han betaler utgiftene, og hun betaler ca samme summen for bilen, så er alt gjort skikkelig.

Sjansen er vel heller at hun må betale mer enn den er verdt.. Jeg ville ikke laget noe uhygge mellom søknene og barnebarna på grunn av dette.

En bil er jo pr definisjon en dyr ting, men en 20 år gammel bil er ikke verdt stort..

Skrevet

Han kan gjøre akkurat som han vil med det han eier. Og en bil fra 1986 er vel ikke verdt en titusing en gang, med mindre det er en spesiell bil.

Skrevet

Han kan gjøre akkurat som han vil med det han eier. Og en bil fra 1986 er vel ikke verdt en titusing en gang, med mindre det er en spesiell bil.

Ikke når han sitter i uskiftet bo, vel?

Han kan ikke gi gaver som står i misforhold til boets verdi. Jeg tror vel kanskje at det skal være et lite bo før en bil fra 1986 gjør det, men for å få alt riktig og unngå sure miner, er det kanskje bedre å gjøre slik "gjør det ryddig" foreslår.

Skrevet

Kan han gi de andre barnebarna eller barna et beløp som tilsvarer det som bilen er verdt så blir det minst mulig mas for han. Sjekk hva som er listepris og evt hør med en forhandler for å få en takst. Kanskje ender det med at datteren din ikke vil ha bilen likevel, men heller vil ha pengene den er verdt og kjøpe en annen bil?

Helt utrolig at det går an for en familie å bli opphisset over skjev fordeling av så små verdier, men slik er det i mange familier - eller er det i alle?

http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist2/uskiftetbo.html

"Etter arvelovens hovedregler råder nå Kari over alle verdiene i uskifte-boet som én eier. Hun kan spise, drikke og reise som hun vil. Hun kan kjøpe og selge fast eiendom, hun kan ta opp ytterligere lån eller nedbetale. Alt hun erverver av verdier går inn i uskifteboet. Hun har ikke anledning til å gi bort fast eiendom, eller å gi gaver som står i misforhold til boets størrelse. Hvis hun ønsker å gi gaver til et av barna, må begge få likt, eventuelt samtykke i at den andre får gaver."

Skrevet

Ikke når han sitter i uskiftet bo, vel?

Han kan ikke gi gaver som står i misforhold til boets verdi. Jeg tror vel kanskje at det skal være et lite bo før en bil fra 1986 gjør det, men for å få alt riktig og unngå sure miner, er det kanskje bedre å gjøre slik "gjør det ryddig" foreslår.

Nei, det er vel noe annet når han sitter i uskiftet bo ja. Men jeg synes jo det er temmelig grolete av en tante å bli sur og vrang fordi bestefaren vil gi barnebarnet sitt en gammel bil (som før sagt: med mindre det er en veldig spesiell bil!).

Gjest mandolina
Skrevet

En 21 år gammel bil, som må EU-godkjennes og repareres før den er brukbar, er vel ikke mer verdt enn vrakpanten, og det er 1.500 kr.

Gaver fra uskifte bo kan ikke skjevfordeles, men det må være veldig små midler i et bo, for at en kan si at et beløp på 1.500 kr er noe å krangle om.

Familien må være glad i å krangle om bagateller.

Hilsen

• 3 uker senere...
Skrevet

Godta at han er et voksent menneske og i det store og hele kan gjøre som han vil med det han eier?

Det er noen få begrensninger i forhold til hva han kan gi bort når han sitter i uskifte: fast eiendom og gaver som står i misforhold til boet. En 21 år gammel bil som må repareres og EU-godkjennes kan umulig være verdt noe særlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...