Gå til innhold

Prolaps

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk en prolaps i nakken.Vet ikke hvor mye du vet om dette men spør uansett. Fikk denne utredningen etter MR-undersøkelse : Det er en lett utrettet cervical lordose.Mellomvirvelskiven C5/6 er høyderedusert,så har et relativt stort venstresidig prolaps som fyller ut inngangen til venstree C6 rotkanal.Prolapset berører såvidt medulla,men medulla har bevart sin form og har fortsatt bra plass i spinalkanalen.I de andre skivenivåene er det normale forhold.Deet er normale skjelettstrukturer uten tegn til påleiringer eller andre degenerative forandringger.Normalt utseende av medulla spinalis.Man ser ikke egn til patologoiske forandringer i scapulaområdet på de foreliggende bildene. R:Prolaps iC5/6 nivå med betydelig innsnevring av venstre C6 rotkanal. Dette hendte i januar i år.Var til en spesialklinikk men de ville ikke operere, så skulle ta kontakt igjen visst jeg fikk mere smerter.det har jeg da ikke fått men heller ikke blitt noe særlig bedre.Kjenner fortsatt smerter i nakke/skulder.Går litt i bølger.Fikk ett treningsprogram som jeg trener 3 ganger i uken pluss at jeg går en del på fjellet. 1.Vet det er forskjellig fra person til person,men hvor lang tid bør det egentlig ta før smertene bør gå over med en sånn prolaps? 2.Er 25 år og vil ikke gå rundt med smerter i evigheter.Bør jeg operere? 3.Bør jeg ta behandling hos fysoteraput/kiropraktor? (har hatt behandling hos fysoterapaut tidligere,men var stort sett bare ultralyd og massering,hjalp ikke.) 4.Drev en del med dykking før.kan det være farlig og dykke med en prolaps? Bør man gjøre dette i og med utstyret er ganske tungt.tar man det rolig på og av med utstyret på land så vil vel dette gå bra? på spesialklinikken mente han at jeg burde vente litt med dykking,dette var da 01.06.07. Begynner og bli lei av hele prolapsen nå så håper du har noen gode svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284691-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Nakke/skulder/arm-smerter ser vi mye av i allmennpraksis. vanligvis klinger smertene av, og prolapset trekker seg tilbake i løpet av 6 måneder. Forutsatt riktig trening. vanligvis ber jeg om at fysioterapeuten skal bruke SET; slynge-apparat-trening. Dette belaster ikke prolapset, og styrker de indre og stabiliserende musklene i nakken. Den vanligste grunnen til å operere er utstrålende smerter i armen, iallfall dersom det gir svekkelse i muskulaturen. Jeg synes det er rimelig at du får en ny utredning hos en ortoped, i og med at det har tatt så lang tid. Noen ganger velger man å ta et nytt MR-bilde også. Når det gjelder dykking, så er ikke dybden i seg selv farlig, men det er viktig at du hele tiden har kontroll med nakken når du beveger deg, og særlig når du tar av og på utstyret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284691-prolaps/#findComment-2288311
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...