Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved kontroll i veke 24 var fosterlyden veldig ujevn - dvs. rytmisk og fin ein liten periode før hjerteslaga liksom hoppa over nokre slag og tok nokre ekstra slag før rytmen vart jamn att. Dette gjentok seg. Legen min synest at dette var uvanleg og eg fekk time til ny ultralydkontroll. Nokon som veit noko om dette - normalt/unormalt - kan det vere teikn på hjartefeil, i såfall kva skjer framover??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28470-ujevn-fosterlyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei tune

Jeg opplevde det samme på kontroll i uke 27 og ble svært engstelig. Jordmor reagerte også og sendte meg til føden for nærmere undersøkelse. Der sa de imidlertid at alt var normalt. Det var vanlig at fostre hadde såkalte ekstraslag. På kontroll et par uker etter hos legen skjedde det samme, og fosterlyden var i tillegg svært lav av og til. Igjen ble jeg sendt til føden for CTG. Der hørte vi at barnets hjerte slo normalt i en periode, før det kom tre-fire ekstraslag på rad, før det igjen slo normalt. På ultralyd så vi tydelig at hjertet "stoppet opp" litt. Skremmende for en engstelig mor!

Men legen forsikret meg om at det ikke var farlig, og sannsynligvis ville det gå over av seg selv før fødselen. Det ble imidlertid skrevet på svangerskapsjournalen min at barnet skulle tilsees av barnelege etter fødsel.

De siste ukene har fosterlyden vært helt fin. Det er vidunderlig å høre de jevne hjerteslagene! Jeg tror ikke du trenger å engste deg. Jeg har fått beskjed om at det ikke tyder på hjertefeil. Ekstraslag er en vanlig og ufarlig hjerterytme "feil".

Et tips: Jeg får selv ekstraslag av kaffe, så jeg sluttet helt med kaffe, cola etc. Vet ikke om det var det fosteret reagerte på, men etter det har det iallefall vært fint.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28470-ujevn-fosterlyd/#findComment-115041
Del på andre sider

Hei tune

Jeg opplevde det samme på kontroll i uke 27 og ble svært engstelig. Jordmor reagerte også og sendte meg til føden for nærmere undersøkelse. Der sa de imidlertid at alt var normalt. Det var vanlig at fostre hadde såkalte ekstraslag. På kontroll et par uker etter hos legen skjedde det samme, og fosterlyden var i tillegg svært lav av og til. Igjen ble jeg sendt til føden for CTG. Der hørte vi at barnets hjerte slo normalt i en periode, før det kom tre-fire ekstraslag på rad, før det igjen slo normalt. På ultralyd så vi tydelig at hjertet "stoppet opp" litt. Skremmende for en engstelig mor!

Men legen forsikret meg om at det ikke var farlig, og sannsynligvis ville det gå over av seg selv før fødselen. Det ble imidlertid skrevet på svangerskapsjournalen min at barnet skulle tilsees av barnelege etter fødsel.

De siste ukene har fosterlyden vært helt fin. Det er vidunderlig å høre de jevne hjerteslagene! Jeg tror ikke du trenger å engste deg. Jeg har fått beskjed om at det ikke tyder på hjertefeil. Ekstraslag er en vanlig og ufarlig hjerterytme "feil".

Et tips: Jeg får selv ekstraslag av kaffe, så jeg sluttet helt med kaffe, cola etc. Vet ikke om det var det fosteret reagerte på, men etter det har det iallefall vært fint.

Lykke til!

Takk tullerull - eg har lest dine tidlegare spørsmål og svar. Godt å finne noko i samme situasjon. Eg har leitt på mange internettsider etter informasjon om dette,men funne veldig lite, så heilt normalt kan det vel ikkje vere? Eg prøver å ikkje bekymre meg, men gjer det likevel innerst inne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28470-ujevn-fosterlyd/#findComment-115083
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Att hjärtat slår ojämnt under graviditetn och då speciellt under tidig graviditet, är inte ovanligt. Detta beror ofta på att hjärtat är "omoget" och det brukar att ställa om sig självt inna förlossningen. Jag ser i nuläget ingen anledning till oro, och du skall dessutom få komma på extra undersökning av detta. Jag har alltså sett och hört många liksom dig och det brukar inte bli något problem utan att det slår normalt efter födelsen. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28470-ujevn-fosterlyd/#findComment-115149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...