Gå til innhold

Fungerende eggstokkrest?

Anbefalte innlegg

Gjest Ungmøen

Hei. Er en kvinne på 36 år som har fjernet begge eggstokkene pga. tvillingcyster. Dette ble gjort for snart ett år siden. Det ble etterlatt en rest av den ene eggstokken for å kanskje kunne forhindre at jeg skulle komme rett i overgangsalder. To mndr etter operasjon hadde jeg mistet mensen og hetetokter var et faktum. Jeg begynte da på østrogentilskudd, og skulle da følge en pille-plan som gir med blødninger hver 3. mnd. Nå har jeg begynt å få blødninger (mensliknende) ca hver 3. uke, selv med vanlig medisinering. Mitt spørsmål blir da om denne resten av eggstokken kan ha begynt å fungere, slik at mine egne hormoner begynner å gi meg en syklus. Eller er dette en "vanlig bivirkning" av hormontilskudd. På grunn av min relativt unge alder, har jeg ikke veldig lyst verken på overgangsalder, eller hormontilskudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284708-fungerende-eggstokkrest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det Det er som du er inne på slev to mulige forklaringer på blødningen: at du selv produserer hormoner som fremkaller blødning eller at det er effekt av behandlingen som er det man betegner ’lang syklus’ med bare blødning hver 3.måned. Hos noen fungerer det ikke, det må gis gestagen (provera i ditt tilfelle ?) oftere enn hver 3.måned. Hvis du skal få klarhet, bør du stoppe med hormoner i 2-3 uker og få tatt en ny blodprøve. Hvis den fortsatt viser hormonverdier forenlig med overgangsalder, kan du fortsette med østrogen og bruke gestagen hver eller hver annen måned, evt. Bruke Trisekvens. Du skal ikke være redd for å bruke hormoner som erstatning for det dine eggstokker ikke produserer, det er østrogen til kvinner ETTER naturlig ivergangsalder det har vært bekymringer om. Spesielt hos kvinner over 60 år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...