Gjest Ungmøen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei. Er en kvinne på 36 år som har fjernet begge eggstokkene pga. tvillingcyster. Dette ble gjort for snart ett år siden. Det ble etterlatt en rest av den ene eggstokken for å kanskje kunne forhindre at jeg skulle komme rett i overgangsalder. To mndr etter operasjon hadde jeg mistet mensen og hetetokter var et faktum. Jeg begynte da på østrogentilskudd, og skulle da følge en pille-plan som gir med blødninger hver 3. mnd. Nå har jeg begynt å få blødninger (mensliknende) ca hver 3. uke, selv med vanlig medisinering. Mitt spørsmål blir da om denne resten av eggstokken kan ha begynt å fungere, slik at mine egne hormoner begynner å gi meg en syklus. Eller er dette en "vanlig bivirkning" av hormontilskudd. På grunn av min relativt unge alder, har jeg ikke veldig lyst verken på overgangsalder, eller hormontilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284708-fungerende-eggstokkrest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det Det er som du er inne på slev to mulige forklaringer på blødningen: at du selv produserer hormoner som fremkaller blødning eller at det er effekt av behandlingen som er det man betegner ’lang syklus’ med bare blødning hver 3.måned. Hos noen fungerer det ikke, det må gis gestagen (provera i ditt tilfelle ?) oftere enn hver 3.måned. Hvis du skal få klarhet, bør du stoppe med hormoner i 2-3 uker og få tatt en ny blodprøve. Hvis den fortsatt viser hormonverdier forenlig med overgangsalder, kan du fortsette med østrogen og bruke gestagen hver eller hver annen måned, evt. Bruke Trisekvens. Du skal ikke være redd for å bruke hormoner som erstatning for det dine eggstokker ikke produserer, det er østrogen til kvinner ETTER naturlig ivergangsalder det har vært bekymringer om. Spesielt hos kvinner over 60 år. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284708-fungerende-eggstokkrest/#findComment-2287184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.