Gå til innhold

Gravid etter MA, risiko for ny MA???

Anbefalte innlegg

Opplevde en MA (missed abortion) på forsommeren. Triste saker, men slikt skjer. Nå har vi lykkes på nytt (positiv test idag, HURRA!). Da melder bekymringene seg. Har vi økt risiko for å oppleve en ny spontanabort? Har ingen barn fra før, forrige gang var første graviditet og dermed også første spontanabort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284728-gravid-etter-ma-risiko-for-ny-ma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid en ikke så helt liten risiko for at det skal gå galt tidlig. Men "vanlig" spontanabort der fosteret kommer ut av seg selv, er mer vanlig enn MA. Jeg har ikke prosenttallene i hodet.

Men ett enkelt mislykket svangerskap ødelegger på ingen måte sjansene deres til å få barn. Svært mange som har fått alle de barna de ønsket seg (meg selv inkludert), har vært gjennom SA eller MA underveis dit. Det er først etter 3 ufrivillige aborter på rad at man begynner å lete etter spesielle årsaker - det sier noe om hvor vanlig det er å miste, dessverre.

Hvis du er engstelig, kan du kanskje prøve å få tatt en UL rundt uke 8. Ser man hjerteslag da, er det statistisk sett stor sjanse for at alt vil gå bra.

Lykke til!

fuji1365380447

Jeg kjenner meg sånn igjen i tankene dine - jeg hadde selv en MA da vi først prøvde å bli gravid (hadde i tillegg hatt en provosert abort i ungdommen).

Jeg hadde en del blødninger i mitt andre svangerskap, og var livredd for å abortere igjen. Så redd at jeg ikke orket å jobbe, satt bare å gråt om dagene.

For meg så hjalp det å gå gjevnlig til ultralyd disse første ukene. Tror jeg var på ultralyd i uke 5,8,10 og 12.... (hvis ikke det var mer).

Jeg klarte ikke å slå meg til ro med at fosteret levde når jeg hadde slike blødninger. Heldigvis så var gynekologen min en forståelsesfull mann som sa at jeg kunne komme når jeg ville for å se at det fremdeles var liv . Men det ble jo dyrt i lengeden, da - for det kostet jo 500 kr hver gang (privat gynekolog).

Jeg var faktisk urolig helt frem til uke 19 da jeg endelig kjente liv! Selv om det er ganske vanlig å gjennomgå en abort, så er det en stor følelsesmessig påkjenning. Gi deg selv lov til å være redd, og forsøk å gjøre det som gir deg sikkerhet. For meg hjalp det utrolig mye å se at hjertet banket på den lille "ræka" der inne.

Lykke til med svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...