Gå til innhold

Hvordan overleve lange og kjedelige møter?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Var på et møte i dag som tok hele tre timer. Og jeg trodde jeg skulle dø av kjedsomhet, hun som holdt møtet bare leste opp det som hun viste som Powerpoint.

Det blir sikkert ikke det siste kjedelige møtet jeg må være til stedet på.

Hvordan holder dere ut kjedelige møter når det ikke er sosialt akseptabelt å sovne?

Gjest hemmelig i tilfelle sjefen ser meg
Skrevet

Tegner og fantaserer. Og om mulig skulker. (Later som jeg har noe viktigere som jeg MÅ gjøre).

Skrevet

Her er en sak som kan fungere; drittsnakk bingo.

Fant ingen norsk variant i forbifarten, men du kan alltids fylle inn med norske ord selv(vet at det finnes norske versjoner også - søk på nettet). Her er ihvertfall en engelsk utgave, sjekk ut linken nedenfor:

http://www.bullshitbingo.net/cards/bullshit/

Husk å følge hele oppskriften ;)

Lykke til!!

Skrevet

Jeg holder ikke ut.

Jeg setter over sentralbordet til en trådløs telefon som jeg tar med meg på møtet - dermed er jeg praktisk talt "saved by the bell" når den ringer og jeg må unnskyldende liste meg ut framøtet med jevne mellomrom. (noen ganger har jeg vurdert å ringe den sjøl fra mobilen når det blir for kjedelig!)

Jeg setter meg dessuten alltid nærmest døra, slik at det er naturlig at jeg tilbyr meg å løpe ut dersom det ringer på døra.

*dreven skulker*

Gjest arbeidsjønn
Skrevet

Finn en annen som hater møter like mye som du og spill hangman og bondesjakk på medbragte ark.

Skrevet

Sist satte jeg telefonen på vekking da jeg så at dette ville bli en langtekkelig affære. Så lot jeg som det var en viktig telefon jeg fikk, listet meg ut og gjorde noe mer meningfullt resten av møtetida. Jeg har bare ikke tålmodighet til sånt.

Skrevet

Jeg holder ikke ut.

Jeg setter over sentralbordet til en trådløs telefon som jeg tar med meg på møtet - dermed er jeg praktisk talt "saved by the bell" når den ringer og jeg må unnskyldende liste meg ut framøtet med jevne mellomrom. (noen ganger har jeg vurdert å ringe den sjøl fra mobilen når det blir for kjedelig!)

Jeg setter meg dessuten alltid nærmest døra, slik at det er naturlig at jeg tilbyr meg å løpe ut dersom det ringer på døra.

*dreven skulker*

Nei, men flyfly dah........!

For en møtekultur!

Skrevet

Synes de aller fleste av de møtene jeg er med på (jobb eller privat) er interessante, jeg!

Det er i alle fall utrolig uinspirerende å stå som møteholder og se at enkelte holder på å sovne....

Men da bør jo møteleder ta et hint og ta en pause :-)

Skrevet

Nei, men flyfly dah........!

For en møtekultur!

Møtekultur? Da skal du se resten av gjengen jeg jobber med;

Svært få har fått med seg viktigheten av å fatte seg i korthet.

Mange sterke personligheter som prøver å få fram at sitt budskap er viktigst.

Svak møteledelse, ingen skjærer noen gang gjennom for å sette på plass "the delicate geniuses".

De samme som snakker hele tida, og som oftest ender det opp i lengre diskusjoner der de gjentar seg sjøl-

I rest my case...

Skrevet

Som Prust syns jeg at jobbmøtene er interessante!

Normalt får man anledning til å stille spørsmål. Spør om ting som opptar deg, så kommer kanskje møte inn på et interessant spor.

Skrevet

Ta notater! Flotte notater, med pene understrekninger etc. Da går tida fort, og du har det (litt) gøy også.

Dessuten får du visstnok med deg mer av hva som blir sagt. Og du ser mektig interessert ut. :-)

Skrevet

Svak møteledelse, ingen skjærer noen gang gjennom for å sette på plass "the delicate geniuses".

De samme som snakker hele tida, og som oftest ender det opp i lengre diskusjoner der de gjentar seg sjøl-

I rest my case...

Jeg driver og planlegger kurs seinere i høst - du vet hva det gjelder - og jeg tar gjerne i mot gode råd for å skjerpe oppmerksomheten hos deltakerne.

Opplegget er to dager fra 9 til 16.30. En kursholder er med begge dager, + to andre kursholdere som er med en dag hver. Eksempler fra RL tas med (med enten besøk eller at en person fra RL kommer og forteller) + gruppearbeid.

Nyttige tips?

Skrevet

Normalt får man anledning til å stille spørsmål. Spør om ting som opptar deg, så kommer kanskje møte inn på et interessant spor.

Jeg er av dem som ofte spør for å få klargjort en sak eller få svar på ting jeg ikke har forstått. Som kursleder liker jeg også spørsmål, bare de ikke blir kverulerende - men det er ikke så ofte jeg er ute for det lenger....

Skrevet

Det går bedre med trening. Da jeg var student og like etter hadde jeg god trening i å holde ut kjedelige forelesninger uten å sovne elller kjede meg halvt i hjel. Nå er jeg sjeldnere på slike langtekkelige forestillinger, og da kjeder jeg meg mer når det skjer.

Vet ikke om det var noen trøst, men....

Skrevet

I rest my case...

''Svært få har fått med seg viktigheten av å fatte seg i korthet.''

Dette synes jeg først og fremst gjelder _sjefer_, og især når de skal snakke om ikke-faglige ting, bare administrative! *grøss* (Tenker da på typiske jobbkonferanser - ikke avdelingsmøter osv)

Og snakkesaligheten gjelder selv om en av dem får ordet når det nærmer seg lunsj. Da sier han kanskje at "ja. vi får gå 5 minutter inn i lunsjtiden - vi har jo likevel en times pause", og så snakker han supersakte og omstendelig og avslutter minst et kvarter inn i lunsjpausen!

Skrevet

''Svært få har fått med seg viktigheten av å fatte seg i korthet.''

Dette synes jeg først og fremst gjelder _sjefer_, og især når de skal snakke om ikke-faglige ting, bare administrative! *grøss* (Tenker da på typiske jobbkonferanser - ikke avdelingsmøter osv)

Og snakkesaligheten gjelder selv om en av dem får ordet når det nærmer seg lunsj. Da sier han kanskje at "ja. vi får gå 5 minutter inn i lunsjtiden - vi har jo likevel en times pause", og så snakker han supersakte og omstendelig og avslutter minst et kvarter inn i lunsjpausen!

Jada... kjenner til den typen folk.... Ikke moro å kutte lunsjen!

Tror jeg er ganske flink til å slutte presis før lunsj når jeg holder møter :-)

Skrevet

Jada... kjenner til den typen folk.... Ikke moro å kutte lunsjen!

Tror jeg er ganske flink til å slutte presis før lunsj når jeg holder møter :-)

Det er uhyre viktig, for folk har en tendens til å høre dårligere etter når man snakker inn i pausene! :-)

Men det er forksjell på f eks et lite gruppemøte rundt et bord, der man forhåpentligvis er nokså interessert i temaene, enn større "konferanser" der en står foran gruppa og taler til sitt publikum.

Gjest best wishes
Skrevet

Men hva om jobbmøtene handler om temaer som overhodet ikke interesserer deg, som regnskap, budsjett etc? Ting du ellers ikke må forholde deg til men som du likevel må høre om på møtet.

Skrevet

Men hva om jobbmøtene handler om temaer som overhodet ikke interesserer deg, som regnskap, budsjett etc? Ting du ellers ikke må forholde deg til men som du likevel må høre om på møtet.

Om du ikke har bruk for budsjett/regnskap (må da være greitt å se hva dere kan regne med å bruke , eller hvordan det går med bedriften), får du be om å få jobbe mens de andre er på møte!

Skrevet

Stusser over at så mange kjeder seg i møter. Er i en del møter selv, men melder avbud om jeg ikke har noe å melde i møtet eller regner med lite utbytte av det. Må da være veldig misbruk av arbeidskraft å innkalle folk til møter de ikke har utbytte av?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...