Gå til innhold

Lekser i 3. klasse


Anbefalte innlegg

Storebror har akkurat begynt i 3. klasse. Siden de begynte i 1. har de lært løkkeskrift, dette strevde han fælt med i begynnelsen da han rett og slett hadde for dårlig finmotorikk, og jeg fikk diskutert meg fram til at det var ok at han skreiv store trykkbokstaver i hele 1. klasse. I løpet av 2. gikk han over til løkkeskrift han også.

Det har i løpet av hans foreløpige skolekarriere vært fint liten vektlegging av lesetrening. På naboskolen der vi kjenner noen som går, startet de med ”Lesekvarten” allerede i 2. klasse. (Altså lese ett kvarter hver dag) i lekse. De har hatt skrivelekse så og si hver dag i fjor, da gjerne repetering av et eller annet meningsløst vers eller setninger som skal skrives pent i skriveboka.

Hittil i år har det ikke vært en eneste leselekse. Ukas lekser høres slik ut:

Mandag: To sider i matteboka (hvis en er så heldig å ha en – 2/3 av klassen har kopier siden skolen ikke har klart å skaffe nok mattebøker, uvisst av hvilken grunn). Les og skriv ukas øveord 3 ganger. (Øveordene er hatt – matte – legge – sette – hat – mate – lege – sete. Forrige uke var det 6 andre ord)

Tirsdag: Les og skriv ukas øveord 3 ganger. Pakk sekken til turdagen

Onsdag: Skriv minst 5 setninger fra turen. Fin ut skostørrelse og fødselsmåned, vi skal lage statistikk

Torsdag: Les og skriv ukas øveord 3 ganger, Finn ut hva en forsker er og hva h*n gjør.

For meg virker det meningsløst å skulle øve på dobbel og enkel konsonant i ord når guttungen ikke leser flytende ennå. Jeg trodde at lesetrening var noe som ble prioritert når de begynte på skolen. Hvordan praktiseres det på skolene dere hører til? Og dersom det er noen lærere her – Er det fortsatt slik at løkkeskrift er viktig prioritering i småskolen? De gangene jeg har uttrykt at jeg kanskje syntes det er litt i overkant å starte opp med løkkeskrift i 1. klasse, har jeg blitt avspist med det pedagogiske argumentet at ”kruseduller er naturlige bevegelser for barn, slik blir løkkeskrift/sammenhengende skrift også naturlig å starte med fra begynnelsen av”. Hallo! Guttungen hadde ikke engang verken riktig blyantgrep eller konkret preferanse på hvilken av hendene han ville skrive med da han begynte på skolen… Er det ikke sik at de bør lære seg å lese skikkelig snart??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leselekser har de hatt siden jul i 2. klasse. Nå i tredje er det leselekser to dager: et som alle leser, og en dag med valgfri leselekse i leseboka. De skal skrive opp hvor mange sider de leste på 15 min. I tillegg låner de en bok i uka på biblioteket og det forventes vel at de leser denne også.

I tillegg har de mattelekse 3 dager i uken.

Krl en dag.

Engelsk - lesing på ord til diktat

Norsk - lesing på ord til diktat (ikke fokus på doble konsonanter)

Høres litt rart ut at det er så lite fokus hos dere på leseforståelse osv. Hadde tatt det opp med læreren!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286009
Del på andre sider

Høres rart ut, ja - min andreklassing har hatt leselekse helt fra starten. Riktignok var det mye enkeltord og lite mening til å begynne med, men fra andre halvår i første hadde de i tillegg små lettlestbøker (alle elevene altså, tilpasset den enkelte), og nå i andre er det vers og små historier i leseboka deres. Løkkeskrift ble introdusert nå til 2.klasse - men ennå drives skrivelekser kun i form av repetisjon av enkeltbokstaver (stor/liten bokstav, repeter på en linje). De gjør det med andre ord nesten motsatt ved vår skole enn ved deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286017
Del på andre sider

Hos oss begynner de med lesetrening hver dag fra 1. klasse! En liten og lett lesebok som skiftes ut hver uke + lesekort som vi skal skrive på når barnet har lest, helst hver dag. Vi er litt sløve for i dag har vi vært i marka istedet + at vi har sett to episoder av Brødrene Dal så vi har glemt å lese, men vi får ta det igjen i morra tidlig. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286020
Del på andre sider

Dette er ganske forskjellig fra vår skole. Gutten min går, som du vet, også i 3., og de har leselekse hver dag. De låner med seg småbøker der velger selv (etter interesse og nivå), og de skal lese ca et kvarter hver dag. Gutten min strever litt med lesingen, synes vi (tatt i betraktning at han egentlig har kunnet lese lenge). Han er ukonsentrert og sier "eeehm, eeeh, mhmmm" foran nesten hvert ord, og får litt lite flyt. Men han kommer seg dag for dag. Han leser noen sider selv, og så leser han for oss.

I går hadde han norsk lekse (Zeppelin heter den), der de skull gjøre en side. Da var det setninger som skulle finnes (sette stor bokstav og punktum) + skrive setninger til noen bilder. Øveordene skal gjøres i løpet av uka (skrive de 6 ordene borover linja, dobbeltside, blir kanskje 5-6 ganger pr ord + at vi øver muntlig)

I dag hadde han mattelekse, og det var 2 sider med å telle hundrere, tiere og enere, i ulike systemer.

Engelsken er foreløpig muntlig.

Jeg synes det er kjempeviktig med lesetrening, og vi var på foreldremøte for 1. trinn i kveld - og de begynner allerede der med lesetrening (etter jul). På skolen vår bruker de noe som heter Australsk lesemetode - som visstnok fungerer veldig bra, men som er avhengige av oss foreldre å følge opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286043
Del på andre sider

Dette var ganske ulikt vår skole ja. Guttungen min er også 3.klassing. Denne uka har de følgende lekser, fordelt på 4 dager:

3 sider i matteboka, legge sammen tall med tierovergang.

to stykker i leseboka (Gyldendals Safari) og løse oppgaver i leseforståelse i oppgaveboka som hører til leseboka.

Lese en valgfri tekst min 10 minutter pr dag.

Evt gjøre litt i ekstraboka (4 nivåer; Akka, Bakka, Bonka og Rakka) som også går mye på lese tekst og gjøre oppgaver for å trene leseforståelse.

Lærerene legger stor vekt på leseforståelse og repetert lesing, de skal lese alt minst to, -helst tre, ganger.

De har skrevet med små bokstaver, og skal nå i høst lære stavskrift. De jobber med punktum og stor bokstav nå. Dobbel konsonant har de ikke begynt med, men jeg har forklart det for min unge for å gjøre ham obs på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286058
Del på andre sider

Annonse

Snuppa hadde to leseprosjekt da ho gikk i 2. klasse. (I fjor) Der fikk de et ark hvor vi skrev opp alt ho leste. Klassen fikk klistremerker på en stor plakat ut fra hvor mye barna leste, og det var stor stas når det nesten ikke var mer plass på plakaten.

Ser at snuppa har hatt stor nytte av disse prosjektene, og at lesingen har blitt mye bedre da.

Er litt usikker, men jeg tror ho hadde samme prosjektet i 1. klasse også. Da kunne vi ta med lydbøker + at vi voksne leste for dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286081
Del på andre sider

Min tredjeklassing skal lese 10 min. hver dag, slik som GA beskriver - i lånt bok pluss skolens lesebok.

De har heldigvis ikke begynt med noen slags løkkeskrift, junior har mer enn nok med å skrive små og store trykkbokstaver omtrent der de skal være (sånn som at p, j og g skal under linja, mens d, b og i ikke skal.

De har også øvingsord, men ikke spesielt fokus på verken dobbelt konsonant eller andre staveregler. De fleste øvingsordene er vanlige ord man får bruk for i "alle" setninger. Noen ganger er det også "temaord" fra det de skal snakke om den uka.

Denne uka hadde de forøvrig en mattelekse som jeg ikke fikk til, og jeg har hatt matte på universitetsnivå. Jeg lurer derfor litt på om det kanskje var noe feil med oppgaven - noe jeg synes er litt unødvendig på det stadiet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286251
Del på andre sider

I klassen til min 3. klassing har de lekse til tirsd; onsd, torsd. og fred. Da skal de lese 1 side i Tuba Luba 5 ganger + svare på spørsmål og gjøre oppgaver knyttet til siden. I tillegg har de ca 5-10 øveord som de skal øve på hele uken, med diktatprøve på fredagen.

I matte har de 1 ark med oppgaver til hver dag. her har de begynt å rekne med tall over 100.

De andre fagene jobber de muntlig med på skolen.

I 2. klasse jobbet de på samme måten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286284
Del på andre sider

Nå har jeg en i 3. klasse og en i 1. klasse.

3.klassen har virkelig prioritert lesingen, noe jeg synes er helt riktig.

De har leselekse hver dag, og skal da lese 1-2 sider i en tilpasset lesebok. De skal lese minst 3 ganger, og en voksen skal høre på minst 1 gang.

De har ellers mattelekse 1-2 ganger i uka, og div. andre lekser 1-2 ganger i uka.

Skrivingen blir det fokusert litt på, men ikke så veldig mye. Min tredjeklassing skriver med små bokstaver, men ikke sammenhengene.

De har også øveord, og har hatt det hver uke siden 2. klasse.

I fjor øvde de mye på diftonger og det å automatisere lesingen.

Førsteklassen er fremdeles i gang med observasjon og kartlegging av nivåene i klassen, men skal starte med tilpassede lesebøker og ABC-bok i løpet av høsten.

Personlig synes jeg det er myyyye viktigere å lære å lese skikkelig så fort som mulig. Det letter alt annet skolearbeide. Det er også mye lettere å fokusere på skjønnskrift når man slipper å konsentrere seg om hvordan ordet skrives. Og det lærer man best ved å automatisere lesingen - mener jeg, som ikke er lærer :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286407
Del på andre sider

Jeg har en 4-klassing og en 2-klassing. I 3-klasse i fjor hadde de leselekse hver dag, og etter jul hadde de i tillegg til lesestykket i leseboka i lekse hver dag å lese 15 min i selvvalgt bok. Min gutt gjorde den leksen på sengen hver kveld:-)

De begynte med stavskrift etter jul i 2. klasse, og det skal han som går i 2. klasse nå også gjøre.

I 1.klasse i fjor hadde de leselekse 1-2 dager i uken, det samme har hatt nå i 2. så langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286454
Del på andre sider

Du beskriver et opplegg som jeg ville revet meg ganske hårløs av. Det er trist at barns innlæring blir skadelidende av pedagokker som tenker ut noe superfancy for å få navnet i de pedagokkiske historiebøkene.

Løkkeskrift faller like naturlig for førsteklassegutter som engelsk broderi for en elefanter. Løkkeskrift er dessuten en håndskrift som er så godt som uleselig for et flertall av de som har lese- og skrivevansker. Så det kan være en effektiv måte å helt hekte dyslektiske foreldre av.

Skal vi starte FFTBAL? Foreldrenes Forening til Bekjempelse av Løkkeskrift.

Noen barn sitter for øvrig å kopierer krusedullene uten å tenke særlig over hvilke bokstaver og ord de skriver.

For mange barn og voksne gir det liten mening å lære seg løsrevne ord når de skal lære å lese eller lære seg et fremmedspråk. Og ordene var vel heller ikke de mest relevante for 3-klassinger. Hvem klarer eller gidder å gå rundt å huske hvordan man skriver fat, når man hverken får lest eller skrevet ordet i en meningsfull setning?

Jeg tror den beste måten å lære seg å både lese og skrive på er når det skjer gjennom en vekselvirkning mellom lesing og skriving. Hva som er mest effektivt å veklegge mest for det enkelte barn blir individuelt.

Dessuten bør man jo forsøke å finne noe som gir et minstemål av opplevd mening og kjøre et opplegg som generelt ikke er mest egnet til å skape avesjoner.f

Om du ikke får læreren til å snu litt på skjeen, er det kanskje en idé å ta saken i egne hender. Forhør deg med de du kjenner som har opplegg som fungerer bedre. Kjøp om nødvendig egne bøker og lær ungen å lese med lyderingsmetoden.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286642
Del på andre sider

Du beskriver et opplegg som jeg ville revet meg ganske hårløs av. Det er trist at barns innlæring blir skadelidende av pedagokker som tenker ut noe superfancy for å få navnet i de pedagokkiske historiebøkene.

Løkkeskrift faller like naturlig for førsteklassegutter som engelsk broderi for en elefanter. Løkkeskrift er dessuten en håndskrift som er så godt som uleselig for et flertall av de som har lese- og skrivevansker. Så det kan være en effektiv måte å helt hekte dyslektiske foreldre av.

Skal vi starte FFTBAL? Foreldrenes Forening til Bekjempelse av Løkkeskrift.

Noen barn sitter for øvrig å kopierer krusedullene uten å tenke særlig over hvilke bokstaver og ord de skriver.

For mange barn og voksne gir det liten mening å lære seg løsrevne ord når de skal lære å lese eller lære seg et fremmedspråk. Og ordene var vel heller ikke de mest relevante for 3-klassinger. Hvem klarer eller gidder å gå rundt å huske hvordan man skriver fat, når man hverken får lest eller skrevet ordet i en meningsfull setning?

Jeg tror den beste måten å lære seg å både lese og skrive på er når det skjer gjennom en vekselvirkning mellom lesing og skriving. Hva som er mest effektivt å veklegge mest for det enkelte barn blir individuelt.

Dessuten bør man jo forsøke å finne noe som gir et minstemål av opplevd mening og kjøre et opplegg som generelt ikke er mest egnet til å skape avesjoner.f

Om du ikke får læreren til å snu litt på skjeen, er det kanskje en idé å ta saken i egne hender. Forhør deg med de du kjenner som har opplegg som fungerer bedre. Kjøp om nødvendig egne bøker og lær ungen å lese med lyderingsmetoden.

Lykke til!

mvh

Ungen KAN lese, men mangler helt klart trening for å bli helt flytende. Han er veldig glad i å bli lest for, og jeg liker å lese for han. Når han skal lese sjøl, blir han sur fordi det går sakte, og jeg blir sur fordi han blir sur. ;)

Det skal være foreldremøte i neste uke, men jeg hater å nok en gang være den som sitter og nægger om lesetrening og betydningen av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286648
Del på andre sider

Annonse

Her har det heldigvis ikke vært noe mas om løkkeskrift. Da tror jeg eldstemann hadde falt sørgelig igjennom dessverre. I stedet satser de mer og mer på at ungene skal få skrive endel på data. Jeg trodde løkkeskrift hadde gått ut på dato for minst 10 år siden jeg!

Leselekse har de hver dag. Yngstemann i 2. klasse har 10 minutters leselekse hver dag. Han kan lese i en valgfri bok eller i skolens lesebok.

Det er da merkelig at skolen deres satser så ensidig på skriving i stedet for lesing. Leseferdigheter er jo kjempeviktig å ha som basis for alt annet som skal læres på skolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286652
Del på andre sider

Ungen KAN lese, men mangler helt klart trening for å bli helt flytende. Han er veldig glad i å bli lest for, og jeg liker å lese for han. Når han skal lese sjøl, blir han sur fordi det går sakte, og jeg blir sur fordi han blir sur. ;)

Det skal være foreldremøte i neste uke, men jeg hater å nok en gang være den som sitter og nægger om lesetrening og betydningen av det.

Hva med å skrive et brev til læreren?

For barn som liker språk og liker å bli lest for, kan gapet mellom faktiske ferdigheter og det de ønsker seg ut av å lese, bli en utfordring.

Prøv å finn noen bøker som engasjer litt. F.eks. Kasper i Leseløveserien. Les annet hvert ord sammen med ham. Tegneserier. Humoristiske rim med fancy tegninger.

Finn enkle bøker han leste da han var liten.

Og for all del, lag et attraktivt belønningssytem. Bokormer. Alle som kan motivere og ikke er helseskadelig. (Sider lest. Minutter lest høyt. Bøker lest. Velg den målestokken som funker best.)

Noen vil hevde at det er galt å belønne barna for å gjøre noe som først og fremst er i deres egen interesse å lære seg. At læringen skal være belønning og motivasjon nok i seg selv.

Jeg må helt ærlig medgi at så smarte og intelligente som jeg kan synes mine barn er, er de ikke nødvendigvis langsiktige nok til å prioritere en framtidig astronomkarriære foran lego, fotball og playstation. Belønning har fått ungene til å lære seg mye de ellers ville driti en lang marsj i, spart utallige krangler og kilometer med miss-stemning, samt over tid gjort hatefag til yndlingsfag.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286654
Del på andre sider

Gjest Sånn har det vært for mine

Jeg har to barn som er ferdige med tredje trinn og mer til. Begges undervisning har sett ganske like ut: Leselekse hver dag, enten x antall sider eller x antall sider x antall ganger og en periode var det tid. Individuell lekse. Lesekonkurranse i løpet av sommeren (hvem har lest flest sider i løpet av ferien) mm.

Skrivelekse omtrent hver dag, valgfritt om de vil la bokstavene henge sammen eller om de er for seg, det skal skrives pent, ordene ligge på linjen etc.

Øveord hver uke, disse har de prøve på hver fredag (norsk og engelsk)

Matte hver dag.

Var hva jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2286658
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hva med å skrive et brev til læreren?

For barn som liker språk og liker å bli lest for, kan gapet mellom faktiske ferdigheter og det de ønsker seg ut av å lese, bli en utfordring.

Prøv å finn noen bøker som engasjer litt. F.eks. Kasper i Leseløveserien. Les annet hvert ord sammen med ham. Tegneserier. Humoristiske rim med fancy tegninger.

Finn enkle bøker han leste da han var liten.

Og for all del, lag et attraktivt belønningssytem. Bokormer. Alle som kan motivere og ikke er helseskadelig. (Sider lest. Minutter lest høyt. Bøker lest. Velg den målestokken som funker best.)

Noen vil hevde at det er galt å belønne barna for å gjøre noe som først og fremst er i deres egen interesse å lære seg. At læringen skal være belønning og motivasjon nok i seg selv.

Jeg må helt ærlig medgi at så smarte og intelligente som jeg kan synes mine barn er, er de ikke nødvendigvis langsiktige nok til å prioritere en framtidig astronomkarriære foran lego, fotball og playstation. Belønning har fått ungene til å lære seg mye de ellers ville driti en lang marsj i, spart utallige krangler og kilometer med miss-stemning, samt over tid gjort hatefag til yndlingsfag.

mvh

"Jeg må helt ærlig medgi at så smarte og intelligente som jeg kan synes mine barn er, er de ikke nødvendigvis langsiktige nok til å prioritere en framtidig astronomkarriære foran lego, fotball og playstation. "

Hehe... Nei, det er underlig, det der - mine smartinger skjønner heller ikke at det er lurt å prioritere forberdelser til fremtidige doktorgrader fremfor playstation, barbie og fremfor alt trampoline-hopping :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284733-lekser-i-3-klasse/#findComment-2287003
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...