Gå til innhold

Har du opplevd det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev en lang artikkel på nettet. For meg var opphavrett her uten interesse. Senere surfet jeg rundt på nettet og oppdaget at andre hadde kopiert mesteparten av artikkelen fra min nettside til sin egen og utgitt teksten for sin egen. Hyggelig at artikkelen falt i smak. Senere leste jeg om en fyr som hadde fått et bilde på sin hjemmeside kopiert inn i Wikipedia uten å oppgi hvor det kom fra. Det mislikte han.

Når folk leser/ser artikler og bilder ganske like på to eller flere steder lurer vel noen på hvem som har orginalen? Eller er sånt så vanlig at ingen gidder å bry seg lenger? Er det en bra idé å skrive i pdf-format for å gjøre det vanskeligere å endre innholdet om noen kopierer?

Skrevet

Det er veldig, veldig vanlig, dessverre, og jeg tror at alle som publiserer noe som helst - i tekst eller bildeform - på nett bare må ta det med "på kjøpet" at andre kommer til å kopiere det helt eller delvis. Selv har jeg mange tilfeller der andre har tatt hele layouten til hjemmesida mi og satt den opp som sin egen på sin hjemmeside, og det er nesten heller regelen enn unntaket at venner av meg har opplevd det samme.

En .pdf vil nok i større grad beskytte materiellet mot plagiering, men på den annen side vil det jo også gjøre din original mindre tilgjengelig siden det er større terskel for brukerne å laste ned en .pdf enn å bare klikke på en lenke og lese en tekst i html-format.

Det _er_ kopibeskyttelse på materiell som publiseres på nettet, så om man har ork til det kan man forfølge saken f.eks. til vedkommendes hjemmeside-leverandør og i ekstreme tilfeller til internettleverandøren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...