Gå til innhold

Hvordan bli faglærer?

Gjest Anonym for anledningen:-)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym for anledningen:-)
Skrevet

Hei,

jeg er i en omleggingsfase i livet, og vurderer seriøst læreryrket. Men, jeg føler ikke for å utdanne meg til allmennlærer, men vil heller bli faglærer i historie, religion, samfunnslære.

Hvordan skal jeg gå fram for å utdanne meg til lærer i bare noen fag, eller er det ingen annen vei utenom enn 4 år på lærerhøyskolen?

Skrevet

Du kan jo ta historie, statsvitenskap (eller sosiologi) og religionsvitenskap (hvis det finnes) på universitetet, og så ta ped.sem for å få undervisningskompetanse etterpå. Jeg tror det heter bachelorgrad nå, det som før het cand. mag.

Skrevet

4-årig allmennlærerskole er det korteste alternativet. Ellers kan må du ta en mastergrad og et års praktisk pedagogisk utdannelse, noe som tar seks år til sammen, eller en 5-årig lærerutdannelse ved universitetet, som du kan gjøre mer snever enn allmennlærerutdannelsen. Eventuelt kan du bare ta årsstudium i fagene du vil undervis, men så blir du en av de "ufaglærte" lærerne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...