Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Puppylove

Hallo!

Jeg vurderer å få satt inn spiral. Pt. bruker jeg p-pillen, og er fornøyd med den, men alderen min tilsier at jeg snart må slutte med disse i tillegg til at det på kvinnesiden i slekten er utallige tilfeller av blodpropp, som er en av p-pillens bivirkninger som kjent.

Har noen der ute erfaringer med den "gamle" spiralen kontra hormonspiralen?

Blødningen ifm. menstruasjonen, vil denne bli rikeligere eller er det individuelt?

Disse trådene som henger ned fra spiralen, kan disse kjennes ved samleie?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28476-spiralen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kobberspiral vil gjerne gi rikeligere blødninger, hormonspiralen mye mindre evt ingen blødning. Trådene kan en sjelden gang kjennes av mannen, men da kan man klippe dem kortere.

HORMONSPIRAL

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang.

Den koster ca 1200 kr, men så holder den i 5 år, det blir 20 kr per måned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28476-spiralen/#findComment-115280
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...