Gå til innhold

Nabo som prøver å flytte grensen

Anbefalte innlegg

Gjest ikke 'nabokjerring'
Skrevet

Hei, noen råd? Vå har noen små hageflekker. Ny nabo har plantet en busk i min hage (ikke på tomtegrensen, ikke på sin egne hage). jeg vil ikke ha den busken der, jeg har nok busker som er med på å lage det litt privat hos både dem og meg.

De synes det er fint å ha den der, for 'de har så liten hage' og jeg er jo bare 'pirkete'.

De har sagt de skal flytte den. men de gjør det ikke. Graver jeg den opp selv, blir det full krig. Jeg er en fredsommelig person, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Så det letteste hadde vært å grave den opp, og sette den pent med rot og jord inne på plenen deres, så kunne de få opp farten med å plante før det blir for sent. men det der gjør ejg bare ikke! Hjelp meg!

Skrevet

Sjekk med kommunen hvor grensene går og sett opp et lite gjerde. Jeg hadde flydd i flint om naboen plantet på min eiendom!

Skrevet

Sjekk med kommunen hvor grensene går og sett opp et lite gjerde. Jeg hadde flydd i flint om naboen plantet på min eiendom!

Vet du hvordan man klarer å måle opp - sånn ute i hagen liksom? Må man ha proffe folk?

Skrevet

Vet du hvordan man klarer å måle opp - sånn ute i hagen liksom? Må man ha proffe folk?

Vi kontaktet en eller annen instans i kommunen (bare ring kommunens sentralbord og si at du vil ha grensekart over eiendomnnen din) og fikk tilsendt kart som viste hvor grensa gikk i forhold til hvor husene sto, mulig det kostet noen få kroner. Deretter målte vi opp selv og satte opp gjerde. Skal du ha fagfolk til å måle opp blir det sikkert dyrt.

Skrevet

Vi kontaktet en eller annen instans i kommunen (bare ring kommunens sentralbord og si at du vil ha grensekart over eiendomnnen din) og fikk tilsendt kart som viste hvor grensa gikk i forhold til hvor husene sto, mulig det kostet noen få kroner. Deretter målte vi opp selv og satte opp gjerde. Skal du ha fagfolk til å måle opp blir det sikkert dyrt.

Grensen går ut fra husrekka, vinkelrett på husene. Men jeg forstår ikke helt hvordan man måler det i terreng. På papir er det jo bare å bruke en vinkelhake. Må man måle for eksemple 4 meter ut fra husvegg, og så lage en tenkt trekant, og regne -- var det hypotenusen det heter? - lenge siden jeg gikk på skolen?. Sånne rettvinklede trekanter og greier?

Eller er jeg på vidda nå?

Skrevet

Grensen går ut fra husrekka, vinkelrett på husene. Men jeg forstår ikke helt hvordan man måler det i terreng. På papir er det jo bare å bruke en vinkelhake. Må man måle for eksemple 4 meter ut fra husvegg, og så lage en tenkt trekant, og regne -- var det hypotenusen det heter? - lenge siden jeg gikk på skolen?. Sånne rettvinklede trekanter og greier?

Eller er jeg på vidda nå?

Når du får kartet er grensen tegnet inn som en linje mellom husene på tegningen, akkurat der den går. Så da er det bare å måle en del punkter fra egen husvegg og så langt ut som grensa går ifølge kartet.

Skrevet

Når du får kartet er grensen tegnet inn som en linje mellom husene på tegningen, akkurat der den går. Så da er det bare å måle en del punkter fra egen husvegg og så langt ut som grensa går ifølge kartet.

Tusen takk for hjelpen *Bretter opp ermene og går til verks * etter jobben.

Skrevet

Som Lillemus sier, så ta kontakt med kommunen, så kan de sette opp grensepåler. Bare si hva som er problemet til dem og be om hjelp. Så kan du sette opp gjerde, men sett det noen få cm inne på din eiendom så de ikke kan klage på det.

Noen naboer er idioter, den krigen det hadde blitt av noe sånt hadde jeg gladelig tatt. Det skulle ha blitt ett helvete uten like.

Den busken der skulle de ha fått spist hel.

Skrevet

Som Lillemus sier, så ta kontakt med kommunen, så kan de sette opp grensepåler. Bare si hva som er problemet til dem og be om hjelp. Så kan du sette opp gjerde, men sett det noen få cm inne på din eiendom så de ikke kan klage på det.

Noen naboer er idioter, den krigen det hadde blitt av noe sånt hadde jeg gladelig tatt. Det skulle ha blitt ett helvete uten like.

Den busken der skulle de ha fått spist hel.

''Den busken der skulle de ha fått spist hel.''

Du kan jammen få sagt det!

Vi satte opp et tørkestativ i 2001 litt for nær grensen, slik at tøyet vårt ble hengende over på naboens tomt. Først i fjor fikk vi flyttet det.... Men vi har tålmodige naboer som ikke har sagt noe....

Men jeg hadde jo dårlig samvittighet hver gang jeg hang opp tøy der....

Skrevet

''Den busken der skulle de ha fått spist hel.''

Du kan jammen få sagt det!

Vi satte opp et tørkestativ i 2001 litt for nær grensen, slik at tøyet vårt ble hengende over på naboens tomt. Først i fjor fikk vi flyttet det.... Men vi har tålmodige naboer som ikke har sagt noe....

Men jeg hadde jo dårlig samvittighet hver gang jeg hang opp tøy der....

Men det er forskjell på å bevisst ta seg til rette, som denne naboen gjør, og det å 'bomme litt' fordi man ikke visste bedre akkurat der og da.

Vi har naturtomt/lyng mot naboen, og det er ikke alltid like lett å si at akkurat _der_ går grensa. Naboen felte en dag et tre som han _trodde_ stod på hans eiendom, men da treet var borte dukket plutselig en grensepåle opp under torva, og det var altså vårt tre han hadde felt.

Vi hadde i utgangspunktet ikke noe ønske om at det skulle felles, men det var ikke noen big deal at det var borte. Og jeg ser ikke noen grunn til å komme i naboklinsj pga en helt tilgivelig tabbe.

Skrevet

''De synes det er fint å ha den der, for 'de har så liten hage' og jeg er jo bare 'pirkete'.''

Jeg synes disse folka høres rimelig frekke ut!

Men hvis du tror det blir full krig dersom du graver den opp selv, tror du ikke at det blir _enda_ verre hvis du tar kontakt med kommunen, og dermed bringe øvrigheta inn i bildet?

Jeg tror jeg ville først ha gitt dem en frist for å fjerne den, hvis ikke graver du den opp selv eller eventuelt kontakter kommunen for å få til grenseoppgang.

Skrevet

''De synes det er fint å ha den der, for 'de har så liten hage' og jeg er jo bare 'pirkete'.''

Men hvis du tror det blir full krig dersom du graver den opp selv, tror du ikke at det blir _enda_ verre hvis du tar kontakt med kommunen, og dermed bringe øvrigheta inn i bildet?

Jeg tror jeg ville først ha gitt dem en frist for å fjerne den, hvis ikke graver du den opp selv eller eventuelt kontakter kommunen for å få til grenseoppgang.

Tror det er lurt det Morsan skriver - å gi dem en frist før du kontakter kommunen.

Skrevet

''gitt dem en frist for å fjerne den, hvis ikke graver du den opp selv''

Smart, tusen takk for hjelpen til deg og alle andre her. :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Gå ut ei mørk natt, og spray utysket med "round up" sånn at den dør!

Og når de spør, så vet du naturligvis ikke noe om det :)

Det fine med sånn gift er at den dør gradvis, bare visner hen, liksom....så de kan ikke "ta deg" på det...

Tror ikke jeg hadde turt, da, men...

Skrevet

Maken til frekkhet! Du kan jo enten plante en busk du synes er fin på tomta deres, grave den opp og ned på deres tomt, eller gi dem en frist for å fjerne den før du gjør det.

Skrevet

Maken til frekkhet! Du kan jo enten plante en busk du synes er fin på tomta deres, grave den opp og ned på deres tomt, eller gi dem en frist for å fjerne den før du gjør det.

Hehe... God ide. Er bare redd de kommer til å hevne seg uansett hva jeg gjør, skjønner du. Er vant til koselige og greie naboer, så nå er jg veldig usikker. Er redd de kan komme til å bråke masse med musikk osv som hevn, og det blir uutholdelig.

Skrevet

Ahaaaa, dette vet jeg endel om etter at noen kjøpte nabohuset, rev det og skulle bygge nytt. Og tok seg til rette på vår tomt så det holdt.

Det kommer jo an på hvor alvorlig denne tvisten er/blir, men skal det gjøres skikkelig, så må det oppmåling til, det holder ikke med kart og så gjøre det selv. Oppmåling, dvs påvisning av grense, må være i henhold til moderne kartforretning,og ikke i henhold til gamle kart. Hvis du syns dette hørtes avansert og vanskelig ut, så er jeg helt enig med deg. ;-)

Hvis du bor i et hus som er bygd i løpet av siste ca 30 år, så er sannsynligvis tomten oppmålt opprinnelig etter moderne kartforretning (som er en avansert/offisiell form for oppmåling, med alle parter til stede) . Sånn er det iallefall i vår kommune. Da er det grei skuring å få påvist grensen av kommunen. Er det derimot gamle kart som er lagt til grunn, så blir det kun estimering av grensen som blir gjort, hvis man ikke forlanger moderne kartforretning gjort da. (=dyrt)

Vet ikke hvordan det er i deres kommune, men i vår kommune koster påvisning av 2 grensepunkt kr 2700,- pluss moms. Kartforretning koster rundt 12000 kr + moms tror jeg det var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...