Gå til innhold

Endelig - tid for tannlege!

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 grusomme døgn, eller var det 3?Har ikke spist noe særlig siden lørdag kl 22 på kvelden.Klarer knapt å huske noe, har gått i ørske med smerter. En kanon-betennelse i en tann og langt oppover i tannkjøttet og videre i overkjeven.Kinnet på venstre side av ansiktet er helt slapt.

Og jeg som har periodontitt må naturlig nok ofre ei tann i dag, rett ut ! Så nå må jeg ha ny protese, denne gang i hele overkjeven. 5000,- rett ut + tannteknikk. Håper og tror jeg får dekket protesen på Trygdekontoret.

En sånn smerte jeg har gått med trodde jeg ikke det var mulig å ha noe sted i kroppen.Uten å besvime.

Tannstillingen er så skev i overkjeven nå at jeg ikke kan klappe tennene sammen, langt mindre drømme om å få annen mat i meg enn bløt mat/flytende.

Til dere som får en slik diagnose - periodontitt.....begynn med behandling så fort som mulig, og dere kan muligens redde tennene deres. Mine kan ikke reddes. Sykdommen er arvelig, min far har den.Han fikk reddet tennene sine.

Det følger mye smerte og betennelser med sykdommen, og tenner som løsner og må trekkes. Ikke noe koselig å ha protese i min alder, nei.Bare jeg slipper mer smerte nå skal jeg kunne venne meg til å leve med det.

Dere trenger ikke svare på sytet mitt, det var bare et lite akk-o-ve-sukk-og-stønn fra meg :o)

Skrevet

Huff,det er forferdelig å ha vondt i tenna/kjeven.

Nå har ikke jeg den sykdommen,men jeg har biti tenna sammen i alle år(om natta).

Så jeg har hatt betennelser i kjever og masse dritt.

Trekt tenner og amputert røtter på ei fortann.

En gang det var skikkelig illlllllle,var jeg hos tannlegen kl 1 om natta.

Så du har ALL min medfølelse.

STOR klem fra

Skrevet

Huff,det er forferdelig å ha vondt i tenna/kjeven.

Nå har ikke jeg den sykdommen,men jeg har biti tenna sammen i alle år(om natta).

Så jeg har hatt betennelser i kjever og masse dritt.

Trekt tenner og amputert røtter på ei fortann.

En gang det var skikkelig illlllllle,var jeg hos tannlegen kl 1 om natta.

Så du har ALL min medfølelse.

STOR klem fra

Åh hjertelig tusen takk for den klemmen ! Jeg trengte den !

Nå har jeg vært hos tannlegen og fått trekt tanna, var betent til helt oppunder venstre øye, bort mot nesen og mot øret, leppene henger på venstre side. Fikk heldigvis god og solid bedøvelse. Tok samtidig avtrykk til ny protese, den vil være ferdig til meg om rundt 1,5 mnd.

Tror aldri i mitt liv jeg noensinne har hatt så store smerter som dette.....

Det har sikkert vært vondt og mye ubehag for deg også tenker jeg, ja ! Smerter i tenna er 100 ganger verre enn smerter annet sted. Huff.

Klem tilbake, snille du :-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Næmmen, stakkars deg, da! Dette hørtes helt forferdelig ut ;(

Håper det går bedre nå når du har fått trukket ut tanna!

Skrevet

Næmmen, stakkars deg, da! Dette hørtes helt forferdelig ut ;(

Håper det går bedre nå når du har fått trukket ut tanna!

Det var rent himmelsk i går etter at tanna var ute.Jeg fikk renset opp i tannkjøttet og hun la salve på det betente.Etterpå og resten av dagen var jeg bare litt øm i kinnet og kjeven.

Det verste var at paracet ikke tok smertene da det sto på som verst.Og da ble jeg helt desperat.

Så herlig nå i sted da jeg kunne spise frokost for første gang siden lørdag morgen.

:-)

Skrevet

Det var rent himmelsk i går etter at tanna var ute.Jeg fikk renset opp i tannkjøttet og hun la salve på det betente.Etterpå og resten av dagen var jeg bare litt øm i kinnet og kjeven.

Det verste var at paracet ikke tok smertene da det sto på som verst.Og da ble jeg helt desperat.

Så herlig nå i sted da jeg kunne spise frokost for første gang siden lørdag morgen.

Paracet alene tar ikke slike smerter nei, men en 500 mg paracet + en 600 mg Ibux gjør susen! Anbefalt av flere tannleger så det er en sikker mix altså. Jeg svimet helt av omtrent. :o)

Skrevet

Åh hjertelig tusen takk for den klemmen ! Jeg trengte den !

Nå har jeg vært hos tannlegen og fått trekt tanna, var betent til helt oppunder venstre øye, bort mot nesen og mot øret, leppene henger på venstre side. Fikk heldigvis god og solid bedøvelse. Tok samtidig avtrykk til ny protese, den vil være ferdig til meg om rundt 1,5 mnd.

Tror aldri i mitt liv jeg noensinne har hatt så store smerter som dette.....

Det har sikkert vært vondt og mye ubehag for deg også tenker jeg, ja ! Smerter i tenna er 100 ganger verre enn smerter annet sted. Huff.

Klem tilbake, snille du :-)

Så godt at det er "over" nå :o)

Og at du fikk i deg litt mat,man får litt mer krefter til å hamle opp med vondter da.

Håper det verste er over for deg nå.

Tusen takk for klemmen,kan aldri få for mange av de;o)

Sender deg en bli bedre klem tilbake:O)

Skrevet

Paracet alene tar ikke slike smerter nei, men en 500 mg paracet + en 600 mg Ibux gjør susen! Anbefalt av flere tannleger så det er en sikker mix altså. Jeg svimet helt av omtrent. :o)

Jeg fikk med meg fra tannlegen en resept på Ibux 600 mg, men har ikke hentet den enda. Tror ikke jeg får bruk for den akkurat denne gangen, har absolutt ingen smerter nå lenger.

Men hente den skal jeg minsanten. Jeg med mine elendige tenner.....er sikkert bare et tidsspørsmål før en annen tann blir betent,og da er det godt å ha sånt i bakhånd ja.Uff, som jeg sliter med denne tanngarden min.

Sa det til tannlegen.....nesten så jeg får lyst å bare fjerne alle tenna og få inn helprotese, så er jeg ferdig med det en gang for alle.Det er uansett ikke mer å gjøre for å redde de lengre.

Skrevet

Så godt at det er "over" nå :o)

Og at du fikk i deg litt mat,man får litt mer krefter til å hamle opp med vondter da.

Håper det verste er over for deg nå.

Tusen takk for klemmen,kan aldri få for mange av de;o)

Sender deg en bli bedre klem tilbake:O)

Takk ! Snill er du :-)

Har enda ikke spist middag, bare småtterier.Men i kveld når kjæresten kommer fra jobb skal vi kose oss med kylling, ris og sursøt saus :-)

Skrevet

Jeg fikk med meg fra tannlegen en resept på Ibux 600 mg, men har ikke hentet den enda. Tror ikke jeg får bruk for den akkurat denne gangen, har absolutt ingen smerter nå lenger.

Men hente den skal jeg minsanten. Jeg med mine elendige tenner.....er sikkert bare et tidsspørsmål før en annen tann blir betent,og da er det godt å ha sånt i bakhånd ja.Uff, som jeg sliter med denne tanngarden min.

Sa det til tannlegen.....nesten så jeg får lyst å bare fjerne alle tenna og få inn helprotese, så er jeg ferdig med det en gang for alle.Det er uansett ikke mer å gjøre for å redde de lengre.

Hent dem ut du, kjekt å ha i tilfelle sterke smerter og nå vet du at den kombinasjonen er helt ufarlig også. :o)

Skrevet

Hent dem ut du, kjekt å ha i tilfelle sterke smerter og nå vet du at den kombinasjonen er helt ufarlig også. :o)

Jepp, jeg gjør det :o)

Skrevet

Takk ! Snill er du :-)

Har enda ikke spist middag, bare småtterier.Men i kveld når kjæresten kommer fra jobb skal vi kose oss med kylling, ris og sursøt saus :-)

Hvordan går det med deg?

Håper du er bedre nå :o)

Klem

Skrevet

Hvordan går det med deg?

Håper du er bedre nå :o)

Klem

Hei :)

Kjenner ingenting lengre, helt bra igjen !Og det føles ubeskrivelig, rett og slett.

Men jeg vet at det ikke er lenge til neste gang og neste betennelse.Den forrige hadde jeg i fjor sommer og måtte da også ofre ei tann.

Men neste gang er det rett til tannlege med en gang, og ikke vente 3 dager, slik jeg gjorde nå.

Skrevet

Hei :)

Kjenner ingenting lengre, helt bra igjen !Og det føles ubeskrivelig, rett og slett.

Men jeg vet at det ikke er lenge til neste gang og neste betennelse.Den forrige hadde jeg i fjor sommer og måtte da også ofre ei tann.

Men neste gang er det rett til tannlege med en gang, og ikke vente 3 dager, slik jeg gjorde nå.

Så godt å høre:O)

Håper det drøyer leeenge til neste gang,

både for deg og meg:O)

Klem

Skrevet

Så godt å høre:O)

Håper det drøyer leeenge til neste gang,

både for deg og meg:O)

Klem

Ja det håper også jeg, virkelig ! Tannsmerter er fælt.

Klem tilbake :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...