Gå til innhold

hårtap

Anbefalte innlegg

Gjest anka nord

Hei,jeg er en kvinne på 34 år og mistet mitt hår gradvis fra 2002,så kom det alt tilbake igjen.Jeg har siden da fått 3 barn etter hverandre.Jeg lurte da på om det har noe med at jeg kanskje har for mye manligehormoner og at det er det som gjør at jeg nå har mistet alt av mitt hår.Jeg har også nå vært plaget meg kløe ;som kan kanskje minne litt om psoriassis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284812-h%C3%A5rtap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei anka nord ! De 2 vanligste årsakene til hårtap hos kvinner er "synkronisert håravfall" og "androgenetisk"/hormonelt . Flekkvis håravfall, på latin alopecia areata er mer sjelden og er typisk med helt hårløse flekker , mens de 2 første gir en diffus symmetrisk uttynning. Synkronisert håravfall, også kalt "telogent effluvium", starter etter forskjellige ting som gir en plutselig forandring i kroppen og dermed forårsaker midlertidig stans av hårveksten i alle hårrøtter samtidig. Årsaker kan være fødsel, blodgivning, febersykdom, stans av p-piller mm . Etter noen uker blir det et unormalt stort håravfall som kan pågå i 2-3 måneder med betydelig yttynning før håret kommer gradvis tilbake. Den hormonelle varianten, androgenetisk håravfall, kan komme gradvis og gir hos kvinner spesielt en uttynning over toppen , men "viker" kan også forekomme hos kvinner. Ikke så sjelden finnes det fin "flassing" i hodebunnen samtidig, såkalt "flasseksem" eller "seborrhe" som også utløses og forverres av de samme hormonene. Hodebunnspsoriasis gir mer distinkt områdevis skjelling mens deler av hodebunnen er spart. Da kan det komme et slags mekanisk hårtap i flassområdene fordi håret rives av sammen med flasset. For meg høres det ut som du kan ha en blanding av synkronisert hårtap ifm fødsler og kanskje litt hormonelt / androgenetisk samtidig med flasseksem. Du kan i første omgang benytte Fungoral eller Vichy Dercos shampo fra apoteket. Hvis håret forblir vedvarende tynt kan det være aktuelt å forsøke minoxidl ( Rogaine forte) som smøres der håret er blitt tynt ,men det må gjøres i måneder og det er litt varierende effekt. Du bør nok ta kontakt med en hudlege for å få klarlagt diagnose og behandlingsmuligheter . Du kan bare henvise til det jeg har skrevet. Med hilsen fra Hudlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284812-h%C3%A5rtap/#findComment-2289501
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...