Gjest påflyttefoten Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Jeg syns det er utrolig trist nå til dags at naboer ikke kjenner hverandre. Før i tiden hilste naboer på hverandre og tok straks kontakt om det kom nye naboer til. Men nå til dags, hilser ikke naboene på hverandre, kanskje et kort nikk, en kort kommentar om været, men å bli kjent med naboen? Nei, er du gal. Det er farlig det. Kan jo risikere å bli omgangsvenner!! Nei, takke meg til. Da er det best å snu ryggen til straks en ser naboen, så en slipper å hilse.... Sånn føles det i alle fall noen ganger. Nå skal jeg snart flytte til en annen bydel, og jeg lurer på hvordan i alle dager jeg skal bli kjent med naboene. Dette er et allerede etablert nabolag, der de som bor der sikkert kjenner hverandre, så det er litt uvisst hvordan de tar imot nye. Jeg tror det er lettere å bli kjent i nye boligfelt, der er alle i samme situasjon liksom. Kanskje har de fleste barn på samme alder, og da er det lettere å bli kjent. Jeg er ikke den mest utadvendte for meg, så for meg er det vanskelig å bare ta kontakt med naboene. Noen tips? 0 Siter
adelie Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Smil, si hei, jeg er ny her, jeg heter XXXX. Spør om litt praktiske ting om hvordan ting funker der. Spør om hvor lenge de har bodd der. Si at det ser koselig ut osv. Vær hyggelig, rett og slett. Og tålmodig. Etterhvert kan du jo bake kake boller, eller by på vin og snadder. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Tror det der er veldig forskjellig, vi bor nå i en del av byen med et veldig inkluderende miljø, der alle er nysjgjerrige på nye som flytter til. Har man barn sammen er jo de også en isbryter, man kan fort bli litt kjent med andre foreldre i barnehage, skole eller for eksempel på nærmeset lekeplass. Bodde tidligere nærmere sentrum, der hadde de fleste nok med seg selv og kanskje den aller nærmeste naboen. 0 Siter
Gjest påflyttefoten Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Smil, si hei, jeg er ny her, jeg heter XXXX. Spør om litt praktiske ting om hvordan ting funker der. Spør om hvor lenge de har bodd der. Si at det ser koselig ut osv. Vær hyggelig, rett og slett. Og tålmodig. Etterhvert kan du jo bake kake boller, eller by på vin og snadder. Jeg syns liksom det er vanskelig å ta initiativet.. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du beskriver. Når det kommer nye naboer hit, presenterer jeg (og de fleste andre som bor her) meg, sier hvor jeg bor og ønsker dem velkommen. Og når nye naboer er ute på lekeplassen med ungene, tar vi gjerne med en ekstra kaffekopp ut og tar initiativet til en prat. Dersom det er sommer, inviterer vi også alltid nye ut på lekeplassen til et glass vin når alle unga er i seng for kvelden. Slik opplevde jeg å bli tatt imot da jeg flytta hit, og jeg vil at alle nye skal føle seg like velkommen som jeg gjorde den gangen. 0 Siter
Gjest saraku Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du beskriver. Når det kommer nye naboer hit, presenterer jeg (og de fleste andre som bor her) meg, sier hvor jeg bor og ønsker dem velkommen. Og når nye naboer er ute på lekeplassen med ungene, tar vi gjerne med en ekstra kaffekopp ut og tar initiativet til en prat. Dersom det er sommer, inviterer vi også alltid nye ut på lekeplassen til et glass vin når alle unga er i seng for kvelden. Slik opplevde jeg å bli tatt imot da jeg flytta hit, og jeg vil at alle nye skal føle seg like velkommen som jeg gjorde den gangen. Tror det har litt med landsdeler å gjøre også. Enkelte landsdeler er folk litt mer kjølige og reserverte enn andre steder, mens andre plasser er folk varme og nysgjerrige på nye folk, og tar gjerne initiativet til å bli kjent. Tror det har litt med gjensidig sjenanse å gjøre, frykt for å bli avvist. En tror kanskje selv at naboene er overlegne, så hvorfor skal jeg ta kontakt med de, de burde ta kontakt selv, jeg er for sjenert selv sier man kanskje. Men så kanskje de og er litt sjenert, og kanskje de tror at du er overlegen, en ond sirkel dette. Så en må jo ta initiativet, så hvorfor kan det ikke være deg? Du kan begynne forsiktig med et lite smil og et hei, og presenter deg selv. Kanskje kan du arrangere nabofest? Jeg syns folk bør bli flinkere til å vise initiativ, og de som allered er etablerte på et sted, bør ta litt ansvar når de ser nyankomne og få de til å føle seg velkommen. En venn av meg som har en helt vanlig jobb, flyttet til et kaksestrøk, der ble han først tatt i mot med åpne armer, men så fant de ut at han ikke var noen viktig person, kun en vanlig mann med vanlig jobb, og da sluttet de å ta initiativ til å prate med ham, bare hilste så vidt... Det syns jeg er dårlig. En nabo er en nabo, og en trenger absolutt ikke ha samme rang for å ha noe felles, en er jo naboer. 0 Siter
Gjest pregnant77 Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Smil, si hei, jeg er ny her, jeg heter XXXX. Spør om litt praktiske ting om hvordan ting funker der. Spør om hvor lenge de har bodd der. Si at det ser koselig ut osv. Vær hyggelig, rett og slett. Og tålmodig. Etterhvert kan du jo bake kake boller, eller by på vin og snadder. Eller inviter på grillfest for naboene 0 Siter
Gjest liede Skrevet 8. september 2007 Skrevet 8. september 2007 Tror det der er veldig forskjellig, vi bor nå i en del av byen med et veldig inkluderende miljø, der alle er nysjgjerrige på nye som flytter til. Har man barn sammen er jo de også en isbryter, man kan fort bli litt kjent med andre foreldre i barnehage, skole eller for eksempel på nærmeset lekeplass. Bodde tidligere nærmere sentrum, der hadde de fleste nok med seg selv og kanskje den aller nærmeste naboen. ''Har man barn sammen er jo de også en isbryter (...)'' LOL! Ja, håper virkelig at isen brytes litt når man har barn sammen. ;-) Sorry, måtte bare... :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2007 Skrevet 8. september 2007 ''Har man barn sammen er jo de også en isbryter (...)'' LOL! Ja, håper virkelig at isen brytes litt når man har barn sammen. ;-) Sorry, måtte bare... :-) Hehe, ble litt feil der, ja. Men du skjønte kanskje hva jeg mente? Om man er sammen med barna (og med andre voksne og barn) på lekeplasser etc.? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.