Gå til innhold

Valg 2007

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal vi stemme, men hvem skal man stemme på?

For tiden bor vi i en kommune vi skal flytte fra om få uker, og vi har bare bodd her noen små måneder. Har absolutt ikke noe forhold til de lokale politikerne/de lokale sakene. Men jeg skal stemme, ja, fordi jeg mener det er min fordømte plikt i et demokrati. Dessuten forbeholder jeg meg da retten til å klage på dårlig politisk styring om det skulle gå riktig dårlig. :-)

Dessuten er det fylkestingsvalg, men det er nesten enda verre. Fylket har jo knapt nok ting å styr med, utenom videregående skoler og noen små veier. Begge deler er litt utenfor mitt interessefelt for tiden, selv om begge deler såklart er viktige. Fylkespolitikken har vært lite på dagsorden her, så det er ikke helt enkelt å engasjere seg.

Uansett: FrP er uaktuelle, og siden Høyre lefler altfor mye med FrP-politikk, faller de ut. RV har noen gode enkeltsaker, men totalen blir for sped. Da er resten igjen å velge mellom, de ligger der som en "grøt".

Har du bestemt deg for hva du skal stemme? Og - hvordan velger du parti - er det ut fra en glødende enkeltsak, av gammel vane eller noe annet?

Skrevet

Jeg velger å se over partiene fra gang til gang. Nå når det er kommunevalg så har jeg litt lett for å se på hva personene står for når jeg velger. Jeg fant en link/test som endte opp med jevnt mellom fire partier, så nå får jeg sjekke ut dem å bestemme meg. For ja, jeg skal velge. Lykke til!!

http://www2.vg.no/valgulator07/

Skrevet

Jeg stemte i dag.. og som alltid ellers på partiet med grunnverdier nærmes mine egne. Stemmer aldri ut fra enkeltsaker.

Er en god blanding av SV og RV i meg, men med litt overvekt mot SV. I "gamle dager" var det AP, men det partiet er ikke hva det en gang var..

Skrevet

Jeg stemte i dag.. og som alltid ellers på partiet med grunnverdier nærmes mine egne. Stemmer aldri ut fra enkeltsaker.

Er en god blanding av SV og RV i meg, men med litt overvekt mot SV. I "gamle dager" var det AP, men det partiet er ikke hva det en gang var..

Jeg gjør som -double, stemmer med det partiet som ligger nærmest grunnholdningene mine. Og jeg befinner meg også mellom RV og SV, men siden jeg bor i Oslo og veldig gjerne vil ha Erling Folkvord med videre, kan det hende jeg faller ned på RV i år.

Jeg har stemt til venstre for midten i veldig mange år.

Skrevet

Jeg velger å se over partiene fra gang til gang. Nå når det er kommunevalg så har jeg litt lett for å se på hva personene står for når jeg velger. Jeg fant en link/test som endte opp med jevnt mellom fire partier, så nå får jeg sjekke ut dem å bestemme meg. For ja, jeg skal velge. Lykke til!!

Den tok jeg for noen dager siden, falt ned på Sp. Men - jeg kjenner meg ikke helt - eh - hjemme der heller.

Vi får se!

Skrevet

Jeg opplever nok Ap som et veldig stødig og "safe" valg. Har stemt på dem på Stortingsvalg flere ganger, men kommunevalg blir ikke helt det samme. Der synes jeg at enkeltsaker er viktigere enn ved Stortingsvalg, men som sagt - i år må jeg vel bare røre rundt i hatten og trekke ett eller annet som ikke er FrP, Høyre eller RV.

Vi får se i morgen, rett og slett.

Skrevet

Jeg gjør som -double, stemmer med det partiet som ligger nærmest grunnholdningene mine. Og jeg befinner meg også mellom RV og SV, men siden jeg bor i Oslo og veldig gjerne vil ha Erling Folkvord med videre, kan det hende jeg faller ned på RV i år.

Jeg har stemt til venstre for midten i veldig mange år.

Ja, det er nok på venstresiden jeg også ligger. Folkvord er en god mann å ha sentralt i politikken, så jeg støtter ditt valg! :-)

Skrevet

Den tok jeg for noen dager siden, falt ned på Sp. Men - jeg kjenner meg ikke helt - eh - hjemme der heller.

Vi får se!

jeg havnet også på den faktisk. 61% Jaja, får se hva det blir.

Skrevet

Haha, i følge denne bør jeg stemme SV, men det gjør jeg nok ikke.

Reagerte også på overskriften i testen "Hvilket parti kjemper for deg?". En må vel anta at noen av oss forsøker å tenke lenger enn egen nesetipp?

Skrevet

Haha, i følge denne bør jeg stemme SV, men det gjør jeg nok ikke.

Reagerte også på overskriften i testen "Hvilket parti kjemper for deg?". En må vel anta at noen av oss forsøker å tenke lenger enn egen nesetipp?

Ja det er en test på nettet, jeg tar dem aldri seriøst :) Valget mitt er klart, så godt som i alle fall.

Skrevet

Jeg står nå på ei partiliste, for et forholdsvis lite parti - men det ser nå ganske pent ut for oss - i alle fall på den meningsmålingen som var på torsdag/fredag!

Et fornuftig sentrumsalternativ, som har gode saker på miljø, skole, næringsliv bl.a. :-)

Og ja - litt er gammel vane - men jeg er enig i vendlig mange av sakene deres!

Skrevet

Jeg velger parti utfra en enkeltsak som er viktig for meg. Det handler om utbedring av veien her vi bor. Av samme grunn velger jeg en bestemt person inn på Fylkestinget.

Normalt sett ville jeg ikke stemt på dette partiet (tror jeg), men nå som det er kommunevalg blir enkeltsaker viktigst.

Skrevet

Jeg har tatt noen valgtester på nett, sånn for moro skyld - og havner alltid på SV/RV.

Det er nok riktig at det er her hjertet mitt ligger, men når jeg kobler inn fornuften og helhetstankegangen, lander jeg alltid på Arbeiderpartiet. De får min stemme.

Jeg stemmer aldri ut fra enkeltsaker, helheten teller mer.

Skrevet

Nå tok jeg testen - og jeg havnet på mitt parti - med 78% enighet :-)

Skrevet

Jeg har tatt noen valgtester på nett, sånn for moro skyld - og havner alltid på SV/RV.

Det er nok riktig at det er her hjertet mitt ligger, men når jeg kobler inn fornuften og helhetstankegangen, lander jeg alltid på Arbeiderpartiet. De får min stemme.

Jeg stemmer aldri ut fra enkeltsaker, helheten teller mer.

Det er akkurat det med helheten som gjør det vanskelig, liksom, og i kommunevalg er nok - for meg sånn til vanlig - enkeltsaker viktigere.

Kommunene blir tildels detaljstyrt av regjeringen på mange punkt, og det store helheten er viktigere ved Stortingsvalg. Men igjen, i år har jeg jo overhode ikke noe forhold til de kommunale forhold, så nå blir det litt sånn hipp-som-pø.

Skrevet

Jeg velger parti utfra en enkeltsak som er viktig for meg. Det handler om utbedring av veien her vi bor. Av samme grunn velger jeg en bestemt person inn på Fylkestinget.

Normalt sett ville jeg ikke stemt på dette partiet (tror jeg), men nå som det er kommunevalg blir enkeltsaker viktigst.

Ja, slik tenker jeg også. Dessuten er kommunevalget mer personstyrt enn Stortingsvalg, for èn sterk person i kommunesammenheng kan få utrettet veldig mye mer enn tilsvarende på sentralt hold.

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg, tror jeg nærmest må trekke mellom de som ikke er uaktuelle.

Skrevet

Jeg står nå på ei partiliste, for et forholdsvis lite parti - men det ser nå ganske pent ut for oss - i alle fall på den meningsmålingen som var på torsdag/fredag!

Et fornuftig sentrumsalternativ, som har gode saker på miljø, skole, næringsliv bl.a. :-)

Jeg tror kommunevalgtankene til folk avhenger litt av om de bor i en bykommune/bygdekommune, stor eller liten kommune. Enkeltsaker er nok viktigere der det er små forhold, og enkeltpersoner kan utgjøre en stor forskjell.

:-)

Skrevet

Jeg stemte i år et parti jeg aldri har stemt på før, ikke som jeg kan huske i alle fall. Etterpå tok jeg valgtesten i VG og fikk det partiet jeg hadde stemt på en klar førsteplass. :o) Hvorfor jeg stemte på dem? Tja.. Man endrer seg vel gjerne med alderen og jeg synes det partiet hadde mange gode saker å jobbe for.

Kjenner ei som står på lista ti et rødt parti og vi lo godt da hun tok valgtesten, hun kom vel mye over på blått... *Hehe*

Skrevet

Jeg stemte i år et parti jeg aldri har stemt på før, ikke som jeg kan huske i alle fall. Etterpå tok jeg valgtesten i VG og fikk det partiet jeg hadde stemt på en klar førsteplass. :o) Hvorfor jeg stemte på dem? Tja.. Man endrer seg vel gjerne med alderen og jeg synes det partiet hadde mange gode saker å jobbe for.

Kjenner ei som står på lista ti et rødt parti og vi lo godt da hun tok valgtesten, hun kom vel mye over på blått... *Hehe*

Rart det der med de valgtestene, de viser ikke nødvendigvis det vi tror. Ikke at man akkurat skal ta dem så bokstavelig, men en viss indikasjon kan det jo være.

Jeg sitter nå og søker etter lokalpolitikk på nettet, jeg da, for å prøve å gjøre en liten innsats for denne kommunen jeg straks skal flytte fra.

Og jeg er rød, derom hersker vel ingen tvil...?!

Skrevet

Høres ut til å være et fornuftig parti

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...