Gå til innhold

Ikke smitte kolleger?

Gjest Ikke smitte kolleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er syk, forkjølet, men på bedringens vei. På jobben har vi åpent landskap med 20 personer tett i tett. Burde jeg holde meg hjemme til jeg blir helt frisk så jeg ikke smitter de andre? Hører det er mange som sier dette bare er tull, men jeg vil jo si at det er sant...

Skrevet

Forkjølelse kan jo henge i lenge så det er litt i overkant å være hjemme til du er helt frisk kanskje? Men vær påpasselig med håndhygiene og sånt så går det sikkert bra.

Skrevet

Jeg ville holdt meg hjemme til feber var over. Man skal ta det rolig slik at kroppen kan konsentrere seg om seg selv :) God bedring!

Gjest annlovinda
Skrevet

Har vært forkjølet i snart 3 uker jeg, hadde vært vel lenge å være hjemme for å forhindre smitte.

Men har du feber så burde du så klart holde deg hjemme, samme også om allmenntilstanden er dårlig. Jeg var hjemme de to første dagene, da hadde jeg feber og vondt i kroppen i tillegg til forkjølelsen, når det var over gikk jeg på jobb.

god bedring

Skrevet

Norge hadde nok kollapset dersom alle med forkjølelse skulle holdt seg hjemme fra jobb. Har du feber er det en annen sak...

Skrevet

er det ikke noe med inkubasjonstid (eller hva det heter)... du er ikke smittsom når du først har blitt syk.. du er bare smittsom dagene før du ble syk... mener jeg har hørt noe om det...

Skrevet

Jeg hadde gått på jobb. Hvis alle skal holde seg hjemme hver gang de snufser litt kommer sykefraværet til å bli formidabelt! Man kan heller være ekstra nøye med håndhygiene og holde kleenex-en for seg selv, sånn at ikke andre blir smittet.

Skrevet

Så lenge du er i form og ikke har feber, ville jeg gått på jobb var jeg deg. Jeg vil dessuten tro smittefaren er overstått.

Gjest man går på jobb selvsagt.
Skrevet

Jeg har et familiemedlem som stort sett er forkjølet sammenhengende gjennom hele vinteren. Skulle han ha vært hjemme fra jobben et halvt år ? Nei, her må man bare gå på jobb og gjøre det man skal hvis det ikke er feber tilstede.

Det verste som finnes er folk som holder seg hjemme bare pga. forkjølelse og lar resten av arbeidskameratene jobbe dobbelt så mye for å opprettholde arbeidsplassen.

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som stort sett er forkjølet sammenhengende gjennom hele vinteren. Skulle han ha vært hjemme fra jobben et halvt år ? Nei, her må man bare gå på jobb og gjøre det man skal hvis det ikke er feber tilstede.

Det verste som finnes er folk som holder seg hjemme bare pga. forkjølelse og lar resten av arbeidskameratene jobbe dobbelt så mye for å opprettholde arbeidsplassen.

Jeg er ikke enig. Feber er ikke eneste grunnen til at man får holde seg borte fra jobb mener jeg. Man må jo selvsagt se an formen selv også. Er man forkjølet, nesa renner i ett sett, man hoster og har vondt i halsen osv. er det ikke noe særlig å sitte på jobb. Da syns jeg heller man bør holde seg hjemme til det er bedre.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Feber er ikke eneste grunnen til at man får holde seg borte fra jobb mener jeg. Man må jo selvsagt se an formen selv også. Er man forkjølet, nesa renner i ett sett, man hoster og har vondt i halsen osv. er det ikke noe særlig å sitte på jobb. Da syns jeg heller man bør holde seg hjemme til det er bedre.

Hadde du tenkt det samme om du måtte betale for sykefraværet selv?

Gjest Ikke smitte kolleger
Skrevet

Hadde du tenkt det samme om du måtte betale for sykefraværet selv?

hehe ja for det er faktisk det jeg gjør. Jeg får faktisk ikke ett øre i sykepenger.

Skrevet

Mange av oss småbarnforeldre har i perioder vært snørrete og forkjølet det meste av vinteren - skulle vi da holde oss borte fra jobb?

Skrevet

Det kommer jo veldig an på almenntilstanden, da. Hvis nesa renner mye samtidig som man hoster 'hele tiden' og har vondt i halsen, kan det kanskje være nok til å være hjemme av hensyn til _deg selv_, for at du skal bli fortest mulig frisk igjen.

Her som ellers er det den gyldne middelvei som gjelder: Er man 'snufsete' bør man gå på jobb, er man adskillig mer dårlig bør man vurdere om man skal holde seg hjemme. Mange truer seg av gårde på jobb til de nesten stuper, og blir borte i 2 uker etterpå fordi de ble altfor syke.

Skrevet

Mange av oss småbarnforeldre har i perioder vært snørrete og forkjølet det meste av vinteren - skulle vi da holde oss borte fra jobb?

''Mange av oss småbarnforeldre har i perioder vært snørrete og forkjølet det meste av vinteren - skulle vi da holde oss borte fra jobb?''

Jaaaaa! ;o) *Vil gjerne være hjemme litt*

Skrevet

''Det verste som finnes er folk som holder seg hjemme bare pga. forkjølelse og lar resten av arbeidskameratene jobbe dobbelt så mye for å opprettholde arbeidsplassen.''

Ja, forutsatt at de bare er 'småsyke'. Men på min jobb har jeg dessverre sett altfor mange eksmepler på at noen, typisk sjefer, nærmest skal demonstrere av hvor syk det går an å være og likevel karre seg opp på jobb. Så sitter de der da og hoster og nyser og klarer nesten ikke å gå oppreist, bare for å risikere å smitte MANGE av sine underordnede.

Og på min jobb har man stort sett ansvaret bare for sine egne ting, dvs er du borte en dag er det som oftest bare en selv det går ut over.

Ergo burde enkelte pelle seg hjem i seng litt fortere enn det vi av og til kan se eksempler på nå.

Skrevet

''Mange av oss småbarnforeldre har i perioder vært snørrete og forkjølet det meste av vinteren - skulle vi da holde oss borte fra jobb?''

Jeg vil også være hjemme litt, men jeg vil være FRISK hjemme! :-)

Skrevet

Hehe, vil også vurdere å holde meg noe mer hjemme - bare for å skåne mine kolleger, selvfølgelig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...