Gjest smertefull Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg er en jente på 28 som fikk satt inn kobberspiral for 1 1/2 uke siden. Dette er første gang jeg bruker denne formen for prevansjon, og jeg har ikke barn. Grunnen til at jeg valgte kobberspiral, var at jeg følte at jeg hadde fått i meg nok hormoner for en god stund, jeg har gått på p-piller og ring i 10 år, og jeg har utviklet kloasma av disse produktene. Nå må jeg innrømme at jeg er litt engstelig, og angrer endel på at jeg fikk satt inn spiral, så jeg ville gjerne få svar på noen spørsmål. Min lege fortalte meg at det ikke er noe problem å bruke spiral uten først å ha født, men pakningsvedlegget fraråder det. Det var også meget, meget smertefullt å få spiralen satt inn, selv om jeg hadde menstruasjon. Bør man helst ha fått barn for å bruke denne typen prevansjon?Jeg fikk også et lite sjokk da jeg så at det ikke var anbefalt å bruke tamponger når man har spiral. Da jeg har ganske sterke blødninger er jeg helt avhengig av tamponger når blødningene er sterkest. Kan jeg likevel bruke tampong en gang iblant hvis jeg er forsiktig? Jeg er også bekymret over infeksjonsfaren, min mor fikk i sin tid betennelse i eggstokkene ved bruk av spiral. Dessuten har jeg HPV, og lurer på om det kan være uheldig i kombinasjon med spiral? Hovedgrunnen til at jeg er blitt så engstelig, er jo at innsettingen var så smertefull for meg, (har ellers ganske høy smerteterskel) og at jeg stadig har vondt. Da det nå har gått snart 2 uker, lurer jeg på om det er alminnelig å ha menstruasjonslignende smerter i ryggen, og tidvis vondt i magen? Dette har jeg hatt siden jeg fikk spiralen, og smerten i ryggen er nesten konstant. Tilsist vil jeg gjerne vite om spiralen kan ha en negativ innvirkning på samleiet, pakningsvedlegget sier selvfølgelig nei, men akkurat nå er jeg livredd for å få noe som helst inn i underlivet igjen! Håper på et hurtig svar, da jeg føler meg litt hjelpeløs her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285183-smertefull-spiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Grunnen til at man har vært tilbakeholdende med å anbefale spiral til de som ikke har født er at en spiral kan forverre en pågående infeksjon så det er øket risiko for sterilitet. Hvis din lege har sjekket at dere ikke har klamydia eller annen infeksjon (bakteriell vaginose), så er det ikke noe i veien for å sette spiral opp. Hvis du fortsatt har vondt, bør du sjekke at det ikke er en infeksjon på gang (feber, øking i blodprøvene CRP og leukocytter, hvite blodlegemer). Det med tampong er tull, det kan du bruke. Spiral har ingen innvirking på samleie. En sjelden gang kan tråden være så lang at den generer mannen, men da kan den klippes litt. Jeg synes det er OK med spiral når man er lei hormoner og ønsker sikker prevensjon. Få sjekket at det ikke er infeksjon og se det an. Lykke til med metoden. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285183-smertefull-spiral/#findComment-2291130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.