Gå til innhold

Hva var din middag i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du burde komme med plommer til meg i lunchen i morgen. Du vet sånn som på film, når de kommer med matkurv til de stakkars hardslitende arbeiderne....

Også kan du ta med deg dyret ditt også, slik at jeg kan lufte ham samtidig? ;)

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

38

• Lillemus

7

• annegunn

7

• frosken

4

Skrevet

Den kunne jeg gjerne blitt med på! :-)

Her i huset ble det minstemor som bestemte i dag, siden hun for første gang skulle ha med venninne hjem fra barnehagen. Bare sin venninne, altså. (Viktig det.)

Så - det ble spaghetti og kjøttsaus. Ikke min og pappans favoritt akkurat, men vi ble da mette.

I morgen skal vi ha fiskegrateng, og for første gang på leeeenge skal jeg lage den selv. Mmmmm!

Hjemmelaga fiskegrateng er kjempegodt! Jeg lagde det på fredag :)

Skrevet

''Hjemmelaga fiskegrateng er kjempegodt! Jeg lagde det på fredag :)''

*Stapper ungene i en pappeske og sender dem sørover med ilpost* Jeg vil også unger som liker fiskegrateng!

Skrevet

''Hjemmelaga fiskegrateng er kjempegodt! Jeg lagde det på fredag :)''

*Stapper ungene i en pappeske og sender dem sørover med ilpost* Jeg vil også unger som liker fiskegrateng!

Har du laga den fra scratch, da? Ungene mine spiser ikke sånn kjøpeutgave lenger.

Skrevet

Fiskepudding, blomkål, bacondryss og hvit saus i ildfast form, gratinert i ovnen.

Høres ut som noe unga mine ville likt godt. *noterer tips* (selv om jeg hater fiskepudding!)

Skrevet

Ja, det virket litt tørt.. mente at jeg ikke laget noen saus. Steker i olivenolje og litt av denne oljen brukes på kyllingen :)

Da hørtes det langt bedre ut! :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Har du laga den fra scratch, da? Ungene mine spiser ikke sånn kjøpeutgave lenger.

Jeg har prøvd å lage hjemmelaget fiskegrateng noen ganger, kun en gang jeg har syntes den har blitt noe god. De andre gangene har den bare blitt ekkel. Vet ikke helt hva jeg gjør galt, men. Synd, for både den eldste og den yngste synes fiskegrateng er kjempegodt, samme gjør jeg og sambo også. Kanskje jeg skulle prøve en gang til???

tzatziki1365380058
Skrevet

Dolmiosaus er forbudt når jeg skal spise middag!! Gubben pleier å ha det klart til dager jeg ikke er hjemme ;)

Jeg fikk spysjuka etter at jeg hadde spist middag med dolmiosaus - for omtrent 15 år siden. Orker ikke den sausen den dag i dag :-/

Fantes virkelig Dolmio-saus for 15 år siden???

Jeg oppdaget den bare for 5-6 år siden, jeg :)

Skrevet

Siden du er en råtass på kjøkkenet - hva puttet du i?

Skrevet

Jeg har prøvd å lage hjemmelaget fiskegrateng noen ganger, kun en gang jeg har syntes den har blitt noe god. De andre gangene har den bare blitt ekkel. Vet ikke helt hva jeg gjør galt, men. Synd, for både den eldste og den yngste synes fiskegrateng er kjempegodt, samme gjør jeg og sambo også. Kanskje jeg skulle prøve en gang til???

Jeg bruker mormors metode, og det har ikke blitt mislykka en eneste gang! :)

Lager ganske tykk hvit saus av smør, mel og melk (bruker litt maizenna dersom den blir for tynn), tilsetter gansle mye salt, pepper og revet muskatnøtt. Så tilsetter jeg fisken (bruker frosne torskefileter fra frysedisken, men alt kan brukes. (mormor pleide å sverge til rester av kokt røkt kolje). Lar det stå og trekke litt, så tilsetter jeg kokt makaroni og 4 egg og heller røra over i smurt form. En stor form trenger litt over en time i ovnen på 200 grader. Serveres med kokte gulrøtter og svt kokte poteter. (sist jeg lagde hadde jeg ikke makaroni, men brukte pastasløyfer. Brukte da litt mer enn vanlg,så skippa jeg potetene.)

:)

Skrevet

Siden du er en råtass på kjøkkenet - hva puttet du i?

Se svar til annlovinda rett under. :)

Skrevet

Fullkornspasta med pesto... Kjapt, enkelt og passe godt:)

Helt enig med deg. Veldig kjapt og enkelt og helt ok. :)

Skrevet

Lager ganske tykk hvit saus av smør, mel og melk (bruker litt maizenna dersom den blir for tynn), tilsetter gansle mye salt, pepper og revet muskatnøtt. Så tilsetter jeg fisken (bruker frosne torskefileter fra frysedisken, men alt kan brukes. (mormor pleide å sverge til rester av kokt røkt kolje). Lar det stå og trekke litt, så tilsetter jeg kokt makaroni og 4 egg og heller røra over i smurt form. En stor form trenger litt over en time i ovnen på 200 grader. Serveres med kokte gulrøtter og svt kokte poteter. (sist jeg lagde hadde jeg ikke makaroni, men brukte pastasløyfer. Brukte da litt mer enn vanlg,så skippa jeg potetene.)

*Sikler* Visper du eggene lett sammen bare da? Ikke noe styr med å vispe inn plommene og stivpiske hvitene og sånt?

Skal tro om min elskede like fiskegrateng? *Sender melding*

Skrevet

*Sikler* Visper du eggene lett sammen bare da? Ikke noe styr med å vispe inn plommene og stivpiske hvitene og sånt?

Skal tro om min elskede like fiskegrateng? *Sender melding*

Nope, bare knekker eggene oppi og rører godt, jeg. :) Hva sier kjæresten? ;)

Skrevet

Veldig likt min "oppskrift" - godt å få det bekreftet! :-)

Jeg bruker forskjellig fisk i samme grateng, jeg da, men frossenfisk klarer jeg ikke lenger. Ikke etter 10 år med fiskebutikk i nabolaget. Vi er saftig bortskjemt med god fisk, og det er ikke så gøy når man har flyttet til indre østland...

Skrevet

Veldig likt min "oppskrift" - godt å få det bekreftet! :-)

Jeg bruker forskjellig fisk i samme grateng, jeg da, men frossenfisk klarer jeg ikke lenger. Ikke etter 10 år med fiskebutikk i nabolaget. Vi er saftig bortskjemt med god fisk, og det er ikke så gøy når man har flyttet til indre østland...

Jeg merker ikke forskjell i fiskegrateng, men dersom jeg spiser "vanlig" fisk, liker jeg den fersk. Jeg er kjempeglad i fisk. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Tusen takk for oppskrift, men et par spørsmål bare, om du gidder. Fisken, torskefilet, bare tiner du den og putter den i sausen, eller lar du den trekke i kokende vann først.

Og så var det eggene, er det bare eggehviten du bruker eller hele egget.

Sikkert amatør spørsmål, men.

Skrevet

jeg spiste stekt seifilet med rømme og aspargesbønner

og kokte poteter. Enkelt og godt :)

Det hørtes deilig ut. :)

Skrevet

Jeg merker ikke forskjell i fiskegrateng, men dersom jeg spiser "vanlig" fisk, liker jeg den fersk. Jeg er kjempeglad i fisk. :)

Nei, det utgjør ikke så stor forskjell i gratengen, men siden fiskegrateng er et direkte resultat av tidligere middager, blir det fort sånn.

Fisk er nydelig, jeg skjønner bare ikke at det er noe mange mennesker avskriver som "ikke menneskeføde" på et generelt grunnlag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...