Gjest Hilsen håpefull Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hei Mette Moen Min mann og jeg har bestemt oss for å prøve å få barn. Vi har kun prøvd i 7 uker, og er innstilt på at dette vil ta tid. I denne 7-ukers perioden har jeg fått en menstruasjon, og går spent å venter på neste, som er foreløpig 2 dager på overtid... For å være så "effektiv" som mulig, prøver jeg å finne ut når jeg sannsynligvis har eggløsning, så vi ikke går glipp av de beste dagene å prøve på. Såvidt jeg har forstått er sjansen for å bli gravid størst dagen før eggløsning og på selve dagen, siden egget "lever" i kun 24 timer. Sædcellene, derimot, kan klare seg 5 dager i livmoren. Stemmer dette? Litt syklisk bakgrunnsinfo.: Jeg har 26-dagers syklus. Med det mener jeg at f.o.m. første blødningsdag, dag 1, går det 26 dager til neste menstruasjon - altså at første blødningsdag i neste menstruasjon ville vært dag 27. Hvordan regner jeg meg frem til eggløsningstidspunktet fra dette - og på hvilke dager i syklusen har vi dermed størst sjanse til å lykkes? (Jeg har foreløpig regnet meg frem til dag 12, da er det 14 dager igjen til ny mens/ny syklus.) Andre forhold: Vi er begge 31 år gamle, ingen har barn fra før, jeg har ikke vært gravid tidligere. Jeg har gått ca. 6 år på p-piller, sluttet for ca. 10-12 måneder siden. Ingen av oss har hatt noen kjønnssykdommer eller infeksjoner. Siste halvannet året har jeg hatt blødningforstyrrelser. Årsaken viste seg å være en muskelknute som i våres ble operert bort, og menstruasjonen er i vanlig rute igjen. Vi er begge sunne og friske, begge trener 2-3 ganger i uken og spiser mye hjemmelaget mat/grønnsaker osv. Jeg har en meget krevende jobbb med mye stress - spenningshodepine, kjevespenninger, noe "sur" mage. Jeg prøver nå for tiden å unngå bruk av Paracet, Ibux og Pepcid. Kan stresset ha betydelig innvirkning på fertiliteten min? Hvis vi ikke lykkes til jul, har vi besluttet å gå mer aktivt til verks, analyse av sædkvalitet i første omgang. Har du noen tips/kommentarer til dette? Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285208-hvordan-finne-tidspunktet-for-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Man regner med at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon, så din utreging stemmer godt. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig. Stress kan påvirke menstruasjonssyklus, men er den i orden har stress ingen betydning. Husk å spise folat 400 mikrogram daglig, unngå røyking, moderat med alkohol og ikke Ibux omkring eggløsningen. Det har ingen hensikt å starte utredning før det er gått ett år. Så litt tålmodighet må dere være innstilt på. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285208-hvordan-finne-tidspunktet-for-eggl%C3%B8sning/#findComment-2291134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fremtidsrettet Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Mål tempen hver morgen i flere måneder. Se ellers hva jeg har svart til "har jeg ikke eggløsning" lenger opp ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285208-hvordan-finne-tidspunktet-for-eggl%C3%B8sning/#findComment-2298651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.