Gå til innhold

Hvordan finne tidspunktet for eggløsning?

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen håpefull

Hei Mette Moen Min mann og jeg har bestemt oss for å prøve å få barn. Vi har kun prøvd i 7 uker, og er innstilt på at dette vil ta tid. I denne 7-ukers perioden har jeg fått en menstruasjon, og går spent å venter på neste, som er foreløpig 2 dager på overtid... For å være så "effektiv" som mulig, prøver jeg å finne ut når jeg sannsynligvis har eggløsning, så vi ikke går glipp av de beste dagene å prøve på. Såvidt jeg har forstått er sjansen for å bli gravid størst dagen før eggløsning og på selve dagen, siden egget "lever" i kun 24 timer. Sædcellene, derimot, kan klare seg 5 dager i livmoren. Stemmer dette? Litt syklisk bakgrunnsinfo.: Jeg har 26-dagers syklus. Med det mener jeg at f.o.m. første blødningsdag, dag 1, går det 26 dager til neste menstruasjon - altså at første blødningsdag i neste menstruasjon ville vært dag 27. Hvordan regner jeg meg frem til eggløsningstidspunktet fra dette - og på hvilke dager i syklusen har vi dermed størst sjanse til å lykkes? (Jeg har foreløpig regnet meg frem til dag 12, da er det 14 dager igjen til ny mens/ny syklus.) Andre forhold: Vi er begge 31 år gamle, ingen har barn fra før, jeg har ikke vært gravid tidligere. Jeg har gått ca. 6 år på p-piller, sluttet for ca. 10-12 måneder siden. Ingen av oss har hatt noen kjønnssykdommer eller infeksjoner. Siste halvannet året har jeg hatt blødningforstyrrelser. Årsaken viste seg å være en muskelknute som i våres ble operert bort, og menstruasjonen er i vanlig rute igjen. Vi er begge sunne og friske, begge trener 2-3 ganger i uken og spiser mye hjemmelaget mat/grønnsaker osv. Jeg har en meget krevende jobbb med mye stress - spenningshodepine, kjevespenninger, noe "sur" mage. Jeg prøver nå for tiden å unngå bruk av Paracet, Ibux og Pepcid. Kan stresset ha betydelig innvirkning på fertiliteten min? Hvis vi ikke lykkes til jul, har vi besluttet å gå mer aktivt til verks, analyse av sædkvalitet i første omgang. Har du noen tips/kommentarer til dette? Takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man regner med at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon, så din utreging stemmer godt. Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig. Stress kan påvirke menstruasjonssyklus, men er den i orden har stress ingen betydning. Husk å spise folat 400 mikrogram daglig, unngå røyking, moderat med alkohol og ikke Ibux omkring eggløsningen. Det har ingen hensikt å starte utredning før det er gått ett år. Så litt tålmodighet må dere være innstilt på. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...