Gå til innhold

Propecia,kviser, roaccutan, melanotan

Anbefalte innlegg

Propecia gis som kjent mot androgen alopeci.Jeg er 26 år gammel og går på dette på nevnte indikasjon. I tillegg er jeg lett plaget av kviser. Virkestoffet i Prop er anti-androgenet finasterid. P-piller som inneholder anti-androgener, for eksempel Yasmin (drospirenon) og Diane har effekt mot kviser. 1) Virker anti-androgener generelt mot kviser, slik at Propecia (finasterid)også har noe av den kvisehemmende effekten som nevnte p-piller, eller er det kun enkelte anti-androgener som har denne effekten? (Mindre kviser er ikke oppført som bivirkning i pakningsvedlegget. Men dette kan bero på at testpersonene og brukerne av Prop er forbi kvisestadiet, da and alopeci oftest ikke oppstår før tidligst i midten av 20-årene, og en slik ev sideeffekt derfor ikke kan observeres). (Jeg står i tillegg på roaccutan mot kvisene, og dette funker bra. Jeg er derimot redd for tilbakefall etter endt kur, det skjedde ved den tidligere kuren jeg hadde. Propecia skal man ta så lenge man ønsker å beholde håret, og hvis det i tillegg har effekt mot kviser hadde det vært optimalt). 2) Kan Propecia ha motsatt effekt, og skape en hormonell ubalanse som i sin tur fører til økt kvisedannelse? 3) Jeg tar 1 mg Propecia dg. I tillegg tar jeg 60 mg Roaccutan ca 3 ganger i uken (vil at medisinen skal vare lengre, og det er uansett totaldosen mg pr kg og ikke varigheten av kuren som er avgjørende). Jeg ønsker å prøve "Barbie-medisinen" Melanotan for å få solbrun hud. Skaper Melanotan noen interaksjoner med Pro og Roa som gjør det medisinsk utilrådelig å injisere dette middelet? ( Jeg ser da bort fra de generelle advarslene mot Melanotan, og at det generelt ikke er bra å gå på flere preparater samtidig, det er konkrete interaksjoner mellom nevnte 3 preparater jeg lurer på).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285234-propeciakviser-roaccutan-melanotan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Rovena ! Propecia er et stoff som har en antiandrogen effekt ved at den blokkerer dannelsen av dihydrotestosteron (DHT) men først og fremst i hodebunnen og i hårkjertlene. Medikamenter han ha ulik evne til å påvirke forskjellige deler av kroppen. Så vidt jeg vet. er det ikke beskrevet effekt på kviser ved bruk av Propecia og dette kan altså ha med at telgkjertlene ikke påvirkes. Hva som er årsaken vet jeg ikke , men man kan nok tenke seg at selve medikamentet ikke konsentreres av betydning i talgkjertlene. Så du kan ikke satse på Propecia mot kviser. Derimot er kvisemiddelet Roaccutane som har en dempende effekt på talgproduksjonen, svært effektivt på kviser for de fleste . Det er vanlig med varig effekt på kvisene men 10-15 % må ha en kur nr 2 og noen få kur nr 3. Jeg har ikke hørt at Propecia skal kunne gi forvrring av kviser heller . Melanotan er et stoff som kan ha forskjellige hormonliknende effekter bl a økt pigmentering. Jeg er prinsipielt imot at man kjøper slike stoffer på internett og setter sprøyte på seg selv. Det kan oppstå bivirkninger eller uønskete effekter som man ikke har oversikt over. Dessuten bør du vær ekstra forsiktig når du allerede benytter Roaccutane og Propecia. Mvh Hudløegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...