Gå til innhold

Deling av bo ved skilsmisse, gode råd???

Anbefalte innlegg

Gjest kjenner dere, dere kjenner meg
Skrevet

Kanskje en del skjønner hvem jeg er, men greit nok...PLiis. gidd og les dette!!:o) Om ikke for annet enn å si at dette klarer du fint skal du se, osv...:o)

Jeg synes det er så vanskelig å stå oppe i dette helt alene. Og angstvibbene steg inn på åpent med dette innlegget. Synes det hadde vært godt å dele min kunnskapløshet, uerfarenhet, angst og sårhet med dere. Samt få litt gode råd fra mange som sikkert ikke har levd i ett lengt monogamt forhold fra "tidenes morgen".. Det var ikke noe fint brudd, og da ender det dessverre dithen at fortsettelsen ikke blir bedre, har jeg fått erfare. Så jeg vil bli ferdig med alle formelle ting.

Jeg har vært separert en tid, og nå skal endelig megler komme og se på eiendommen. Slik at jeg kan få solgt huset, eller bli kjøpt ut. Enebolig.

Min eks bor fortsatt i huset og vil gjerne beholde det. Slik at han kan beholde både hus og bil, båt. Ny dame, (men lenge før vårt samlivsbrudd da..), forhåpenligvis ny familie. Jada, sårt som fy å komme seg igjennom og hjertet mitt er knust og tygget på. Men resten av livet mitt starter nå, og nå må jeg definere hva det skal innebære for meg i fremtiden. Jeg skal slippe taket i dem, og fylle på og bygge mitt eget liv.

Da trenger jeg sårt penger fra huset, siden jeg har 15000 brutto i uføretrygd, og leier en leilighet til meg og barnet mitt.

Min eks vil jeg skal skrive under på at han skal kunne bo i huset i inntil 6 mnd etter et eventuelt salg. Jeg ser bare at han i sin travle jobbdag har å vinne noe på dette, ikke jeg. Hva ser dere? Hvorfor skulle jeg godta dette skriftlige forslaget fra ham?

Han vil ikke/foreslår å kutte bruke megler for da kan han spare penger ved å slippe å gi sum til megleren. Kan han kreve at jeg må betale mekleren da?

?? Hva tenker dere ut fra min situasjon.

Han vil ha lavest takst, færrest interesserte kjøpere siden han vil beholde huset selv enten ved å by høyest bud, eller kjøpe meg ut på takst.

Men så skal vi dele det "rettferdig" fifty-fifty.Men så enkelt er det jo ikke, det skjønner en fort.

Det er ikke det at jeg vil eller har rett til mer enn halvparten, men jeg blir såret når han sier at det hadde vært best for ham om...osv.

Da tenker jeg på at han sitter der med sine 600 000 i lønn, med utsikter til mer. Og jeg er singel og trenger disse pengene, ikke til ekstra bil og båt, men til å ha en plass å bo for meg og mitt barn. Det er ille nok, jeg kan ikke bli "lurt" her. Ikke nødvendigvis lurt med vilje.

??

Jeg har fått pikenavnet mitt tilbake. Det kjennes merkelig bra ut etterhvert. Jeg må gå videre. Han har gått videre. Nå må jeg bare få oppgjort dette.

Kan dere skrive noen tanker, beroligende ord. Jeg stresser mye med hvordan jeg kan klare meg i fremtiden. Om jeg kan klare å komme i jobb igjen, siden jeg er så mye friskere nå. Jeg vil bli helt fri fra han. Jeg vil klare meg alene, og er vettskremt.

Skrevet

''Min eks vil jeg skal skrive under på at han skal kunne bo i huset i inntil 6 mnd etter et eventuelt salg. Jeg ser bare at han i sin travle jobbdag har å vinne noe på dette, ikke jeg. Hva ser dere? Hvorfor skulle jeg godta dette skriftlige forslaget fra ham?

Han vil ikke/foreslår å kutte bruke megler for da kan han spare penger ved å slippe å gi sum til megleren. Kan han kreve at jeg må betale mekleren da?

?? Hva tenker dere ut fra min situasjon.''

Jeg tenker at du skal ikke skrive under på noe som helst før du har vært i kontakt med en advokat. Du skal ha det du har krav på, gjør for guds skyld ting ryddig!

Dersom du bor på østlandet, kan jeg tipse deg om et råskinn av ei dame som er en av de klokeste kvinnene jeg noensinne har truffet. Dessuten har du vel rett på fri rettshjelp med så lav inntekt?

Ting ordner seg! Situasjonen er selvfølgelig kjip nå, men du kommer til å komme styrket ut av den, det lover jeg deg.

Skrevet

Hei du!

Vil først si at jeg føler med deg, det er ikke greit mens det står på, men trøst deg med at det bare blir bedre og bedre ettersom tiden går, en dag våkner du du opp og er kjempeglad for at det ble slutt,han høres ut som om han eren luring!

Sier sim mariaflyfly, FÅ DEG EN ADVOKAT, du har trolig krav på fri rettshjelp, jeg tror grensa ligger på rundt 210 000,- brutto.

Du må ihvertfall ikke la han ordne det slik at taksten blir lavest mulig, få inn minimum to,helst tre uavhengige meglere som setter en takst på huset.

Lykke til, og står på ;-)

Gjest klem til deg
Skrevet

http://www.jurk.no/hjelp/Ekteskap.shtml

Ta kontakt umiddelbart med jurk. De kan henvise deg videre til annen fri rettshjelp også.

Selvsagt skal dere ha tre uavhengige meglere som gir prisantydning. Og jeg vil absolutt si dere skal ha visning også.

Hvis han bor der i dag, bør dere ha enkel styling før salg også, hvis ikke har han alt å vinne på å ikke gjøre huset representativt. Han må flytte ut ukene før visningen.

Og å stille klausuler som at selger skal bo der et halvt år etter salg, vil gjøre at de som er mest interessert i å kjøpe huset, ikke kjøper det (ofte kjøper forl hus fordi de skal flytte jobb, ha barn eller annet som gjør at de må ha bolig ganske raskt). Snakk med meger hva som er normal overtakelsestid.

Ikke skriv under på noe, og be om å få alle slike ting med deg hjem før du signerer noe, slik at du kan se på det sammen i fred og ro (dvs med advokaten).

Ikke fortell ham om advokaten med en gang, det setter ham i krigshumør.

Skrevet

Det som er vanlig er å få en megler til å komme å ta en takst på huset. Hos oss var det gratis mener jeg å huske, vi var begge tilstede, det er lurt (selv om ingen av oss hadde den minste tanke om å lure den andre for noe som helst!).

Når dere så får taksten så tar dere takste og trekker fra lånet på huset og sitter igjen med et tenkt overskudd ved et evt. salg. Dette overskuddet deles så på 2 og du skal ha den ene halvdelen i "utkjøpssum" fra ham. Etter det står han fritt til å selge huset eller fortsette å bo der om han vil.

Jeg hadde ikke orket gå inn på en avtale om at han skulle bo der så og så lenge etter et evt. salg. Gjør unna det økonomiske for din del først og så står han fri til å gjøre som han vil etterpå.

Skrevet

Jeg regner ikke med dere har særeieavtale. Isåfall har du krav på halvparten av alle verdier som er skapt i ekteskapet, uavhengig av hvem som har tjent mest (arv er unntatt dette). Det gjelder både formue i rene penger og fast eiendom, bil, hytte, osv.

Få flere meglere til å vurdere huset, det er ikke alltid de er 100% enige om prisen. Kontakt en advokat så du er sikker på å få det du har krav på. Du kan ha krav på fri rettshjelp. Eksen din høres nemlig ut som han helst vil mæle sin egen kake (han kan ikke kreve at du betaler eiendomsmelglersalæret).

Skrevet

Forresten vil jeg også understreke at du ikke bør skrive under på at han får bo i huset et halvt år etter eventuelt salg. Skriv ikke under på noe uten å spørre en advokat.

Skrevet

Du har krav på fri rettshjelp, og må kun betale en egenandel på kr. 825,- for å få hjelp til advokat. Jeg vil absolutt anbefale deg å få hjelp - det er vanskelig å stå opp i dette selv.

Huset må taksteres - enten av en takstmann dere blir enige om, eller ved å innhente flere og legge et gjennomsnitt til grunn. Du skal ikke godta enhver takst han kommer med, og du bør kreve å være tilstede når huset vurderes.

Fremsett krav om husleie fra ham dersom han bor i huset nå. Husleie for din del av huset har du kun krav på fra den dato kravet fremsettes. Han kan på sin side kreve at du betaler halvparten av låneutgiftene. Som regel vil man si at disse to postene går opp i opp.

Du bør IKKE gå med på klausuler som kan redusere verdien på huset. Dersom han ikke er villig til å kjøpe deg ut for en pris du er fornøyd med, bør du vurdere å kreve huset lagt ut for salg.

Du må også tenke gjennom hviklke andre verdier dere deler. Bil? Hytte? Innbo og løsøre av betydning? Hadde han mye penger på konto ved bruddet?

Husk også at du ikke må skrive over skjøte for huset på ham, uten at du først er fjernet fra lånene tilknyttet huset.

Har du studiegjeld eller annen gjeld? Dette kan også tas med på skiftet, og kan redusere din del av fellesboet.

thuva1365380402
Skrevet

Jeg råder deg til å ta kontakt med en advokat. Jeg har selv vært igjennom en skilsmisse og deling av hus. Jeg beholdt huset og tok over lånet 1 mnd etter separasjonen, selvom delingen ellers ikke var gjennomført. Min tidligere svigerfar sto da som kausjonist, og det måtte jeg endre, så jeg fikk noen andre til å være det.

Min "svigerfar" umyndiggjorde sin sønn (min eks ble psykisk syk og var innlagt på psykiatrisk sykehus) så jeg hadde store problemer med å klare å samarbeide med han om deling. At han var psykisk syk hadde ingenting med meg å gjøre, ligger til familien hans. Så jeg måtte gå til advokat. Jeg fikk takst på huset, men den godtok ikke min "svigerfar". Så de hadde en egen takstmann som var 20.000 høyere enn den jeg hadde. Så da vi delte måtte vi ta mitt i mellom min og hans takst. Men det er trygt med en takstmann. Min "svigerfar" prøvde seg med masse, så hadde jeg ikke gått til advokat hadde jeg ikke klart å ordne opp dette selv. De gikk også inn i huset mens jeg var borte. Så de fikk også beskjed fra min advokat at det ikke var lov uten mitt samtykke.

Men stå¨på og ikke gi deg. Du skal ha det du har krav på. Det er en tøff prosess, men om ikke lenge er du ferdig med dette og kan gå videre i livet. Lykke til.

Gjest kjenner dere, dere kjenner meg
Skrevet

Jeg vil takke dere alle sammen for gode svar. Jeg skal få meg advokat og ikke skrive under på noe. Takk for støtten.

Jeg er ikke den første som går igjennom noe som dette, og tiden vil forhåpentligvis være på min side.

Skrevet

Jeg vil takke dere alle sammen for gode svar. Jeg skal få meg advokat og ikke skrive under på noe. Takk for støtten.

Jeg er ikke den første som går igjennom noe som dette, og tiden vil forhåpentligvis være på min side.

Du, jeg tenkte på en ting - du har veø sjekket ut hvilke rettigheter du har mht økonomisk støtte fra NAV? Dersom det er du som har hovedomsorgen for barnet deres, mener jeg. Utvidet barnetrygd, evt overgangsstønad, stønad til barnetilsyn osv. Sjekk ut http://nav.no/page?id=267

Flott at du skaffer deg en advokat. :)

Skrevet

Du har sikkert fått det rådet også fra andre, men jeg synes du skal få en advokat til å hjelpe deg. Det kan godt hende at det er et poeng å droppe megler siden hovedhensikten er å finne ut hva han skal betale for huset, men i såfall bør du ta deg råd til å få veiledning fra advokat.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...