Gå til innhold

Permisjon m/ lønn for medlem i valgstyret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min tilbragte hele gårsdagen som vakt i i et valglokale, fra 08.00 til 21.30, med kun to timers pause. Han er ikke aktiv politisk, men ble innkalt til dette i sommer.

Nå sier arbeidsgiver at han må avspasere denne dagen.

Ifølge arbeidsmiljølovens § 12-13, har han rett til permisjon ved møteplikt i offentlige organer:

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#12-13

Men er det ikke vanlig at arbeidsgiver dekker lønn for dette også? Trodde egentlig det var inntil 10 dager pr år... Er ikke dette smålig av arbeidsgiver å ikke utbetale lønn?

Skrevet

Her var det vel ikke snakk om møteplikt, men et frivillig oppdrag?

Har egentlig ikke peiling, men synes ikke det er rart om arbeidsgivere ikke dekker dette.

Skrevet

Hos oss får vi betalt 2500,- for å delta på valgdagen.

Skrevet

Her var det vel ikke snakk om møteplikt, men et frivillig oppdrag?

Har egentlig ikke peiling, men synes ikke det er rart om arbeidsgivere ikke dekker dette.

Nei, det var møteplikt. 800 kr i godtgjørelse.

Skrevet

Hos oss får vi betalt 2500,- for å delta på valgdagen.

Her var det 800 kr - og det dekker jo ikke så veldig mye....

Skrevet

Nei, det var møteplikt. 800 kr i godtgjørelse.

Da synes jeg han burde få det dekket på et vis, men synes ikke det er naturlig at arbeidsgiver står for dette.

Skrevet

Jeg synes ikke det er naturlig at arbeidsgiver dekker dette, men kommunen. 800 er ikke så verst, dersom det er skattefritt.

Vet ikke hva lønnsreglementet vårt sier, for det har aldri vært aktuelt.

Har jeg vært på kommunale møter i arbeidstiden, har jeg avspassert, og fått en liten kommunal godtgjørelse.

Skrevet

Hvorfor er det smålig at ikke arbeidsgiver dekker det? Det er da ikke arbeidsgivers plikt å dekke kommunale oppdrag? Om noen skal lønne de som gjør det, så må det jo bli de som krever tjenesten - i dette tilfellet kommunen.

Skrevet

Møteplikt? Har din mann en stilling som tilsier møteplikt for et slikt oppdrag? For hvis de mener at gud og hvermann hadde hatt møteplikt til noe sånt, skulle jeg gjerne likt å se lovhjemmelen som blir brukt.

Ellers... jeg er usikker på hvorfor arb.giver skulle betale for din manns tilstedeværelse i valglokalet, samtidig som jeg ikke syns at 800 kr var noe god lønn for en hel søndag akkurat. Det burde iallefall vært det dobbelte. Men det er uansett ikke arb.givers ansvar syns jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...