avidi Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Snakket med en far igår som har kone og stebarn fra Thailand. Barnet kom til Norge da det var 9 år og har vært i Norge ca 11 måneder. I følge far har barnet godt dagligspråk men sliter med de mer abstrakte begrepene. Jeg spurte om ikke skolen tok tak i dette og ga barnet ekstra undervisnig i Norsk. I følge faren hadde skolen sagt at barnet ikke har krav på mer enn 18 timers ekstra norskopplæring i skoleåret. Resten må far gjøre selv ( mor til barnet har også mangelfulle norskkunnskaper). Jeg synes dette var rart. Kjenenr noen til regelverket om opplæring i norsk som andrespråk i grunnskolen. 0 Siter
calendula Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Jobber i videregående så jeg er ikke helt sikker på regelverket i grunnskolen. Men: foreldrene kan velge et ungen får opplæring etter læreplanen i norsk for språklige minoriteter. Det må skolen ta hensyn til i undervisningen. Planen skal brukes inntil eleven har tilstrekkelig gode norskkunnskaper for å kunne gå over på ordinær norsk læreplan. Overgangen skjer individuelt når det passer for eleven. Planen er et makkverk og ikke kompetansegivende på vgs, men det er en annen sak... 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Barnet er fremmedspråklig. Jeg ville hørt meg litt for for å finne ut hvor mye en fremmedspråkelev har krav på av ekstra norskundervisning. Jeg syns det høres veldig snaut ut med 18 timer i løpet av et skoleår. Voksne fremmedspråklige får i alle fall betraktelig mer. Det er veldig viktig å ta tak i dette allerede nå ettersom barn som er så store gjerne fortsetter å ha problemer med det abstrakte gjennom hele livet, og det er svært viktig å forebygge så godt man kan. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.