Gå til innhold

Norsk son andrespråk i grunnskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en far igår som har kone og stebarn fra Thailand. Barnet kom til Norge da det var 9 år og har vært i Norge ca 11 måneder. I følge far har barnet godt dagligspråk men sliter med de mer abstrakte begrepene. Jeg spurte om ikke skolen tok tak i dette og ga barnet ekstra undervisnig i Norsk.

I følge faren hadde skolen sagt at barnet ikke har krav på mer enn 18 timers ekstra norskopplæring i skoleåret. Resten må far gjøre selv ( mor til barnet har også mangelfulle norskkunnskaper).

Jeg synes dette var rart. Kjenenr noen til regelverket om opplæring i norsk som andrespråk i grunnskolen.

Skrevet

Jobber i videregående så jeg er ikke helt sikker på regelverket i grunnskolen.

Men: foreldrene kan velge et ungen får opplæring etter læreplanen i norsk for språklige minoriteter. Det må skolen ta hensyn til i undervisningen. Planen skal brukes inntil eleven har tilstrekkelig gode norskkunnskaper for å kunne gå over på ordinær norsk læreplan. Overgangen skjer individuelt når det passer for eleven.

Planen er et makkverk og ikke kompetansegivende på vgs, men det er en annen sak...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Barnet er fremmedspråklig. Jeg ville hørt meg litt for for å finne ut hvor mye en fremmedspråkelev har krav på av ekstra norskundervisning. Jeg syns det høres veldig snaut ut med 18 timer i løpet av et skoleår. Voksne fremmedspråklige får i alle fall betraktelig mer.

Det er veldig viktig å ta tak i dette allerede nå ettersom barn som er så store gjerne fortsetter å ha problemer med det abstrakte gjennom hele livet, og det er svært viktig å forebygge så godt man kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...