Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei - fikk konstantert flere muskelknuter i livmoren for to års tid siden, den største med en diameter på 7 cm. Er usikker på hva som egentlig bør gjøres - er 35 år og har ikke noe spesielt ønske om å få barn, men synes likevel det er litt tidlig enda å tenke på å fjerne livmoren... Før muskelknutene ble oppdaget var jeg plaget av intense smerter med ujevne mellomrom (alt fra 2 - 8 uker), smerter som kunne gjøre meg sengeliggende 2-3 dager i slengen. Bruk av p-ring tok bort disse smerteanfallene, men plages fortsatt av trykk og tyngefornemmelser - blodpropp i familien har dessuten gjort meg skeptisk til fortsatt bruk av p-ring. Tenker mer og mer på muligheten av å få operert bort knutene. I følge gynekologen ville dette redusere mulighetene for eventuelt å bli gravid ytterligere, stemmer dette? Hvis sjansene allerede er så reduserte er kanskje det beste alternativet for meg å fjerne hele livmoren allerede nå? Er usikker på hvor omfattende de ulike operasjonene er og hvor lenge en må regne med å sykmelde seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285321-muskelknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er stor risiko for at muskelknuter kommer tilbake, så bør få sjekket med ultralyd om det er tilfelle. Hvis de er store, kan man selvsagt overveie å fjerne hele livmoren, men det finnes et alternativ, det an betegner embolisering hvor man stopper blodforsyningen til muskelknutene så de skrumper inn uten at livmoren skades. Det er et relativt enkelt inngrep, men det kan være ganske smertefullt i ett døgns tid hvor man er på sykehus. Det etterfølges av et par dagers sykmelding. Ved fjerning av livmoren kan man hvis den ikke er for stor, fjerne den via skjeden, det er et enkelt inngrep med 2-3 dagers innleggelse og noen ukers sykmelding. Hvis man operer den bort ved et buksnitt blir det litt flere dager på sykehus (4-5) og 4-5 ukers sykmelding. Eggstokkene bevares, så du kommer ikke i overgnagsalder, og det påvirker ikke seksuallyst og skjeden. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285321-muskelknuter/#findComment-2291146
Del på andre sider

Hei. Fjerning av livmor har nermest blitt et rutineinngrep har jeg fått inntrykk av. Det sies at hver 10. kvinne som legges inn på kvinneklinikken (bortsett fra de som ønsker abort), kommer for å fjerne livmor. Jeg har for 3 uker siden fått fjernet livor under vaginal operasjon. Nå gikk ikke denne opr. så greit for meg - noe skjedde under operasjonen. Men jeg fikk opplyst før inngrepet at det varierer med 2-4 ukers sykmelding alt etter hva slags inngrep som velges, hva slags yrke du har og hvor raskt du kommer deg generelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285321-muskelknuter/#findComment-2293509
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...