Gå til innhold

Vet du mye om nattskrekk hos barn?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en foreldre
Skrevet

Min datter har nattskrekk. Det minner om mareritt, men er ikke det samme. Nattskrekk skjer på begynnelsen av natten (i motsetning til mareritt), man får ikke kontakt med barnet og skal ikke vekke barnet, men kan stå der og roe det ned. Barnet vil ikke huske noe av det etterpå (i motsetning til mareritt).

Visstnok har det med noe fysiologisk å gjøre.

Men: Hvis det er andre her som vet mer om det, trenger jeg tips på navn på faglige eksperter eller klinikker el.a. som kan mye om dette temaet. Lurer på om det finns noe ytterligere hjelp å få, evt mer utredning. Derfor vil jeg gjerne spørre noen eksperter på akkurat dette temaet om dette. Det er ikke noe som "leger flest" vet så mye om.

Skrevet

Noen sier du skal holde ungen i hånden.Selv kryper eg oppi sengen til 3 åringen min og hoder rundt. De roer hun seg fortest.

Man skal ikke vekke ungen, og helst ikke prate om det neste morgen.

Gjest meridianen
Skrevet

Barn som plages av nattskrekk er ofte slike som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. I noen tilfeller kan slike episoder være utløst av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Også en del fysiske tilstander kan forårsake nattskrekk, bla. migrenetendenser, fordøyelsesbesvær og for mye sjokolade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...