Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Milla

Hei!

Jeg er 12 uker på vei og har det bra i svangerskapet hittil, men er blitt veldig plaget med treg mage. Det kan gå 2-3 dager mellom hver avføring og det fører igjen til mye luftsmerter, føler meg så oppblåst og småkvalm hele tiden p.g.a dette.

Finnes det noe vi gravide kan ta når man er obstipert? Kan jeg ta en miniklyx om jeg føler at jeg må tømme meg? Mener ikke at jeg skal bruke de daglig, men når jeg har prøvd å spise mye fiber, drikker mye vann, går ca 1 time hver dag (til og fra jobben) og ennå er forstoppet så føler jeg at jeg ikke får gjort noe mer. Er det noe mild avførende midler som kan inntas en gang i blandt om jeg skulle trenge det?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28534-s%C3%A5-treg-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Generellt så tycker jag att du skall försöka att undvika avföringsmedel. Detta kan skada tarmen och ställa till mera besvär än vad det hjälper. Du skall först pröva all de andra knepen först; drick mycket vatten,fiberrik mat feks morötter/gullrötter, fullkornsbröd, grönsaker, frukt, svisker, linfrö. Motion gjör också att tarmarna arbetar bättre. Äter du järntabletter, så kan detta vara en av orsakerna. Är blodvärdet okey, finns det ingen anledning att äta tabletterna. Byt annars till en mildare sort ,som är mera skonsam mot magen. Skulle problemet ändå kvarstå efter alla dessa åtgärder, så finns det mixtur att inta som gjör att avföringen ínte blir så hård. Duphalac är en sort som jag tror är receptbelagd, så du får ta upp detta med din doktor. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28534-s%C3%A5-treg-mage/#findComment-115547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...