Gå til innhold

et mysterium å løse for dere dolere. Kom an!!

Anbefalte innlegg

Gjest Mammas og pappas jente

.

Mysteriet har en god mor på midten av 60-åra. Som er god å lage mat, god å blande seg inn. Og som er veldig snill.Historien har også en ganske så snill, men heller utålmodig far på samme alder, men som i årehvis har dedikert seg til oppgaven å redde hennes hodebunn og forstand. Og der er noen tutrete søstre som blander seg in og vet _alt_ om hårprodukter, skum og gele, og hva som er fy og ikke. Jeg er en av dem.

Min mor har i mange år vært svært plaget av psoriasis i hodebunnen. Kanskje er det seboree eller noe slikt det kalles.

Store ruer, tørre, som klør som fy, og det bli bare verre og verre til noe gjøres.

Spesialister er oppsøkt, alt mulig svineri og kurer er prøvd over titalls med år. Tjære blant annet. Om igjen og om igjen. Det må hele tiden holdes i sjakk.Vi har byttet ut hårprodukter (og sneket oss ned om nettene og kastet clynolen, når hun en sjelden gang faller tilbake som en narkoman for å kjøpe biligst mulig.)

Så vi har hele familien eksperimentert med mye, og skravla har gått fra skum som bedre alternativ enn hårspray,,yu name it, hva som ikke har vært oppe for å lette hennes plager. Hun klager sjelden min mor og står ut det meste og det verste, men mange andre hadde ikke følt det var levelig. Og jeg vet ikke hvordan det skulle gått om ikke pappa kom tuslende ved hennes små signaler for å fjerne ruer med ulike vesker, tålmodig år etter år. Kveldsrituale. Passer på at det ikke blir for hard behandling så hun begynner å blø. Vet ikke hvordan hun skulle klart seg gjennom disse årene uten hans hjelp jeg. For hun er av de verste tilfellene.

Så får hun en svulst i tarmen og 30 cm fra tarmen blir fjernet sammen emd svulsten. Og etter en vellykket operasjon, cirka to mnd siden..pluss...pluss, har det nå forsvunnet. Alle plagene. De kommer hit på besøk til sin datter, og ingen flasker er med!!

Men det gir jo ingen sense. Og de skjønner det ikke, hvordan en slik operasjon og alt som er rundt det på et eller annet hvis kan forandre på hodebunnen.

Hjelp meg å komme med noen forslag, alt tas i mot med takk. Gode eller dårlige:o)Så kan jeg vekke dem i morgen med frokost og kaffe og mange gode forklaringer på at hennes plager forsvinner på denne måten. Hun har små tørre punkt av og til, ingen behandlinstrengende sak. De vet, som har fulgt hennes mønster, gode, dårlige perioder, at dette er noe utenom det vanlige. Det kom etter operasjonen. Det kom mens hun ventet på å komme ut. Dette har aldri skjedd før.

Jeg kjenner jeg er så glad i disse to foreldrene mine, som både invaderer og gjør det foreldre gjør, og er så glad i meg likevel. Kjente på det, måtte si det!!:o)

Vi håper det kan vare ved, men det er gøy å spekulere litt da.

Fortsetter under...

Dette hadde jeg spurt hudlegen her på dol om. Han skriver nesten like morsomt som deg av og til :-)

Jeg har hørt en del historier som er litt "motsatt" av det du forteller ; min mor f.eks. fikk akutt psoriasis (eller hvordan det skrives) rett etter at hun fødte broren min. Så store belastninger for kroppen kan kanskje snu litt opp ned på ting?

Både stress (spesielt hvis det også går ut over kroppen, f.eks. stress som fører til tilfeldig og for lite næringsinntak) og infeksjoner er kjent for å kunne virke utløsende eller forverrende på psoriasis og utslett.

Som frosken foreslår kan det kanskje ha en motsatt virkning også.

Du skriver underholdende og morsomt! :-)

Jeg støtter meg på forslaget til de andre to. Min far fikk tilsvarende problemer med hodebunnen da han fikk kreft. Nå ble han dessverre aldri helbredet fra denne sykdommen, men jeg husker legen hans mente at dette var et klart utslag av sykdommen og det stress og ubehag som den fører med seg.

Lykke til med besøket ditt! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...