Gjest Boligeier uten peiling på sånt Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 For å få forhandlet seg fram til ny rente i bnken, må man da en skikkelig takst av boligen? Det koster vel noen tusenlapper? Eller holder det å få en mgeler dit for gratis verdivurdering av boligen? For å vise at prisen har steget? Hva hvis vi nå tror prisene på boliger vil flate ut/synke? Lønner det seg å ta en ny skikkelig takst mens prisen er på topp? Eller er verdivurderingen like gyldig? Verdivurderinger varierer mye, så da bør man kanskje få fler innom? Banken vår har brukt indeksregulering for å se på vår rente, siden taksten vår var under 3 år gammel. Vil det si at vi ved ny renteforhandling må ha ny takst? Jeg skjønner meg ikke helt på det her, og forskjellen takst/verdivurdering. Håper noen kan hjelpe meg:o) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 De fleste banker tilbyr slik verdivurdering i forbindelse med refinansiering. I hvertfall tilbyr de bankene som også bedriver eiendomsmegling det. Slik verdivurdering baserer seg på en ganske overflatisk gjennomgang av boligen, og kan ikke sammenlignes med ordentlig takst. Tror verdivurderingen kan benyttes på samme måte som takst ved refinansiering, i hvertfall sammen med et gammelt takstdokument. 0 Siter
Gjest banken vet Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Hvis du bruker en megler som banken din anbefaler / godkjenner, godtar de denne meglers prisvurdering på lik linje med en takst. Kontakt banken din, så får du vite hvem du kan bruke. 0 Siter
Gjest Boligeier uten peiling på sånt Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Hvis du bruker en megler som banken din anbefaler / godkjenner, godtar de denne meglers prisvurdering på lik linje med en takst. Kontakt banken din, så får du vite hvem du kan bruke. Ok, vet du da om denne verdivurderingen kan "stå" i 3 år, selv om verdier på boliger generelt synker? 0 Siter
Gjest banken vet Skrevet 13. september 2007 Skrevet 13. september 2007 Ok, vet du da om denne verdivurderingen kan "stå" i 3 år, selv om verdier på boliger generelt synker? Ja, har du først fått taksert huset ditt til å være verdt mer enn feks. 60% av lånedummen, så endrer de ikke betingelsene selv om det generelle markedet synker litt. Ber dere om større lån eller endrede betingelser på andre måter, kan det være at de ber om en ny vurdering. Når markedet stiger / dere har gjort store utbedringer på huset, vil det lønne seg å be om ny vurdering, hvis dere har sjanse til å komme innefor en ny grense (feks 60%) som gir bedre lånebetingelser. 0 Siter
Gjest hehe87 Skrevet 13. september 2007 Skrevet 13. september 2007 Jeg kjenner en megler som fikk en annen megler til å gi han en "takst" for å få billigere rente... Litt fjusk da, for jeg tror den andre megleren var litt "snill"... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.