Gjest Oddis75 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei. jeg er en mann på 32 år som trenger desperat hjelp. Sykdomsforløpet mitt har vært slik: Februar2006 presset/trykket i tarmen begynte. Føltes som jeg hadde behov for avføring veldig ofte uten at noe kom ut. Hadde avføring hver dag, men mange falske alarmer. Mars Presser enda mer, føles som jeg må på do hele tiden. Presset bygger seg opp til jeg får ut avføring eller luft fra tarmen, og bygger seg fort opp igjen etter avføringen. April Røntgen av colon,uten resultat. Melder meg også opp til coloskopi. I denne perioden vokser en lymfekjertel opp på venstre side i lysken på størrelse med en klinkekule, gjør også vondt på venstre side i lysken og noe over penis. Hyppig vannlating. Samboer må iblant sette klyster på meg for å få tømt tarmen og bli kvitt presset. Har avføring hver dag, som regel 2-4.Blir også deltidssykemeldt. Mai Trolig går en infeksjonen ut i kroppen. Innlagt på Bærum, med 40 feber og hodepine. Svette og kulde går om hverandre, totalt utslitt. Noen flere små lymfekjertler oppstår også. Blir liggende der i ca 3 uker. I denne perioden blir følgende gjort: Gjennomfører coloskopi uten resultat, men ble heller ikke spurt av indremedisiner om symptomer eller andre spørsmål. Han gikk også veldig fort over den første delen av tarmen. Hadde en turnuslege som behandlet meg, Overlegen var veldig lite involvert. Blir også gjennomført mange blodprøver, CT av overkropp, MR av overkropp, ultralyd i mageområde, spinaltest i brystben, celleprøver av lymfekjertel, røntgen av bryst osv.. Til slutt opererte de ut lymfekjertelen i lysken. De mente at infeksjonen eller det jeg led av hadde påvirket tarm/lyskområde og ikke motsatt. Ble sjekket for kreft, kyssesyke, div kjønnsykdommer og harepest. Ingenting gav resultater. Jeg ble skrevet ut uten noen diagnose. I slutten av Mai da jeg ble skrevet ut var feberen var borte, kom et voldsomt press i underlivet bak ved halebenet, tarmåpning. Kjentes ut som jeg hadde en appelsin oppi tarmen. Gjorde vondt å stå,sitte, ligge osv. Måtte ta sterke smertestillende. Gjorde vondt nesten 24 timer i døgnet. Noe mindre på natten. Var inne på kontroll igjen der de tenkte å ta ut en ny lymfekjertel for prøver. Da kirurgen som skulle operere hørte om symptomene, kjente han etter i colon og sa jeg hadde hatt akutt prostatitt, for jeg hadde visstnok en veldig stor prostata. Fikk så en medisin mot dette, Bactrim som jeg gikk på i 3 uker. Virker som dette fungerte bra. Hadde en fin og rimelig smertefri ferie i Spania. I den tiden jeg var der nede var alt rolig. August I nne til kontroll igjen på Bærum. Han kjenner på prostata tror jeg og det er vondt når han kjenner på den. Virker som en prosess starter igjen. Presset kommer tilbake. Han skal henvise meg til urologen på Bærum, men urologen forteller at dette kan fastlegene så bra at jeg kan gå dit. Fastlegen blir lettere sjokkert av dette. Blir satt på en medisin som heter tetralysal i 3 uker. Fungerer 3 dager, deretter er presset tilbake igjen. Så blir jeg satt på medisinen Ciproxin i 5 uker. Fungerer 3-4 dager, deretter alt tilbake. Blir mye borte fra jobb i Okt-Desember.Virker som stress og mye sitting påvirker.. November Prøver en urolog på wolvat. Han finner ingenting på ultralyd, bortsett fra at prostata er ømfintlig for trykk og er noe forstørret. Er igjennom en ny CT, denne gang av underliv. Gir ingen resultater. Urolog ber meg fortsette med ciproxin. Desmber Prøver en annen privat urolog. Han mener det har tettet seg i venstre kammer i prostata som ligger inn mot tarmen. Trolig som følge av en tidligere infeksjon. Prostata er også 4mm forstørret og noe asymmetrisk. Gir sædprøver som ikke gir indikasjon på noen aktiv infeksjon. Men han skjønner ikke at den kan ha vært så stor at jeg skal ha problemer med avføring. Januar/Februar 2007 Begynner med prostata massasje for å få løst opp tettingen i kammeret mot tarmen. Er på dette 2 ganger i uken over 3 uker. Virker som det fungerer noe. Proppen løsner visstnok og prostata blir normal etter dette. Den hyppige vannavlatingen som har vært der en stund gir seg. Ukontrollert vannavlating gir seg også. Får en medisin som heter keflex i tilfelle det var en infeksjon der som kunne komme ut av det tette kammeret. Så kommer presset tilbake etter en uke. Purvis lurer på om det kan være alfanervene som klemmer rundt prostata. Får en medisin som heter sinalfa, som skal få alfablokkene/nervene til å roe seg. Fungerer ca 2 uker, deretter kommer presset tilbake. Siden dette ikke fungerer, mener han at han ikke kan hjelpe meg mer. Forsøkte også akupunktur under denne perioden men d gjorde at presset begynte umiddelbart etter hver behandling.Jobber i denne perioden. Februar/Mars Presset er tilbake for fullt, kjennes som tarmen er trang, treg eller noe som blokkerer. Sliter med å få ut avføring. Promper lite, nesten ingenting. Har heller ikke gjort dette siden jeg ble syk i Februar. Urolog mener jeg må ha treg tarm eller lignende, prostata skal ikke være til hinder for dette. At det heller noe med tarmen som har påvirket prostata. Presset kommer når jeg er i fysisk bevegelse, og det er lite bevegelse som skal til. De dagene jeg oppholder meg hjemme og på sofaen kjenner jeg nesten ingenting, men alt som er fysisk bevegelse så kommer presset fort. Det gir seg for en stund når jeg får fått ut avføring. Men bygger seg relativt fort opp igjen og øker frem til neste avføring kommer ut. Kan ta mange timer før jeg får til neste tømming/avføring. Opptil 10-12 timer. Like før jeg får til å tømme meg kan det også presse en del oppover mot mageregionen, med noen intense smerter innimellom. Presser mest på venstre side i/rundt venstre rumpeball. Alt av fysisk aktivitet gjør meg utrolig sliten da presset kommer fort. Jeg er mye syk fra jobben. Å delta i møter,samtaler osv og holde fokus er svært vanskelig og krever utrolig mye energi når det presser. Men har en god arbeidsgiver som har stor forståelse og gir god støtte. April/Mai/Juni Forsøker å jobbe i denne perioden. Fungerer noenlunde med noe press. Jobber som selger. Da jeg forsøker å gjøre større innsats og øker stresset på meg selv kommer presset utrolig fort. Siden har jeg vært sykemeldt. Prøvd en tarm/magespesialist der jeg har gått til han privat hjemme hos han. Tatt blodprøver men de er normale. Han mente jeg led av treg tarm og fikk mye luft av dette, prøvd laktulose,afipran og pursennid over flere mnd. Pressperiodene har vært kortere ettersom det har blitt fart på avføringen, men det har ikke blitt borte! Nå mener han det må være psykosomatisk!! Noe jeg ikke godtar. Hvorfor jeg får vondt tror jeg: Får vondt av stress, sitting(spesielt på hardt underlag), i forbindelse med avføring(før,etter og under), seksuell utløsning(ikke alltid,men ofte). Vondt med seksuell utlæsning virket som begynte etter prostatamassasjen. Det presser i området rundt halebenet/opp i tarmen noen cm. Kjennes ut som tarmen er/blir sammentrukket. Avføringen er nesten alltid hard og noe tynn. Kan være veldig oppstykket.Har avføring 2-6 ganger daglig og noen falske alarmer. Noen dager kan være veldig bra og motsatt. Prøvd å finne ut om det kan være mat eller lignende men ikke funnet som som utgjør noe slikt. Når presset øker flytter det seg frem også, rundt i underlivet. Kan kjenne det trykke over penis og i venstre lysk. Da har jeg også stort behov for vannavlating. Kan være oppe hele netter med vannavlating hver halvtime. Jeg er på randen ved å knekke fullstendig. Jeg er gift og har et barn og føler meg helt ubukelig. Ser ingen løsning og føler ikke at jeg får den hjelpen jeg trenger. Hvem kan jeg gå til og hvordan, trenger seriøst noen som ikke gir seg! Leste noe om analfissur her, kan det være dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285394-tarmproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Mye av plagene dine kan være forenlig med kronisk prostatitt. Kulde og anstrengelser vil forværre. daglig sæd-utløsning vil forbedre plagene. Analfissur er det neppe; da har man gjerne skarpe smerter ved avføring, og friskt blod etter avføring. kanhende har du fått en irritasjon av noen av ligamentene som går mellom haleben og andre deler av bekkenet. Dersom ingen leger har kjent spesielt etter dette, bør det gjøres. Dersom en slik irritasjon foreligger, kan en kortisonsprøyte gi bedring. Noen har plager med muskelkramper rundt anus. Da kan det hjelpe med varme og massasje i området, samt at man kan lære avspenningsteknikker. Dette innlegget du har skrevet her er veldig illustrerende, Kanskje kan du vise det samme til fastlegen og en urolog. De får vurdere om det kan gi ytterligere avklaring om det taes et MR-bilde av bekkenet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285394-tarmproblemer/#findComment-2292711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.