Gå til innhold

Mugg/sopp i bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Bente Høiberg

Min samboer og jeg har nå bodd i en sokkelleilighet i ett år. Tidlig i våres dukket det opp mugg på veggen på soverommet. Byggtørke ble satt inn for en kort periode og vi vasket bort muggen med salmiakkvann. Muggen/soppen kom tilbake ennå sterkere bare uker etterpå og har infisert hele leiligheten. Det dukket opp symptomer som hodepine, magevondt, kvalme og nyrevondt. Nå lurer jeg på om vi kan ha pådratt oss varige skader? Og hvor skal vi hendvende oss for å få vite om muggen/soppen er av den agresive typen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285395-muggsopp-i-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Spesielt sokkelleiligheter er svært utsatte for fuktskader som igjen er årsaken til soppdannelse i vegger og gulv. Uansett hvilken sopptype det er, er det helseskadelig for dere å fortsette å bo der. Det er nødvendig med en totalrenovering av leiligheten. Ikke minst gjelder det å finne frem til hvor fukten kommer fra. Som oftest ligger årsaken i dårlig drenasje rundt veggene eller skade av rør i vegger, gulv eller tak. Det er spesielle byggtekniske firmaer som har spesialisert seg på slike skader.

Slike symptomer som du beskriver (hodepine, slapphet, uvellhet og ofte infeksjoner) kan skyldes at man bor i bolig med sopp/fuktskader. Etter at dere har flyttet ut vil det vanligvis gradvis gå bedre. Men hvor mange uker eller måneder det tar, er vanskelig å si noe mer eksakt om.

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285395-muggsopp-i-bolig/#findComment-2296421
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...