Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har vært og kjøpt meg en eske med folat i dag. Leser litt på nettet om det nå. Ser at det er noen som er litt "negative" til bruken av folat blant annet på grunn av at det er større "risiko" for å få tvillinger.

Trodde det var utelukkende positivt å bruke folat som kosttilskudd før en evt graviditet?

Noen som har noen synspunkter på dette? Hva vet dere om folat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285396-folat-bra-eller-d%C3%A5rlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pregnant77

Kan ikke tro det er økt sjanse for tvillinger, og tvillinger er da ikke negativt i så fall...

Det forebygger ryggmargsbrokk og andre defekter og er derfor bra. Det er også bra for din del, en del gravide sliter med å få i seg nok næring i starten av svangerskapet pga kvalme. I USA anbefaler de dobbelt så stor dose som for gravide i Norge, og de tilsetter folat i blant annet mel for å forebygge.

Kan ikke tro det er økt sjanse for tvillinger, og tvillinger er da ikke negativt i så fall...

Det forebygger ryggmargsbrokk og andre defekter og er derfor bra. Det er også bra for din del, en del gravide sliter med å få i seg nok næring i starten av svangerskapet pga kvalme. I USA anbefaler de dobbelt så stor dose som for gravide i Norge, og de tilsetter folat i blant annet mel for å forebygge.

Takk for svar... Jeg jubler om jeg blir gravid, samme om det er med en eller to småttiser :)

Måtte bare spørre i tilfelle noen hadde noen negative opplevelser i forhold til inntak av folat.

Det kan være "farlige" å lese for mye på nettet. Det står veldig mye som ikke passer. Hvorfor i all verden skulle folat øke sjansen for tvillinger? Og ville det være krise å få tvillinger? I såfall synes jeg du skal droppe babytanken, for det risikerer du å få uansett. Folat forebygger ryggmargsbrokk.

I tillegg til ryggmargsbrokk forebygger det hareskår/ganespalte. Jeg har lest et sted at folat er kreftfremkallende, men de anbefaler likevel alle gravide å ta det før de blir gravide og de tre første månedene av svangerskapet. Alle sier det, det står overalt og jeg tror alle gravide gjør det nesten.

det jeg vet er at man oppfordres til å ta folat hvis man prøver å bli gravid, og de tre første mnd av svangerskapet. er bre for ryggmargen til fosteret osv.. selv tok jeg folat i begynnelsen av svangerskapet, men ikke før. det er forskjellig hva folk sier om hvor lenge man skal ta det, noen mener hele svangerskapet, men båte jordmoren min og legen sa at de tre første mnd var nok. .

se på siden under, der står det litt...

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/folat

Annonse

I tillegg til ryggmargsbrokk forebygger det hareskår/ganespalte. Jeg har lest et sted at folat er kreftfremkallende, men de anbefaler likevel alle gravide å ta det før de blir gravide og de tre første månedene av svangerskapet. Alle sier det, det står overalt og jeg tror alle gravide gjør det nesten.

Hvorfor skulle det være kreftfremkallende?

Det kan være "farlige" å lese for mye på nettet. Det står veldig mye som ikke passer. Hvorfor i all verden skulle folat øke sjansen for tvillinger? Og ville det være krise å få tvillinger? I såfall synes jeg du skal droppe babytanken, for det risikerer du å få uansett. Folat forebygger ryggmargsbrokk.

Altså, jeg mente selvsagt ikke at det var negativt med tvillinger. Det han legen som skrev det på nettet mente var nok at det var større risiko å gå med tvillinger, enn med bare et barn, og at folat øker sjansen for tvillinger, og at man derfor burde tenke seg om... Jeg vet ikke jeg, men hang meg bare opp i at det ble skrevet noe negativt om det...

Men jeg hører jo bare gode ting om det ellers så jeg har allerede begynt med folat tilskudd:)

Altså, jeg mente selvsagt ikke at det var negativt med tvillinger. Det han legen som skrev det på nettet mente var nok at det var større risiko å gå med tvillinger, enn med bare et barn, og at folat øker sjansen for tvillinger, og at man derfor burde tenke seg om... Jeg vet ikke jeg, men hang meg bare opp i at det ble skrevet noe negativt om det...

Men jeg hører jo bare gode ting om det ellers så jeg har allerede begynt med folat tilskudd:)

OK, godt å høre.

Den sjansen for å få tvillinger er så minimal, at den langt fra overveier de positive sidene. Økt inntak av folat før og under svangerskapet er med på å minske sjansene for å få et barn med ryggmargsbrokk.

Ryggmargsbrokk kan utarte seg veldig forskjellig. Noen får et lite brokk og får knapt problemer. Andre får et stort brokk, og blir funksjonshemmede og må sitte i rullestol resten av livet.

Folat er det vannløselig B-vitamin. Det er ingen bivirkninger ved å ta folat, det gjør bare godt.

I Norge er anbefalingene at de som prøver å bli gravide og de som er gravide bør ta 400 mcg daglig. I USA er disse anbefalingene 800 mcg.

Nesten ingen som spiser normal mat får i seg nok folat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...