Gå til innhold

Hvorfor behandles tynne bedre enn tykke folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg selv erfarer.

Jeg har vært kraftig overvektig i mange år, men tok meg sjøl kraftig i nakken her i begynnelsen av året, og har klart å gå ned 28 kilo så langt.

Jeg tenkte vel ikke over hvordan folk behandlet meg som tykk, men jeg merket meg jo enkelte blikk, og ekspeditriser i enkelte butikkker, og jeg følte at folk så på meg som litt dum.

Til og med enkelte kollegaer følte jeg at så litt ned på meg.

Det er litt vanskelig å sette fingeren nøyaktig på hva det er, men etter å ha gått ned disse kiloene, så ser folk på meg på en annen måte.

Folk er mere lydhøre på en måte. Jeg syns det er deilig å ble sett, selvsagt, men jeg lurer på om dere ser ned på tykke folk, og tenker at de er litt dumme?

Tykk fordi du er dum, fordi du er tykk?

Ser dere på tykke folk som litt viljesvake, kanskje. Som ikke klarer å ha selvkontroll med hva de (vi) putter i munnen?

Jeg merker helt klart en annen holdning til meg, enn jeg opplevde før. Er det fordi jeg har fått mere selvtilitt? Eller er det fordi jeg ser penere ut?

Fortell meg hvorfor dere liker meg bedre nå. (Selvom dere ikke kjenner meg personlig.)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

6

• Lillemus

5

• petter smart

4

• sant å si

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er mange ting som er rart. Jeg er slank nok, men har merket meg at dersom jeg går kledd med genser og olabukse når jeg handler så er det vel ok. Men så kan jeg komme til samme butikk med penbukser og dressjakke, og da er det så voldsomt mye mere aksept å spore bak kassen. Snodig det.

Jeg tror kanskje folk flest ikke vil bli/være for store, at det kan ligge litt frykt bak et møte med store mennesker? Kan det forrklare den følelsen av å ikke bli godt behandlet? Man skal ikke oppføre seg slik, det vet alle.

Du er foresten veldig flink som har tatt av så mye! God tur mot veien til en bedre helse. Det var ikke mye til svar, men noen tanker.

Skrevet

Ikke lett å si, men jeg tror godt det kan ha noe med selvtillitten din å gjøre. Når jeg føler meg vel og pen en dag, synes jeg faktisk jeg blir behandlet bedre i butikker, mv, enn når jeg føler meg "vanlig", eller litt ustelt. Mulig det bare er noe jeg innbiller meg selvsagt.

Skrevet

Det er mange ting som er rart. Jeg er slank nok, men har merket meg at dersom jeg går kledd med genser og olabukse når jeg handler så er det vel ok. Men så kan jeg komme til samme butikk med penbukser og dressjakke, og da er det så voldsomt mye mere aksept å spore bak kassen. Snodig det.

Jeg tror kanskje folk flest ikke vil bli/være for store, at det kan ligge litt frykt bak et møte med store mennesker? Kan det forrklare den følelsen av å ikke bli godt behandlet? Man skal ikke oppføre seg slik, det vet alle.

Du er foresten veldig flink som har tatt av så mye! God tur mot veien til en bedre helse. Det var ikke mye til svar, men noen tanker.

Noen ganger når jeg handler klær f.eks. i Bergen, ser jeg sikker noe "bondsk" ut, for jeg blir straks vist de billigste klærne! Eller de hører på dialekten at dette er en bondetuppe fra landet!

I gamle dager synts jeg det var lettere å føle seg som "bønder i byn", da var det mer forskjell på bymann og stril. I dag ser iallfall ikke jeg forskjell.

Skrevet

Jeg ier som de andre her - det er mange som ser på klesdrakt også. Glemmer aldri da jeg skulle gifte meg og var samtidig 4 mnd på vei. Hadde på meg mamma-snakkerbukser i dongeri og en tykk storskjorte og var nok ikke særlig nystelt på håret tipper jeg - prøvde å komme meg inn i en brudesalong for å se på hårpynt til den store dagen.

Damen i disken målte meg opp og ned og svarte syrlig:"Det er fullt i salongen..." Jadda. Sikkert.

Gjest Multippel
Skrevet

Det er synd å si det, men jeg tror du har litt rett i din fornemmelse.

Men det hjelper selvsagt på å føle seg bedre. Hvordan du føler deg og møter andre betyr også en masse.

Skrevet

Min teori er som følger:

Det er i Norge et overskudd på mat slik at "alle" kan spise seg mette. Dersom en spiser mye og/eller usunt vil en gå opp i vekt. Dersom en er tynn viser en viljestyrke ved at man ikke spiser for mye eller for usunt. Dette er noe folk ser på som en positiv egenskap.

Dersom du er overvektig antas det at det skyldes at du spiser for mye eller usunt. Siden alle i Norge er såpass opplyste at de vet en del om kosthold og matmengder anser man kanskje de som er overvektige (noe som "må" skyldes for mye og/eller usunn mat) som dumme og/eller viljesvake. Og slike mennesker liker vi jo ikke.

I tillegg går det kanskje litt på det estetiske. Tynne mennesker anses som penere enn overvektie. De er også gjerne sunnere.

Skrevet

Min teori er som følger:

Det er i Norge et overskudd på mat slik at "alle" kan spise seg mette. Dersom en spiser mye og/eller usunt vil en gå opp i vekt. Dersom en er tynn viser en viljestyrke ved at man ikke spiser for mye eller for usunt. Dette er noe folk ser på som en positiv egenskap.

Dersom du er overvektig antas det at det skyldes at du spiser for mye eller usunt. Siden alle i Norge er såpass opplyste at de vet en del om kosthold og matmengder anser man kanskje de som er overvektige (noe som "må" skyldes for mye og/eller usunn mat) som dumme og/eller viljesvake. Og slike mennesker liker vi jo ikke.

I tillegg går det kanskje litt på det estetiske. Tynne mennesker anses som penere enn overvektie. De er også gjerne sunnere.

En kjempegod teori, mener jeg.

Jeg vet ikke noe om dette, så mulig jeg ikke skulle uttalt meg om det - men jeg våger likevel :)

Hva med de som kansje er tykke pga medisiner eller andre problemer...?

Som sagt. jeg vet ikke om dette stemmer. Det var bare noe som falt meg inn her og nå. Men jeg synes du kommer med et veldig godt synspunkt :-)

Skrevet

Tror du har rett, tar meg av og til i det selv. Har enkelte ganger lurt på hvorfor f.eks. ikke Erna Solberg tar tak i livet sitt og går ned noen kilo. Jada, VET det ikke er like lett for alle, men...?

Det kan virke noe viljesvakt at folk som Erna Solberg ikke gjør noe med overvekten sin. Men at vi tenker slik har kanskje med personligheten og utstrålingen å gjøre? Jeg tenkte jo aldri slike tanker da det gjalt Gro H. Brundtland, hun utstrålte en helt annen selvsikkerhet, også med en del kilo ekstra.

Skrevet

Noen ganger når jeg handler klær f.eks. i Bergen, ser jeg sikker noe "bondsk" ut, for jeg blir straks vist de billigste klærne! Eller de hører på dialekten at dette er en bondetuppe fra landet!

I gamle dager synts jeg det var lettere å føle seg som "bønder i byn", da var det mer forskjell på bymann og stril. I dag ser iallfall ikke jeg forskjell.

:) Det er rart at utseende skal bety noe når vi handler, men mennesker kan man vel aldri blir kloke på ;)

Skrevet

En kjempegod teori, mener jeg.

Jeg vet ikke noe om dette, så mulig jeg ikke skulle uttalt meg om det - men jeg våger likevel :)

Hva med de som kansje er tykke pga medisiner eller andre problemer...?

Som sagt. jeg vet ikke om dette stemmer. Det var bare noe som falt meg inn her og nå. Men jeg synes du kommer med et veldig godt synspunkt :-)

Det er mange grunner til at folk er overvektige. Noen tar medisiner, noen har lavt stottskifte, noen har bred benbygging, noen har sykdommer som gjør at de spiser for mye. Det trenger slett ikke ligge overspising eller usunn mat bak, men det er gjerne det folk tror. Og utseendet er jo det samme uansett årsak. F.eks. skal kvinner helst ha timeglassform. Denne anses som mest attraktiv, muligens fordi den indikerer at hun er sunn og fruktbar.

Gjest Multippel
Skrevet

Min teori er som følger:

Jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at tynne mennesker har større viljestyrke. Jeg har vært tynn hele mitt liv, men det er ikke fordi jeg er så viljessterk, Jeg kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg. I den siste tiden har jeg lagt på meg mange kilo...er enda ikke overvektig da....jeg var svært tynn i utgangspunktet...tror det har noe med at jeg er blitt eldre og at jeg forbrenner på en annen måte nå. Så nå putter jeg litt vilje inn på å gå ned....for første gang i mitt liv.

Skrevet

Samme skjer med meg. Jeg blir gjerne vist til tilbudsstativene umiddelbart. Det er ikke meg imot, men litt merkelig er det!

Skrevet

Jeg er langt fra noen bonde i byen, men trives i jeans på fritiden, og er da ofte usminket. Har imidlertid ganske god råd, og handler enkelte dyre klær.

For en stund siden trengte jeg et sort skjørt til jobben, går inn i en av de "bedre" butikkene. Finner et skjørt med masse rysjer og greier, og spør ekspeditøren om de har et enklere. Damen måler meg opp og ned, og sier med arrogant stemme at de nok ikke fører helt _min_ stil.

Trenger jeg si jeg ikke har vært der siden? ;)

Skrevet

Jeg er langt fra noen bonde i byen, men trives i jeans på fritiden, og er da ofte usminket. Har imidlertid ganske god råd, og handler enkelte dyre klær.

For en stund siden trengte jeg et sort skjørt til jobben, går inn i en av de "bedre" butikkene. Finner et skjørt med masse rysjer og greier, og spør ekspeditøren om de har et enklere. Damen måler meg opp og ned, og sier med arrogant stemme at de nok ikke fører helt _min_ stil.

*Humrer* Jeg kjenner også til et tilfelle der en kvinne med _meget_ god råd, men som ikke hadde stylet seg direkte (hun var temmelig avslappet) var inne på en butikk for å se etter noe til sin egen butikk og fikk beskjed fra ekspeditøren om at den var nok litt over hennes prisklasse....

Skrevet

Det er mange grunner til at folk er overvektige. Noen tar medisiner, noen har lavt stottskifte, noen har bred benbygging, noen har sykdommer som gjør at de spiser for mye. Det trenger slett ikke ligge overspising eller usunn mat bak, men det er gjerne det folk tror. Og utseendet er jo det samme uansett årsak. F.eks. skal kvinner helst ha timeglassform. Denne anses som mest attraktiv, muligens fordi den indikerer at hun er sunn og fruktbar.

''Det trenger slett ikke ligge overspising eller usunn mat bak, men det er gjerne det folk tror. Og utseendet er jo det samme uansett årsak''

Godt poeng.

Skrevet

Er det mulig!

Skrevet

*Humrer* Jeg kjenner også til et tilfelle der en kvinne med _meget_ god råd, men som ikke hadde stylet seg direkte (hun var temmelig avslappet) var inne på en butikk for å se etter noe til sin egen butikk og fikk beskjed fra ekspeditøren om at den var nok litt over hennes prisklasse....

Det må føles fantastisk å kunne sette på plass et slikt kjerringemne med en kommentar om at jeg antagelig tjener langt mer enn hun gjør i butikkjobben sin... I wish! :)

Skrevet

Det må føles fantastisk å kunne sette på plass et slikt kjerringemne med en kommentar om at jeg antagelig tjener langt mer enn hun gjør i butikkjobben sin... I wish! :)

Kfr. historien min over, husker jeg tenkte på nettopp det at jeg antakelig tjente langt mer enn henne, men ved å si noe sånt ville jeg jo nesten sunket ned på hennes nivå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...