Gå til innhold

Hvorfor behandles tynne bedre enn tykke folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å være avhengig av noe som skaper helseplager er vel en last?

Å være kraftig overvektig, kan være like helsefarlig som røyk.

Overvekt kan være helseskadelig, det har jeg ikke protestert på.

Men vekt og kroppsfasong er ikke en last, det er resultatet av gener, livsstil og ev. andre sykdommer.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

6

• Lillemus

5

• petter smart

4

• sant å si

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er dol-avhengighet en last?

(Overvekt er ingen last, men kan være følge av det.)

"Er dol-avhengighet en last?"

Kommer an på øynene som ser. Kan bare svare for meg selv. Om jeg oppdager at jeg plutselig har sittet forran skjermen i 2 timer når jeg egentlig skulle ha gjort noe mer fornuftig, er det en last.

Skrevet

Du må bare være så rystet du bare vil. Jeg har aldri sagt at jeg tenker slik.

Men en røyker og en alkoholavhengig vil naturlig nok føle det på akkurat samme måte som en overvektig. At man blir sett ned på.

Tror du at en butikkansatt ser ned på en alkoholavhengig? Du synes det er sammenlignbart med overvekt. Er du radmager selv og synes det viser din personlige styrke?

Tror du Erna Solberg er en svak person? Tør du påstå at hun har en last du ikke har?

En vakker dag blir dine fordommer satt på lik linje med de fordommene evneveike ble utsatt for før.

Skrevet

Tror du at en butikkansatt ser ned på en alkoholavhengig? Du synes det er sammenlignbart med overvekt. Er du radmager selv og synes det viser din personlige styrke?

Tror du Erna Solberg er en svak person? Tør du påstå at hun har en last du ikke har?

En vakker dag blir dine fordommer satt på lik linje med de fordommene evneveike ble utsatt for før.

Gi deg da tullkjerring.

Det var snakk om føleleser og hva man følte. Den overvektige følte at hun ble behandlet dårligere da hun var tykkere.

En røyker som føler at man må gå i skammekroken for å tenne seg en røyk føler det selvsagt på samme måte.

Jeg har ikke sagt noe om at JEG ser ned på overvektige folk. En stor andel av befolkningen er overvektige i dag. Tror du virkelig jeg går rundt og ser ned på dem?

Skrevet

Overvekt kan være helseskadelig, det har jeg ikke protestert på.

Men vekt og kroppsfasong er ikke en last, det er resultatet av gener, livsstil og ev. andre sykdommer.

Ja, nå er vi visst inne i den diskusjon igjen. Det er farlig å si noe som helst om dette temaet.

Noe kan forklares med gener. Men man kan ikke ikke bortforklare at det meste av fedme kommer av for stort inntak av kalorier i forhold til hva som forbrennes.

Fråtsing av mat og innaktivitet er en last på samme måte som røyking.

Skrevet

Ja, nå er vi visst inne i den diskusjon igjen. Det er farlig å si noe som helst om dette temaet.

Noe kan forklares med gener. Men man kan ikke ikke bortforklare at det meste av fedme kommer av for stort inntak av kalorier i forhold til hva som forbrennes.

Fråtsing av mat og innaktivitet er en last på samme måte som røyking.

Fråtsing er en last.

Overvekt er ikke en last, men kan være resultat av fråtsing. Hørt uttrykket "skjære alle over en kam"? Eller "skue hunden på hårene"? Det er det du gjør nå. At en person er overvektig er lett å se (hvis du ikke har veldig strenge krav), men grunnen er ikke synlig. Du bør ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dømmer dem uten å vite noe mer.

Skrevet

Fråtsing er en last.

Overvekt er ikke en last, men kan være resultat av fråtsing. Hørt uttrykket "skjære alle over en kam"? Eller "skue hunden på hårene"? Det er det du gjør nå. At en person er overvektig er lett å se (hvis du ikke har veldig strenge krav), men grunnen er ikke synlig. Du bør ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dømmer dem uten å vite noe mer.

"Overvekt er ikke en last, men kan være resultat av fråtsing"

Det kommer vel an på om det er helseskadelig overvekt eller kun kosmetisk.

Vil du også si at kreft ikke er en last, men kan være resultat av røyking?

" Du bør ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dømmer dem uten å vite noe mer"

Du bør også ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dem uten å vite mer.

Du forsøker å tillegge meg egenskaper jeg ikke har. Makan til overtolking!

Skrevet

"Overvekt er ikke en last, men kan være resultat av fråtsing"

Det kommer vel an på om det er helseskadelig overvekt eller kun kosmetisk.

Vil du også si at kreft ikke er en last, men kan være resultat av røyking?

" Du bør ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dømmer dem uten å vite noe mer"

Du bør også ha såpass respekt for andre mennesker at du ikke dem uten å vite mer.

Du forsøker å tillegge meg egenskaper jeg ikke har. Makan til overtolking!

Jeg vil absolutt si at kreft ikke er en last. Er du uenig?

Jeg kan ikke skjønne på hvilken måte jeg dømmer deg. Det eneste jeg gjør er å si at overvekt ikke er en last. Hvis du mener jeg dømmer deg og behandler deg respektløst bør du ta deg bryet med å forklare hvorfor.

Skrevet

Jeg tror det kan være slik med alle laster, enten det gjelder for mye mat, lite mosjon, røyking, alkoholmisbruk, narkotikamisbruk, spillegalskap, dolavhengighet osv.osv.

Kan du ta deg sammen bittelittegranne og slutte dra den lenger enn langt?

Dette skrev jeg:

"Jeg tror det kan være slik med alle laster, enten det gjelder for mye mat, lite mosjon, røyking, alkoholmisbruk, narkotikamisbruk, spillegalskap, dolavhengighet osv.osv"

Og du lager et himla styr og ber meg slutte dømme andre mennesker.

Hvem er det egentlig som dømmer her?

Ja, jeg mener faktisk at for mye mat kan være en last fordi det fører til helseplager og dårlig selvbilde på lik linje med røyking, alkohol eller nakotika.

Du behøver ikke dra den dit hen at jeg ser ned på homofile, psykisk syke, overvektige og alle som ikke er som tynne og viljesterke meg av den grunn. Makan!

Ikke har jeg sagt at jeg ikke har laster selv heller. Jeg har mange laster.

Skrevet

Jeg vil absolutt si at kreft ikke er en last. Er du uenig?

Jeg kan ikke skjønne på hvilken måte jeg dømmer deg. Det eneste jeg gjør er å si at overvekt ikke er en last. Hvis du mener jeg dømmer deg og behandler deg respektløst bør du ta deg bryet med å forklare hvorfor.

Kan du ta deg sammen bittelittegranne og slutte dra den lenger enn langt?

Dette skrev jeg:

"Jeg tror det kan være slik med alle laster, enten det gjelder for mye mat, lite mosjon, røyking, alkoholmisbruk, narkotikamisbruk, spillegalskap, dolavhengighet osv.osv"

Og du lager et himla styr og ber meg slutte dømme andre mennesker. Hvem er det egentlig som dømmer her?

Ja, jeg mener faktisk at for mye mat kan være en last fordi det fører til helseplager og dårlig selvbilde på lik linje med røyking, alkohol eller nakotika.

Du behøver ikke dra den dit hen at jeg ser ned på homofile, psykisk syke, overvektige og alle som ikke er som tynne og viljesterke meg av den grunn. Makan!

Ikke har jeg sagt at jeg ikke har laster selv heller. Jeg har mange laster.

– Wita

Skrevet

Fråtsing er en last.

Jeg blandet visst deg og "rystet". Beklager! Var ikke meningen:)

Skrevet

Jeg blandet visst deg og "rystet". Beklager! Var ikke meningen:)

Ok. Da forstår jeg bedre. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...