Gå til innhold

Min sønn skrev Falsk melding!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger Råd! Oppdaget i morges at min sønn som akkurat har begynt på ungdomsskolen har skrevet falsk melding til læreren!

Jeg ryddet i sekken hans i dag tidlig og fant en lapp der det stod: "Kåre kommer forsent i dag pga han forsovet seg. Mvh, Hanna Hansssen".

Den var skrevet for noen dager siden. Noen ganger er det slik at jeg løper tidlig avgårde til jobb og han må klare seg selv om morgenen, men jeg ringer og vekker/maser og følger opp disse dagene, utenom den ene dagen hvor dette skjedde. Det er kun 15 min å gå til skolen!

Har og dårlig samvittighet for at jeg ikke har mulighet til å være hjemme før han går på skolen, men samtidig synes jeg at han nå er så stor at han bør begynne å ta ansvar for bla. å komme tidsnok!

Hva synes dere? Skal jeg ta det opp med læreren? Eller bare han? Skal jeg gi straff? Er jo redd for at dette skal gjenta seg... Håper på råd og andres erfaringer her!

Skrevet

Har ingen erfaring med dette som mor - men husker jeg selv skrev falsk melding et par ganger, antakelig da jeg var noe eldre. Selv om jeg nærmet meg voksen alder, tror jeg ikke jeg forstod hvor alvorlig det var. Det ble ikke med så mange gangene.

Tror heller du burde snakke med sønnen din enn å gå til læreren. Verste straffen for sønnen din ville kanskje være å måtte fortelle det til læreren selv? Eventuelt kan du jo gi læreren et hint på forhånd, så han får forberedt reaksjonen sin. Uansett bør ikke dette gå upåaktet hen, han bør forstå noe av alvoret i dette, sviket overfor deg og læreren, samt at det faktisk er dokumentfalsk.

Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet, en ungdomsskoleelev klarer utmerket godt å komme seg avgårde alene om morran! Jeg gjorde det fra jeg gikk i 2-3. klasse på barneskolen tror jeg.

Han får kanskje lommepenger? Inndragning av neste runde med det?

Skrevet

Er du helt sikker på at han leverte den til læreren da? Med mindre den var signert av læreren, så er vel sjansen størst at han var fortvilet når han så at han hadde forsovet seg, og skrev denne hjemme om morgenen, men ikke leverte den. Det er jo heller et tegn på at han synes det var ille å komme for sent, enn at han har gjort noe ulovlig. (jeg har skrevet mange jukselapper hjemme når jeg har vært nervøs før prøver, det var en måte å håndtere redselen på. Brukte dem aldri..)

Ta det heller opp med ham mer "tilfeldig", at det er galt å forfalske noen signatur. (med mindre du får bevis for at han har levert falsk signatur, da bør det reageres kraftigere).

Og så får dere også snakke om hva som skal til for at han kommer seg opp om morgenen. En naturlig konsekvens bør være at regimet rundt når han må være inne / ferdig med leksene / i seng, blir strengere en periode, slik at han tvinges til å snu døgnet litt tilbake. Og at han ikke får sove veldig lange lørdag og søndag så lenge han ikke klarer å komme seg opp i uken. Alt for å snu døgnrytmen hans, det tar tid.

Snakk med læreren hans, si at de neste ukene kommer du ikke til å vekke ham mange ganger ekstra, og at han må lære på den tøffe måten. Greit at læreren vet det, slik at han ikke lurer på om noe er galt hvis han kommer for sent mange ganger på rad.

Du får gå inn til ham og snakke med ham før du går om morgenen (med mindre dette er mange timer før han skal ut av huset), etter dette får han klare seg selv.

Skrevet

Dette har vel de aller fleste gjort en eller annen gang opp gjennom årene på skolen. Jeg ville ikke ringt læreren! Men jeg vill tatt det opp med han, og sagt at dette er forfalskning og at det er ulovlig. Gi han en advarsel denne gangen, og si at dersom det gjentar seg så blir det ingen lommepenger de neste 3 månedene/ tidligere innetid eller lingnende.

Skrevet

Dette hjalp veldig ... Mange gode tips fra dere som jeg vil bruke.

Vil nok ikke ta det opp med lærer i første omgang, men få han til å innse alvor av dokument forfalskning og at vi må ha fokus på det å rekke tidsnok...

Skrevet

Hvis dette er et engansgstilfelle, at han faktisk forsov seg, at du var uttilgjengelig, at han er en plikoppfyllende gutt, at han er opptatt av en god karakter i orden og oppførsel, synes jeg ikke det er noen grunn til å reagere så veldig, annet en en liten prat.

Om han derimot generelt er en type som lurer og lyver, må du slå hardt ned på det.

Skrevet

Dette har vel de aller fleste gjort en eller annen gang opp gjennom årene på skolen. Jeg ville ikke ringt læreren! Men jeg vill tatt det opp med han, og sagt at dette er forfalskning og at det er ulovlig. Gi han en advarsel denne gangen, og si at dersom det gjentar seg så blir det ingen lommepenger de neste 3 månedene/ tidligere innetid eller lingnende.

Jeg er helt enig med deg.

(I 9. klasse hadde jeg 2 meldingsbøker, en for mammas meldinger og en for mine. Det blei ikke oppdaget før mange år seinere).

Skrevet

(I 9. klasse hadde jeg 2 meldingsbøker, en for mammas meldinger og en for mine. Det blei ikke oppdaget før mange år seinere).

Hehe drev med samme greiene selv. Her om dagen fant foreldrene mine ut at lillebroren min (2.klasse på vgs) driver å forfalsker underskrifter fra lærere. På skolen har levene så og så mange studietimer i uken der man skal gå til enten matteklasse, naturfagsklasse osv, og sitte der med lekser. Så får man en underskrift fra læreren om at man har vært der som skal vises til klasseforstanderen dagen etter. Hele klassen synes opplegget er tullete og alle forfalsker underskfiter, og istedet drar hjem. Ingen på skolen har oppdaget det enda.. hehe utrolig.

Skrevet

Er han ellers snill og grei, gjør skolearbeidet og er pliktoppfyllende, og det ikke skjer igjen, ville jeg ikke tenkt så mye over det. Men en passelig straff bør han selvsagt få.

Skrevet

*LOL* Du er ikke sann! Hadde ikke hatt guts til å gjort det samme, tror jeg...

Vel, jeg lurer på om jeg har litt Alzheimer ang den perioden i mitt liv... nå demrer det noe om falske meldinger på lapper, ikke i meldeboka...? *lurer på meg selv nå*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1189690452' post='3674012]

*LOL* Du er ikke sann! Hadde ikke hatt guts til å gjort det samme, tror jeg...

Vel, jeg lurer på om jeg har litt Alzheimer ang den perioden i mitt liv... nå demrer det noe om falske meldinger på lapper, ikke i meldeboka...? *lurer på meg selv nå*

Jeg torte ikke for mitt bare liv skrive falske meldinger på ungdomsskolen - det hadde garantert ligget utenpå meg i tykke lag. Skrev en da jeg begynte på videregående husker jeg, før jeg fikk tillatelse av moder'n til å skrive meldingene selv.

Skrevet

Hehe drev med samme greiene selv. Her om dagen fant foreldrene mine ut at lillebroren min (2.klasse på vgs) driver å forfalsker underskrifter fra lærere. På skolen har levene så og så mange studietimer i uken der man skal gå til enten matteklasse, naturfagsklasse osv, og sitte der med lekser. Så får man en underskrift fra læreren om at man har vært der som skal vises til klasseforstanderen dagen etter. Hele klassen synes opplegget er tullete og alle forfalsker underskfiter, og istedet drar hjem. Ingen på skolen har oppdaget det enda.. hehe utrolig.

Det opplegget hørtes jo helt meningsløst ut, så lenge leksene blir gjort uansett.

Skrevet

Og jeg var så god til å etterligne håndskrifter at jeg var "mora" til halve klassen min når meldinger skulle skrives. :o)

Skrevet

Hvis dette er et engansgstilfelle, at han faktisk forsov seg, at du var uttilgjengelig, at han er en plikoppfyllende gutt, at han er opptatt av en god karakter i orden og oppførsel, synes jeg ikke det er noen grunn til å reagere så veldig, annet en en liten prat.

Om han derimot generelt er en type som lurer og lyver, må du slå hardt ned på det.

''...at han er en plikoppfyllende gutt, at han er opptatt av en god karakter i orden og oppførsel, synes jeg ikke det er noen grunn til å reagere så veldig, annet en en liten prat.''

Jeg er dypt uenig i at vioksne skal være aksepterende til det å evt. jukse seg til gode karakterer i orden og oppførsel. Jeg misliker juks og dokumentfalsk, og ville formidlet helt klare holdninger til det. En av måtene ungdom lærer på, er ved å møte motstand på sine egne holdninger.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Det er du som skal lære gutten verdier og holdninger.

Hva lærer han av hvis du ikke gir han en skikkelig konsekvens for dette?

Dokumentforfalskning er alvorlig. På grensen til å få nedsatt oppførselsakarakter.

Er min mening, da.

mvh

Skrevet

Hvem skal skrive under på meldinger når foreldrene er gått på jobb, da?

Selv bodde jeg på hybel fra jeg var 15, og jeg tror vi hadde lov å skrive meldinger selv.

Selv en yrkesaktiv vil jo kanskje forsove seg et par ganger i året; iallfall gjør jeg det!

Skrevet

Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg tatt en alvorsprat med gutten. Jeg ville vært sint og sagt at ingen får lov å forfalske min underskrift, og at det faktisk er straffbart.

Så ville jeg sagt at dersom han gjør det igjen, kommer jeg til å informerer læreren hans (men altså ikke denne gangen).

Da skal det nok litt til at han gjør det igjen.

Skrevet

''...at han er en plikoppfyllende gutt, at han er opptatt av en god karakter i orden og oppførsel, synes jeg ikke det er noen grunn til å reagere så veldig, annet en en liten prat.''

Jeg er dypt uenig i at vioksne skal være aksepterende til det å evt. jukse seg til gode karakterer i orden og oppførsel. Jeg misliker juks og dokumentfalsk, og ville formidlet helt klare holdninger til det. En av måtene ungdom lærer på, er ved å møte motstand på sine egne holdninger.

Jeg sa at hun burde ta en prat, men ikke reagere så voldsomt. Altså ikke overeagere. Jeg synes det har stor betydning hvordan ungen ellers er. Er han vanligvis en ordentlig og pliktoppfyllende gutt, eller er han generelt en løyner og unnasluntrer?

Forfalskning er selvfølgelig alvorlig og derfor ville jeg tatt en prat rundt det.

Jeg har vært borti noe lignende her hjemme. Datteren min klasket meldingsboka forran ansiktet mitt og ba meg signere på at hun hadde vært syk. Jeg nektet først, men ga meg til slutt. Hadde en liten prat om hvor uakseptabelt dette var og at jeg ble tvunget til å lyve for å redde henne ut av en situasjon.

Hun var ikke syk, men valgte å være hjemme for å lese til eksamen, fordi det ikke skulle foregå noe viktig på skolen den dagen (mente hun)

Jeg sa at dette kom jeg aldri til å akseptere mer, uten å lage noe mer nummer ut av det ved trekk av månedslønn eller annen straff.

Dette fordi hun vanligvis er pliktoppfyllende og fordi hun nesten ikke hadde fravær i fra før av.

Hadde dette derimot vært noe som var vanlig for henne, måtte jeg ha tatt tak i det på en annen måte.

Skrevet

Jeg sa at hun burde ta en prat, men ikke reagere så voldsomt. Altså ikke overeagere. Jeg synes det har stor betydning hvordan ungen ellers er. Er han vanligvis en ordentlig og pliktoppfyllende gutt, eller er han generelt en løyner og unnasluntrer?

Forfalskning er selvfølgelig alvorlig og derfor ville jeg tatt en prat rundt det.

Jeg har vært borti noe lignende her hjemme. Datteren min klasket meldingsboka forran ansiktet mitt og ba meg signere på at hun hadde vært syk. Jeg nektet først, men ga meg til slutt. Hadde en liten prat om hvor uakseptabelt dette var og at jeg ble tvunget til å lyve for å redde henne ut av en situasjon.

Hun var ikke syk, men valgte å være hjemme for å lese til eksamen, fordi det ikke skulle foregå noe viktig på skolen den dagen (mente hun)

Jeg sa at dette kom jeg aldri til å akseptere mer, uten å lage noe mer nummer ut av det ved trekk av månedslønn eller annen straff.

Dette fordi hun vanligvis er pliktoppfyllende og fordi hun nesten ikke hadde fravær i fra før av.

Hadde dette derimot vært noe som var vanlig for henne, måtte jeg ha tatt tak i det på en annen måte.

Jeg hadde aldri signert på at hun hadde vært syk, når hun ikke hadde vært det. Har man ureglementert fravær, så får man ta konsekvensene av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...