Gå til innhold

I stedet for skiftnøkkel

Anbefalte innlegg

Gjest titusentommeltotter
Skrevet

Finnes det verktøy som brukes til det samme som skiftnøkkel (til å skru muttere..) men som er lettere å bruke?

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

26

• Lillemus

15

• Lotte :o)

14

• double

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, fastnøkkel, men da må du ha en som er i akkurat riktig størrelse. Det finnes sett med mange størrelser.

Gjest jente som digger bil
Skrevet

Jepp, en sånn som er som den du skrur av mutterne på bilhjulet med.

En sånn stang som du kan sette på riktig diameterrunding på...det heter...hmmmmmm...pipenøkkel?

Skrevet

Det heter enten fastnøkkel eller pipenøkkel.

Fastnøkler har du to typer av, enten de som er faste, eller noe som heter skrellenøkler, men de er svært dyre, men utrolig fine å bruke.

Fastnøkkelsett får du for bare noen hundrelapper hos f.eks Biltema.

Pipenøkkelsett koster heller ikke all verden.

Skrevet

Det heter enten fastnøkkel eller pipenøkkel.

Fastnøkler har du to typer av, enten de som er faste, eller noe som heter skrellenøkler, men de er svært dyre, men utrolig fine å bruke.

Fastnøkkelsett får du for bare noen hundrelapper hos f.eks Biltema.

Pipenøkkelsett koster heller ikke all verden.

Koppnøkkel da? Er ikke det det samme som fastnøkkel?

Skrevet

Koppnøkkel har jeg faktisk aldri hørt og jeg har ikke akkurat lite verktøy, som holder på med bilsport, blant annet. Det er ikke et lokal utrykk?

Annonse

Skrevet

Koppnøkkel er det samme som pipenøkkel :)

Skrevet

Koppnøkkel har jeg faktisk aldri hørt og jeg har ikke akkurat lite verktøy, som holder på med bilsport, blant annet. Det er ikke et lokal utrykk?

Koppnøkkel = pipenøkkel

Skrevet

Koppnøkkel = pipenøkkel

Ok, takk, da er vel dette et lokalt uttrykk da:-)

Skrevet

Har du ikke hørt om koppnøkkelsett?! Jeg mener bestemt at det er det samme som den typen "nøkler" som består av sett med skralle og masse løse "kopper" i ulik størrelser, som denne:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/309683_X_2007-07-04_125733_98.jpg

(bortsett fra bitsene da). Her kalles det hylsenøkkelsett, et ord jeg aldri har hørt før.

Skrevet

Koppnøkkel er det samme som pipenøkkel :)

Jah! Pipenøkkel er synonymet ja.

Skrevet

Har du ikke hørt om koppnøkkelsett?! Jeg mener bestemt at det er det samme som den typen "nøkler" som består av sett med skralle og masse løse "kopper" i ulik størrelser, som denne:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/309683_X_2007-07-04_125733_98.jpg

(bortsett fra bitsene da). Her kalles det hylsenøkkelsett, et ord jeg aldri har hørt før.

Dette er pipnøkkelsett. Koppnøkler er kanskje ikke så dumt ord det heller. Dette er nok trøndersk:-)

Skrevet

Dette er pipnøkkelsett. Koppnøkler er kanskje ikke så dumt ord det heller. Dette er nok trøndersk:-)

Vet ikke jeg, får over 90 treff på google i alle fall. :o) Trodde det var et vanlig navn på verktøyet jeg. Ønsker meg forøvrig et sånt! :o)

Annonse

Skrevet

Vet ikke jeg, får over 90 treff på google i alle fall. :o) Trodde det var et vanlig navn på verktøyet jeg. Ønsker meg forøvrig et sånt! :o)

Kjøp et hos Biltema, det koster bare noen hundrelapper.

Sjekket nå, du får et enkelt et for kr. 180 og et større og mer avvansert for kr. 400,-

Herover jeg bor bruks ikke koppnøkler.

Skrevet

Kjøp et hos Biltema, det koster bare noen hundrelapper.

Sjekket nå, du får et enkelt et for kr. 180 og et større og mer avvansert for kr. 400,-

Herover jeg bor bruks ikke koppnøkler.

Er kvaliteten på Biltema-verktøy noe særlig da? På linje med Clas Oholson? Altså bortkasta penger ofte?

Skrevet

Er kvaliteten på Biltema-verktøy noe særlig da? På linje med Clas Oholson? Altså bortkasta penger ofte?

Neida, du kan fint kjøpe Biltema verktøy. Jeg bruker det mye og har hatt det i mange år og bruker det jevnlig.

Jeg vet blant annet at et bilfirma her jeg bor som reparerer Merchedes bruker Biltema verktøy. De kaster det etter ca ett års bruk, men dette blir likevel billigere enn å kjøpe dyrt verktøy av andre merker.

Men disse kjøper kun det verktøyet som er merket med 10 års garanti da.

Skrevet

Ok, takk, da er vel dette et lokalt uttrykk da:-)

Ja, det er det nok. Her oppe i nord brukes begge navnene.. også tror jeg koppnøkkel brukes noen steder i trøndelag også.

Husker jeg klødde meg i hodet når jeg var sørpå og første gang fikk beskjed om å hente et stemjern. Hadde jo gått skole her oppe og lært at det het tappjern :)

Skrevet

Ja, det er det nok. Her oppe i nord brukes begge navnene.. også tror jeg koppnøkkel brukes noen steder i trøndelag også.

Husker jeg klødde meg i hodet når jeg var sørpå og første gang fikk beskjed om å hente et stemjern. Hadde jo gått skole her oppe og lært at det het tappjern :)

Tappjern har jeg heller ikke hørt, men stamjern er jo kjent. Artig med dialekter:-)

Skrevet

Tappjern har jeg heller ikke hørt, men stamjern er jo kjent. Artig med dialekter:-)

Tappjern er da mye mer vanlig enn stamjern!? :o)

Skrevet

Tappjern er da mye mer vanlig enn stamjern!? :o)

Det er det helt sikkert oppe i Gokk der du bor-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...