Gå til innhold

Hjerneskade og konsentrasjon

Anbefalte innlegg

Hei Doktor Online! Jeg fikk for noen år siden en hjerneskade som gjorde at hukommelsen ble skadet. Jeg studerer fremdeles, men bruker opp til fire ganger så mye tid på oppgaver enn før. Resultatene er jeg fornøyd med, men det er utrolig krevende. Ofte har jeg mest lyst til å slutte studiet; men dersom jeg gjør det, vil jeg dessverre bli ufør. Fortvilelsen min er også at det ikke finnes studieteknikk for en med den skaden som jeg har. Sagt helt enkelt: Den dype konsentrasjonen som trenges når jeg skal sette seg inn i fagstoff, arbeide med oppgaver, osv. gjør meg helt sløv og fortumlet. Det er nesten som jeg gjør en bedre oppgave dersom jeg har tatt meg ei pils eller to. Da er det umulig å være dypt konsentrert, men da blir resultatet av oppgaven absolutt akseptabelt. Håper på svar til hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285505-hjerneskade-og-konsentrasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være slem, men jeg ser du kan ha litt problemer med hukommelse og konsentrasjon. Du har faktisk sendt dette spørsmålet 5 ganger nå :-)

Hei fei! Det er nok ikke min feil, men gutten til familien på etasjen over meg. Den smårollingen må også unnskyldes: Han skjønte ikke noe annet enn SEND INNLEGG. Det skjønte han til de grader.

En jeg studerte sammen med på universitetet, hadde fått hjelp av det som den gangen het KRESS, men som nå er nedlagt. Noe av det som KRESS drev med er videreført av andre i regi av Sunnaas Sykehus, så hvis du ikke allerede har drøftet situasjonen med dem, så hadde jeg tatt kontakt.

http://www.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=255&I=3868

En jeg studerte sammen med på universitetet, hadde fått hjelp av det som den gangen het KRESS, men som nå er nedlagt. Noe av det som KRESS drev med er videreført av andre i regi av Sunnaas Sykehus, så hvis du ikke allerede har drøftet situasjonen med dem, så hadde jeg tatt kontakt.

http://www.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=255&I=3868

Behandlingen/kurset som du nevner gjelder nok de som er alvorligere rammet og blir innlagt på Sunaas sykehus i fire korte perioder mens kurset pågår

Behandlingen/kurset som du nevner gjelder nok de som er alvorligere rammet og blir innlagt på Sunaas sykehus i fire korte perioder mens kurset pågår

Vedkommende jeg kjente, hadde fått en liten skade etter et fall og hadde svært små kognitive utfall. Han ble gitt et tilbud i regi at Sunnaas, og profiterte enormt på det. Det at han gjnnomførte hovedfagsstudium¨på universitetet , tilsier vel også at skaden hans ikke var av de mer alvorlige.

Annonse

Vedkommende jeg kjente, hadde fått en liten skade etter et fall og hadde svært små kognitive utfall. Han ble gitt et tilbud i regi at Sunnaas, og profiterte enormt på det. Det at han gjnnomførte hovedfagsstudium¨på universitetet , tilsier vel også at skaden hans ikke var av de mer alvorlige.

Vet du (frosken) adr. og tlf. nr hvis jeg skal kontakte Sunaas sykehus?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

jeg synes du bør henvises til en nevropsykologisk test, dersom du ikke har fått gjort det før. Dette er en test som er spesialberegnet på folk som har konsentrasjonsvansker etter hodeskader. Ut fra testresulatene vil en psykolog i samråd med fastlegen din kunne gi deg råd om videre studier. Du vil trolig kunne få attester, slik at mest mulig tilrettelegges for deg, og den dagen du skal søke jobb, er det viktig å finne en jobb som passer med ditt "handicap". Det er neppe noen god løsning å bruke alkohol. legen din må forsikre seg om at du ikke lider av en skjult depresjon, noe som også kan gi nedsatt konsentrasjon. En depresjon kan behandles med medisiner, kanskje dette kunne hjulpet deg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...