Gå til innhold

Er varmepumpen tingen, for eller imot?

Anbefalte innlegg

Gjest liker stillhet
Skrevet

Er varmepumpe en suksess eller? mange skryter av hvor mye strøm de sparer. Vi har nettopp flyttet til et rekkehus som har varmepumpe, og jeg er ikke så begeistret, fordi den suser en god del. Dette er irriterende når jeg vil ha ro. I tillegg synes jeg varmen er ujevn, enten skikkelig varmt eller for kaldt. Mulig jeg ikke kan skikkelig med pumpen. Det blir liksom kjempevarmt i området der pumpen står, og mye kaldere et stykke unna.

Vil gjerne høre andres opplevelse av en varmepumpe.

Savner de vanlige ovnene, med mer jevn varme. I tillegg synes jeg det er stygt å se utenpå huset på veggen det store boksen som er montert på veggen, det samme inne.

Gjest Toshiba Daisekai
Skrevet

Sett deg ned å les bruksanvisningen på pumpa di.

Den er tydligvis ikke riktig innstilt.

Når det gjelder støyen fra pumpa di, så kommer det an på hvilket merke du har installert i leiligheten din. Noen støyer mer enn andre.

Vi har varmepumpe, har ikke spart så veldig på strømmen, men vi har en jevn varme i huset vinteren igjennom, så vi har kjøpt pumpe pga komforten, og så slipper vi ut å hogge så mye ved, der har vi spart mye arbeid.

Skrevet

Har motsatt erfaring angående jevn varme. Før hadde vi vedfyring, da ble det kjempevarmt i rommet der ovnen sto, og kaldt alle andre steder. Etter vi fikk varmepumpe har vi nå jevn varme i hele huset (2 etasjer). Det var det som var hovedargumentet vårt for å skaffe varmepumpe, ikke strømsparingen. Plasseringen av pumpen er selvsagt viktig for å oppnå god varmefordeling, vi fikk råd av montøren om hvor pumpen burde plasseres i forhold til luftgjennomstrømning i boligen.

Vår modell kan settes i "stillemodus" når vi er i rommet, slik at den nesten ikke lager lyd. Da er den selvsagt ikke like effektiv, så når vi ikke bruker rommet den står i står den på auto. Vi var også nøye på å velge en modell med lite støy.

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med pumpa vår.

Det er store forskjeller fra pumpe til pumpe. Alle er nok ikke like gode.

Hvis det støyer mer enn normalt, bør du gjøre ren filtrene. Skit i filtere kan forårsake mye støy.

Skrevet

Vi har varmepumpe innstallert i trappeoppgangen. Vi har åpen løsning slik at trappen fra inngangen kommer rett opp i stua.

Vi er kjempefornøyde. Ja, vi hører suset, men etter en stund så blir man litt døv for den lyden.

Varmen er god og jevn i hele overetasjen. I underetasjen kommer det ikke så mye varme, men det er heller ikke der vi trenger den.

"Klumpen" utenpå er bak huset, så vi ser den sjelden :)

Jeg anbefaler varmepumpe til alle, og jeg var veldig kritisk i begynnelsen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...