Gå til innhold

Blødning etter gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest urolig gravid

Hei. Jeg var på første svangerskapskontroll i dag, er snart 11 uker på vei. Det ble tatt en celleprøve siden jeg hadde celleforandringer som riktignok forsvant igjen for ca. 1 år siden. Legen sa at det var litt erytroplaki på cervix, og da han tok prøven begynte det å blø ganske mye. Han sa at han syntes det var merkelig at det blødde så mye som det gjorde, men valgte å ikke gjøre noe mer med det. Nå har det ikke kommet friskt blod, men litt blodrester ila dagen. Jeg bruker vanligvis å ha en lettblødende cervix ved gynekologiske undersøkelser, men kan ikke huske å ha blødd så mye.. Kan dette være farlig? Bør det undersøkes nærmere?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan berolige deg med at erythroplaki (’rødt sted’) er noe helt normalt og spesielt vanlig hos gravide. Kvinnens østrogen –som øker stekt undre graviditet- fører til at kjertlene som er inne i livmorhalsen vokser ut på overflaten. Den er blodrik, derfor er det rødt, og er ikke dekket av den tykke slimhinne som er andre steder på livmorhalsen og sprekker derfor lett ved berøring som prøvetaking eller samleie. Det er altså ikke farlig og har en naturlig forklaring. Du kan slappe av og bare glade deg over graviditeten. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...