Gjest togli Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Søndag for en uke siden bestemte jeg at nok var nok. Jeg _kan_ bare ikke stappe i meg en halv stratos (av den største plata) hver eneste dag!! En stor stratos i uka holder i lange baner og den skal inntaes mellom fredag og søndag kveld. Det gikk faktisk utrolig bra å slutte!! Litt stusslig mandag og tirsdag kveld, men onsdag kveld var suget omtrent borte :-)) Igår kveld hadde jeg egentlig ikke lyst på sjokolade (utrolig nok!), men måtte liksom prøve litt likevel.. Jeg tok to "rader" av sjokoladen og det var mer enn nok! I formiddag var jeg litt sugen og tok tre rader av sjokoladen. I kjøleskapet ligger det nå en halv stratos, men jeg har ikke lyst på!!! *yess* Kanskje spiser jeg den imorgen kveld? Hmmm, jeg tror neimen ikke jeg er sjokoman lenger :-)) 0 Siter
Gjest urettferdige verden... Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Men du er jo slank, så vidt jeg vet.Har du virkelig spist en halv stratos hver dag, dvs 100 gram sjokolade, omtrent, og likevel holdt deg slank, altså? Det beviser at overvekt ikke er selvforskyldt, i alle fall.Og at det ikke er noen grunn til å se ned på overvektige. Hadde jeg spist så mye sjokolade, hadde jeg trillet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Det er sånn jeg føler det også, selv om jeg ikke var så tullete etter sjokkis som deg. ) Tidligere kunne jeg glatt stappe i meg en pakke sjokoladekjeks i slengen om kvelden eller en stor pose smågodt - nå smaker det ikke så godt lenger. Jeg kjenner at det blir nok mye tidligere enn før og det er egentlig like greit. ) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Det gikk jo fort da, å slippe suget etter sjokolade!!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Men du er jo slank, så vidt jeg vet.Har du virkelig spist en halv stratos hver dag, dvs 100 gram sjokolade, omtrent, og likevel holdt deg slank, altså? Det beviser at overvekt ikke er selvforskyldt, i alle fall.Og at det ikke er noen grunn til å se ned på overvektige. Hadde jeg spist så mye sjokolade, hadde jeg trillet. Det er vel bevist at folk er forskjellig skapt sånn sett, ja... Jeg har nok høy forbrenning, men merker at jeg ikke lenger kan spise alt jeg vil I det daglige spiser jeg forholdsvis lite, men ofte. Dessuten er jeg veldig mye i fysisk aktivitet (ikke nødvendigvis organisert trening). Vekta har dermed holdt seg stabil selv om jeg har spist sjokolade hver kveld.. Søsteren min har nå akkurat samme størrelse som meg. Før veide hun endel mer, men endret totalt på kostholdet, samt begynte å trene regelmessig. Hun hadde også mye lavere forbrenning enn meg (la lettere på seg). Når kroppen etterhvert fikk trivselsvekt og hun jobbet hardt for å holde den der, så virka det som om forbrenningen også økte mye. Nå spiser hun omtrent som meg og legger ikke på seg lenger. Jeg leste et sted at når kroppen lenge har hatt en bestemt vekt, så blir den på en måte "programmert" til å ha denne vekta. Hemmeligheten er å endre livsstil (jobbe hardt) slik at man når trivselsvekta og forsøke å holde den stabil i lang tid, for så å prøve seg fram litt med endringer i kostholdet osv. Da vil man kanskje kunne unne seg litt mer søtt/fett enn før, uten å legge på seg? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Det gikk jo fort da, å slippe suget etter sjokolade!!! Ja, jeg innbilte meg at det ville ta mye lengre tid! Nå hadde jeg en travel uke, med mye som skjedde på kveldstid da, så kanskje det hjalp meg litt? Det er foran TV'n suget kommer;) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Det er sånn jeg føler det også, selv om jeg ikke var så tullete etter sjokkis som deg. ) Tidligere kunne jeg glatt stappe i meg en pakke sjokoladekjeks i slengen om kvelden eller en stor pose smågodt - nå smaker det ikke så godt lenger. Jeg kjenner at det blir nok mye tidligere enn før og det er egentlig like greit. ) Ja, dette gikk lettere enn forventet. Jeg merker nå at sjokoladesuget sitter mest på det psykiske planet. I flere år har sjokoladen vært symbolet på "avslapning" etter dagens gjøremål. Nå må jeg lære meg å slappe av uten sjokoladen;) 0 Siter
Gjest noen har bedre utgangspunkt Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Det er vel bevist at folk er forskjellig skapt sånn sett, ja... Jeg har nok høy forbrenning, men merker at jeg ikke lenger kan spise alt jeg vil I det daglige spiser jeg forholdsvis lite, men ofte. Dessuten er jeg veldig mye i fysisk aktivitet (ikke nødvendigvis organisert trening). Vekta har dermed holdt seg stabil selv om jeg har spist sjokolade hver kveld.. Søsteren min har nå akkurat samme størrelse som meg. Før veide hun endel mer, men endret totalt på kostholdet, samt begynte å trene regelmessig. Hun hadde også mye lavere forbrenning enn meg (la lettere på seg). Når kroppen etterhvert fikk trivselsvekt og hun jobbet hardt for å holde den der, så virka det som om forbrenningen også økte mye. Nå spiser hun omtrent som meg og legger ikke på seg lenger. Jeg leste et sted at når kroppen lenge har hatt en bestemt vekt, så blir den på en måte "programmert" til å ha denne vekta. Hemmeligheten er å endre livsstil (jobbe hardt) slik at man når trivselsvekta og forsøke å holde den stabil i lang tid, for så å prøve seg fram litt med endringer i kostholdet osv. Da vil man kanskje kunne unne seg litt mer søtt/fett enn før, uten å legge på seg? Det kan ta mange år før kroppen begynner å samarbeide om å holde stabil vekt i flg ernæringsfysiologene... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Ja, jeg innbilte meg at det ville ta mye lengre tid! Nå hadde jeg en travel uke, med mye som skjedde på kveldstid da, så kanskje det hjalp meg litt? Det er foran TV'n suget kommer;) Du får gjøre som oss - vi har satt TV'en i loftstua, og dermed er det stort sett bare ungene som ser TV. Vi voksne setter oss sjelden ned der og glor... Men nå sitter vi i sofaen i stua med hver vår bærbare PC, med litt lørdagsgodt, og en kopp kaffe med Baileys :-) Lov det, på en lørdagskveld, ikke sant? 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Du får gjøre som oss - vi har satt TV'en i loftstua, og dermed er det stort sett bare ungene som ser TV. Vi voksne setter oss sjelden ned der og glor... Men nå sitter vi i sofaen i stua med hver vår bærbare PC, med litt lørdagsgodt, og en kopp kaffe med Baileys :-) Lov det, på en lørdagskveld, ikke sant? På en lørdagskveld er det absolutt lov! Man må ikke bli så hysterisk og fanatisk at man ikke kan kose seg på lørdagskvelden og i selskap. ) Jeg har drukket en diiiiger kopp te med masse honning og spist litt sjokolade. Hadde en bit kokesjokolade liggende (av den mellommørke typen) + at jeg kjøpte en liten bocca med hasselnøtter, men den var ikke noe god, den var for bitter så den ligger i skuffen på kjøkkenet. Og det var nok sjokkis kjenner jeg, det var ikke store biten, men det holder lenge - og det føles godt! ) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Nå ble jeg bekymra; enn om Nidar går konk, pga av at du gjør dette..!?! ;o) *litt snavelsjuk* Du er standhaftig 0 Siter
Mista nikket Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Tror nok suget hadde vært større om du ikke hadde hatt sjokoladen i huset. Sånn er det i hvertfall med meg. Ligger den i skapet så kan jeg vente til etterpå eller i morgen eller lørdag. Har jeg ikke, kan jeg sette meg i bilen å kjøre til nærmeste bensinstasjon etter at jeg har snurra rundt i stua flere ganger. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Det kan ta mange år før kroppen begynner å samarbeide om å holde stabil vekt i flg ernæringsfysiologene... Med søsteren min tok det ca et år tror jeg... Men hun har virkelig vært imponerende flink! Jeg tror ikke jeg hadde klart å være så standhaftig som henne 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Du får gjøre som oss - vi har satt TV'en i loftstua, og dermed er det stort sett bare ungene som ser TV. Vi voksne setter oss sjelden ned der og glor... Men nå sitter vi i sofaen i stua med hver vår bærbare PC, med litt lørdagsgodt, og en kopp kaffe med Baileys :-) Lov det, på en lørdagskveld, ikke sant? Ja, lørdag er "alt" lov, men jeg var så flink at jeg sparte sjokoladen min til i kveld istedet Spiste potetgull igår og var igrunnen mett. I kveld blir det sjokolade - som er best når man faktisk er litt sulten 0 Siter
Gjest noen har et dårligere utgangspunkt Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Med søsteren min tok det ca et år tror jeg... Men hun har virkelig vært imponerende flink! Jeg tror ikke jeg hadde klart å være så standhaftig som henne Søsteren din har vært heldig:-) Kjenner en som selv etter fire år ikke får noen drahjelp fra kroppen til å holde stabil vekt. Hun er selvfølgelig glad for å være slank og veltrent, men litt frustrert over å fortsatt måtte være svært firkantet i forhold til kosthold. Sannsynligvis har antall kg man har gått ned noe å si, samt hvor lenge man har hatt vektproblemer. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1189892103' post='3675491] Nå ble jeg bekymra; enn om Nidar går konk, pga av at du gjør dette..!?! ;o) *litt snavelsjuk* Du er standhaftig Jeg er mest bekymra for bensinstasjonen "vår". De vil sikkert merke at jeg har slutta å hamstre sjokolade Satser på at Nidar overlever!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Tror nok suget hadde vært større om du ikke hadde hatt sjokoladen i huset. Sånn er det i hvertfall med meg. Ligger den i skapet så kan jeg vente til etterpå eller i morgen eller lørdag. Har jeg ikke, kan jeg sette meg i bilen å kjøre til nærmeste bensinstasjon etter at jeg har snurra rundt i stua flere ganger. Med meg er det motsatt! Jeg kan ikke ha sjokolade eller potetgull liggende i skapet uten å spise det opp!! Bortsett fra de siste dagene da.. Sjokoladen har ligget der siden torsdag og jeg har fortsatt halvparten igjen. Utrolig for å være meg:) Jeg er altfor lat til å kjøre på bensinstasjonen (4 km unna) på kvelden, så gubben har pleid å gjøre det (han liker å kjøre bil og treffe kompiser på veien;)) for meg. Nå har jeg laga en avtale med han at uansett hvor mye jeg maser, så skal han ikke kjøpe mer enn ei sjokoladeplate i uka 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Søsteren din har vært heldig:-) Kjenner en som selv etter fire år ikke får noen drahjelp fra kroppen til å holde stabil vekt. Hun er selvfølgelig glad for å være slank og veltrent, men litt frustrert over å fortsatt måtte være svært firkantet i forhold til kosthold. Sannsynligvis har antall kg man har gått ned noe å si, samt hvor lenge man har hatt vektproblemer. Du har helt sikkert rett i det, ja! Jeg skjønner at det ikke er enkelt å holde vekta. På den annen side tror jeg mange har mye å lære rundt hvilke typer mat man kan spise uten å legge på seg. Søster'n lager de lekreste retter av det mest utrolige. Hun eter også sjokolade, men kjøper f.eks. sukkerfri sjokolade. Jeg tror nok hun spiser rikelig nok mat, men hun vet hvilke sammensetninger som funker uten at vekta går opp. Det kan virke som hun kan "alt" om kosthold og ernæring og dermed vet akkurat hva hun kan spise/ikke spise. For noen år siden var det utenkelig at hun skulle ut å jogge. Det var altfor kjedelig. Nå MÅ hun jogge eller trimme for å trives. Nå kan hun også skeie ut med usunn mat dersom hun er på besøk hos folk og får maten servert. Vekta går ikke merkbart opp likevel. Dette var umulig for henne før. Uansett har jeg stor respekt for overvektige som prøver så godt de kan å gå ned i vekt. Det er mange momenter som spiller inn mht overvekt og folk er forskjellige.. Det er lett for oss slanke å tenke at det jo bare er å spise mindre og sunnere, men så enkelt er det ikke alltid :-( 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Jeg er mest bekymra for bensinstasjonen "vår". De vil sikkert merke at jeg har slutta å hamstre sjokolade Satser på at Nidar overlever!! en så drastisk sjokoladestopp kan gi store ringvirkninger i et lite samfunn... 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. september 2007 Skrevet 16. september 2007 Du har helt sikkert rett i det, ja! Jeg skjønner at det ikke er enkelt å holde vekta. På den annen side tror jeg mange har mye å lære rundt hvilke typer mat man kan spise uten å legge på seg. Søster'n lager de lekreste retter av det mest utrolige. Hun eter også sjokolade, men kjøper f.eks. sukkerfri sjokolade. Jeg tror nok hun spiser rikelig nok mat, men hun vet hvilke sammensetninger som funker uten at vekta går opp. Det kan virke som hun kan "alt" om kosthold og ernæring og dermed vet akkurat hva hun kan spise/ikke spise. For noen år siden var det utenkelig at hun skulle ut å jogge. Det var altfor kjedelig. Nå MÅ hun jogge eller trimme for å trives. Nå kan hun også skeie ut med usunn mat dersom hun er på besøk hos folk og får maten servert. Vekta går ikke merkbart opp likevel. Dette var umulig for henne før. Uansett har jeg stor respekt for overvektige som prøver så godt de kan å gå ned i vekt. Det er mange momenter som spiller inn mht overvekt og folk er forskjellige.. Det er lett for oss slanke å tenke at det jo bare er å spise mindre og sunnere, men så enkelt er det ikke alltid :-( ''Hun eter også sjokolade, men kjøper f.eks. sukkerfri sjokolade.'' Sukkerfri sjokolade er ikke sjokolade. | 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.