Gjest xhx Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 hei! jeg har pco og er dermed ikke "fruktbar". jeg er ikke i noe forhold, men ønsker å være fruktbar. har jeg rett på noe hjelp før å bli det? selv om jeg ikke har noen partner. hvis ikke er det noe jeg kan gjøre? trenger virkelig hjelp! har prøvd å sport lege min, men fikk ikke noe ordentlig svar. håper du kan hjelpe meg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Man er ikke absolutt ufruktbar ved PCOS, men hvis du ikke har menstruasjon i det hele tatt, så har du ikke eggløsning og kan selvsagt ikke bli gravid. Man kan få til eggløsning med pergotime, men det er ikke helt ufarlig behandling, noen få reagerer kraftig med cystedannelser og endring i kroppens væskebalanse. Mange (over 10-12) kurer vil kanskje øke risiko for eggstokk-kreft. Så behandlingen settes bare i gang ved barneønske og behandlingen må settes i gang på rett tidspunkt og kontrolleres for evt. tilpassing av dose. Det er en spesialist-oppgave. Så det er ikke bare-bare. Jeg vet ikke om du tenker på å bli gravid uten ’fast partner’. Hvis det er tilfelle så snakk med gynekologen om det. Du behøver ikke å stille opp med en konkret barnefar for å få behandling. Hvis det ikke er barneønske, er det viktig å få menstruasjon engang iblant for ’å rense opp’ i livmoren. Til det kan du bruke gestagen, for eksempel provera i 12-14 dager hver eller hver annen måned, og du må ha resept av din lege. Hva du ellers kan gjøre? Er du overvektig er det viktig å gå ned i vekt, det kan få eggløsninger til å komme i gang uten annen behandling. Har du kommentarer til ovenstående, legg det inn i vanlig forum, så skal jeg svare uten at det koster ekstra, men det kan ta litt tid. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/#findComment-2293733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xhx Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Man er ikke absolutt ufruktbar ved PCOS, men hvis du ikke har menstruasjon i det hele tatt, så har du ikke eggløsning og kan selvsagt ikke bli gravid. Man kan få til eggløsning med pergotime, men det er ikke helt ufarlig behandling, noen få reagerer kraftig med cystedannelser og endring i kroppens væskebalanse. Mange (over 10-12) kurer vil kanskje øke risiko for eggstokk-kreft. Så behandlingen settes bare i gang ved barneønske og behandlingen må settes i gang på rett tidspunkt og kontrolleres for evt. tilpassing av dose. Det er en spesialist-oppgave. Så det er ikke bare-bare. Jeg vet ikke om du tenker på å bli gravid uten ’fast partner’. Hvis det er tilfelle så snakk med gynekologen om det. Du behøver ikke å stille opp med en konkret barnefar for å få behandling. Hvis det ikke er barneønske, er det viktig å få menstruasjon engang iblant for ’å rense opp’ i livmoren. Til det kan du bruke gestagen, for eksempel provera i 12-14 dager hver eller hver annen måned, og du må ha resept av din lege. Hva du ellers kan gjøre? Er du overvektig er det viktig å gå ned i vekt, det kan få eggløsninger til å komme i gang uten annen behandling. Har du kommentarer til ovenstående, legg det inn i vanlig forum, så skal jeg svare uten at det koster ekstra, men det kan ta litt tid. Vennlig hilsen Mette H Moen hei jeg er ikke overvektig, har gått ned enda 14 kg etter jeg fikk pcos.Går på p-pillen diana før å få blødninger. gikk før et år uten p- pille og gikk opp kraftig i vekt og ble ikke gravid. så jeg får ikke eggløsning. snakka med lege min. hun sa jeg måtte ha en partner, før å kunne få behandling. de måtte teste han også. det jeg lurte på, var om det finns noe annet jeg kan gå på, enn p- piller. som gjør at jeg før eggløsning og ikke er prevangsjon. har lest at går man på p-piller lengre, minker det også risikoen på å bli gravid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/#findComment-2293783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 hei jeg er ikke overvektig, har gått ned enda 14 kg etter jeg fikk pcos.Går på p-pillen diana før å få blødninger. gikk før et år uten p- pille og gikk opp kraftig i vekt og ble ikke gravid. så jeg får ikke eggløsning. snakka med lege min. hun sa jeg måtte ha en partner, før å kunne få behandling. de måtte teste han også. det jeg lurte på, var om det finns noe annet jeg kan gå på, enn p- piller. som gjør at jeg før eggløsning og ikke er prevangsjon. har lest at går man på p-piller lengre, minker det også risikoen på å bli gravid. Det stemmer ikke at man nedsetter fruktbarheten etter p-pilleslutt hvis man går på p-piller lenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/#findComment-2293873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 hei jeg er ikke overvektig, har gått ned enda 14 kg etter jeg fikk pcos.Går på p-pillen diana før å få blødninger. gikk før et år uten p- pille og gikk opp kraftig i vekt og ble ikke gravid. så jeg får ikke eggløsning. snakka med lege min. hun sa jeg måtte ha en partner, før å kunne få behandling. de måtte teste han også. det jeg lurte på, var om det finns noe annet jeg kan gå på, enn p- piller. som gjør at jeg før eggløsning og ikke er prevangsjon. har lest at går man på p-piller lengre, minker det også risikoen på å bli gravid. P-piller gir ikke eggløsning, men tilfører hormoner som slår din egen produksjon ut (den fungerer jo ikke så bra). Som anført setter man bare eggløsning i gang hvis du aktivt ønsker barn da det er en komplisert og ikke helt ufarlig prosess. Eggløsning kan komme i gang spontant, men ikke når du bruker p-pille. Lang tids p-pille bruk reduserer ikke risiko for barnløshet senere, tvert om faktisk Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/#findComment-2294410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvorfor vil du være fruktbar hvis du ikke ønsker barn nå? Jeg har selv PCOS. Vi prøvde i 3 år å lage barn før vi fikk det til. Da hadde vi vært gjennom sædprøver (absolutt viktig for å forsikre seg om at sæden er befruktningsdyktig), 2 kurer med Pergotime (en medisin som stimulerer til eggløsning) før jeg til slutt ble operert. Etter operasjonen fikk jeg regelmessig menstrausjon, og 4 mnd etterpå var jeg gravid. Jeg har siden fått 2 barn til, som har kommet helt uten problemer. P-piller vil undertrykke dine egne hormoner, og gjør at du ikke får eggløsning. Ønsker du å se om du har eggløsning er ikke p-piller lurt. Bruk heller andre prevensjonsmidler. Ønsker du å bli gravid uten å ha en barnefar snakker du med gynekologen din om det. Da får du behandling likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285713-pco/#findComment-2295343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.