Gå til innhold

Trening i svagerskapet

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma i mai :-)

Jeg er veldig opptatt av trening, og lurer på om det er greit å drive med for eksempel spinning, ulike aerobic-varianter, apparattrening o.l i svangerskapet?

Hvordan skal jeg vite om det ikke er bra?

Kan jeg ha lik intensitet som ellers?

Finnes det noen gode sider på nett om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285730-trening-i-svagerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies vel at man kan fortsette med det man gjorde før man ble gravid, men hopp og sprett + ballidretter med fare for å få ballen i magen er vel ikke å anbefale. Ikke press deg om du blir sliten, men lytt til kroppen din. Ellers er trening under svangerskapet kjempefint!

Spinning kan du fortsette med til fødselen, man hard aerobic er ikke helt tingen. Du bør i hvert fall ikke trene hardere enn du har gjort før. Styrketrening er bare fint, men man bør ikke øke intensiteten i trening av underkroppen når man er gravid.

de sier det er bra å være i aktivitet under graviditeten. men du trenger ikke pumpe deg helt! ta ekstra hensyn til hva kroppen sier, det er ikke lenger du som bestemmer, vet du. har lest at å gå er veldig bra.. men ta det rolig når du nærmer deg slutten! ikke ta sittups (har hørt at det ikke er bra) og å trene ryggen er hvis veldig bra, ikke løft vekter osv.. så du kan jo legge treningen opp til graviditeten så vil det bli veldig bra,tror jeg:)

Gjest Mamma i mai :-)

Jeg begynte å trene/meldte meg inn på treningssenter etter noen års pause samme dagen som jeg oppdaga at jeg var gravid.

Deemed er jeg ikke i all verdens god form, men ville prøve å gå ned litt pga noen ekstra kilo etter forrige fødsel. Dette var selvsagt _før_ jeg fant ut at jeg nå er gravid igjen.

Ønsker nå å holde meg i form for å få mer overskudd i en hektist hverdag, og trives så godt med det. Men formen er så som så, og det siea at man ikke skal begynne å trene i svangerskapet dersom man ikke har trent før.

Usikker ang dette!

Takk for gode svar hittil!

Annonse

Gjest blaastrek

Det er en del info om dette på nettet om du søker. Du kan også få veiledning der du trener.

Det som er viktig er å ikke bli overopphetet. Det vil si: pass på at du ikke har veldig høy puls over tid og pass på å drikk nok. Håndball, fotball, boksing, kampsport og andre idretter der en kan bli håndtert røft bør en unngå. En bør også være litt forsiktig med enkelte øvelser fordi alle leddene i kroppen blir løsere når en er gravid og en kan derfor lettere få skader.

Å trene de rette magemusklene og ryggen er veldig viktig og fint og en kan også ha nytte av et generelt styrkeprogram for resten av kroppen. Kondisjonstrening er helt fint så lenge en holder det på et moderat nivå. På slutten av svangerskapet kan en føle ubehag ved å ligge på ryggen og gjøre øvelser og bør da unngå det.

http://elixia.no/tips/index.aspx?article=176222

http://www.sats.com/no/anbefalinger_for_graviditet_og_fysisk_aktivitet.pdf

Det er en del info om dette på nettet om du søker. Du kan også få veiledning der du trener.

Det som er viktig er å ikke bli overopphetet. Det vil si: pass på at du ikke har veldig høy puls over tid og pass på å drikk nok. Håndball, fotball, boksing, kampsport og andre idretter der en kan bli håndtert røft bør en unngå. En bør også være litt forsiktig med enkelte øvelser fordi alle leddene i kroppen blir løsere når en er gravid og en kan derfor lettere få skader.

Å trene de rette magemusklene og ryggen er veldig viktig og fint og en kan også ha nytte av et generelt styrkeprogram for resten av kroppen. Kondisjonstrening er helt fint så lenge en holder det på et moderat nivå. På slutten av svangerskapet kan en føle ubehag ved å ligge på ryggen og gjøre øvelser og bør da unngå det.

''Det som er viktig er å ikke bli overopphetet. Det vil si: pass på at du ikke har veldig høy puls over tid''

Det er bare tull. Kondisjonstrening er ikke farligere i svangerskapet enn ellers. Man kan ikke overopphete barnet ved å trene. Jeg et innslag på TV om akkurat dette i dag.

Gjest blaastrek

''Det som er viktig er å ikke bli overopphetet. Det vil si: pass på at du ikke har veldig høy puls over tid''

Det er bare tull. Kondisjonstrening er ikke farligere i svangerskapet enn ellers. Man kan ikke overopphete barnet ved å trene. Jeg et innslag på TV om akkurat dette i dag.

Selv om du har hørt på tv at det er ufarlig så er det tydeligvis fortsatt mange innen helse/trening som gir råd om å unngå overoppheting. Tror vi må enes om at det er ulike meninger og erfaringer på området. At det skal mye til for å bli overopphetet under trening er likevel et godt poeng.

For sin egen del tror jeg det er lurt å ikke presse kroppen for hardt. Hvis en skulle få en blødning eller i verste fall få et barn med skader eller miste barnet så vet en i alle fall at en har vært forsiktig.

"Å trene de rette magemusklene og ryggen er veldig viktig og fint og en kan også ha nytte av"

Bare lurte på hvorfor det var så viktig å trene de rette magemusklene under graviditet?

Det eksisterer mange myter om gravide og magetrening. Som generell regel kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet, og det vil derfor ikke gi noen treningseffekt ved sammentrekning av denne.

Dette kan du også finne å lese i treningslitteratur for gravid:-)

Gjest blaastrek

"Å trene de rette magemusklene og ryggen er veldig viktig og fint og en kan også ha nytte av"

Bare lurte på hvorfor det var så viktig å trene de rette magemusklene under graviditet?

Det eksisterer mange myter om gravide og magetrening. Som generell regel kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet, og det vil derfor ikke gi noen treningseffekt ved sammentrekning av denne.

Dette kan du også finne å lese i treningslitteratur for gravid:-)

Du har rett. Det var de rette magemusklene en ikke bør trene. Men skrå magemuskler og tversgående magemuskler kan en trene. Det er viktig å trene mage og rygg for å forebygge ryggproblemer. Mange kvinner har svak rygg og med en tung kul på magen så kan en fort få smerter i korsryggområdet om en ikke har muskler som stabiliserer.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/1.1318491

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...