Gå til innhold

Glasdør på peisomn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nokon som har gode tips for å få rein glasdøra på ein peisomn? Den har blitt heilt svart. Har prøvd trikset med å vaska med aske men det hjalp ikkje. Nokon som kan hjelpa? Er jo kjekt å sjå flammane :-)

Skrevet

Gni med avispapir?

Ja, tenkte eg fekk prøva det neste gong den er kald. Men trudde liksom at det med aska skulle vera bedre?

Skrevet

Ja, tenkte eg fekk prøva det neste gong den er kald. Men trudde liksom at det med aska skulle vera bedre?

Jeg bruker vått avispapir dyppet i aske, og knokefett. Det blir alltid bra.

Skrevet

Jeg bruker vått avispapir dyppet i aske, og knokefett. Det blir alltid bra.

Knokefeitt..?

Skrevet

Hard jobbing.

Gni hardt altså? Sorry, nytt uttrykk for meg det der :-)

Skal prøva aske på avispapir når ovnen har slokna ut. Takk for tipset :-)

Skrevet

Min beste erfaring så langt har jeg med å tørke over med hånddukspapir med litt vann på, og så tørke blankt med tørt papir etterpå. Det enkle er i hvert fall det enkleste!

Skrevet

Vanligvis fungerer det bra med tørkepapir med aske på. Men er gang var det vel blitt for mye så dette ikke fungerte - fikk da tips om ovnrens. Slik en bruker til å rense inni komfyren. Sprayet på og fulgte instruksen på flaska - ble som nye vinduer. Men middelet er veldig sterkt og lukter, og lager flekker om du får det steder du ikke vil ha det - så ta litt forhåndsregler :)

Skrevet

Hard jobbing.

Haha.. Jeg så for meg at du kokte en svineknoke og brukte fettet fra den. :)

Skrevet

Vått avispapir med aske virker på selv de svarteste ovnsdører.

Skrevet

Jeg bruker salmiakkvann. Sprayer på innsiden av glasset der det er sort. Jeg prøver å vaske den ganske ofte så det ikke skal brenne seg helt fast.

Skrevet

Hard jobbing.

Hehe jøsses så nyskjerrig jeg ble på dette fettet, men leste videre ;)

Skrevet

Takk for tilbakemeldingar :-) No har eg gnikka og gnurt og fått vekk det meste.. skal prøva salmiakktipset i morgon tenkte eg, er litt perfeksjonist så er ikkje heilt fornøgd endå!

Skrevet

Haha.. Jeg så for meg at du kokte en svineknoke og brukte fettet fra den. :)

Jif skuremiddel og en våt klut (blir ikke riper)

Deretter gnir jeg glasset tørt med avispapir.

:-)

Skrevet

Mener du utsiden eller innside?

Hvis den er svart på innsiden så får du bare sprengfyre.

Da blir den blank på 1-2-3.

Er jo det som er vanlig, fyrer man hardt blir glasset rent.

Ulmefyrer du så soter du ned glasset.

Iallefall ikke nødvendig å vaske innvendig.

Skrevet

Mener du utsiden eller innside?

Hvis den er svart på innsiden så får du bare sprengfyre.

Da blir den blank på 1-2-3.

Er jo det som er vanlig, fyrer man hardt blir glasset rent.

Ulmefyrer du så soter du ned glasset.

Iallefall ikke nødvendig å vaske innvendig.

Det er innsida som er problemet, ja. Og eg veit at det er dårleg fyring som gjer at det vert svart. Er forøvrig overbevist om at eg ikkje hadde klart å "fyra vekk" det svarte, tjukke laget. Det var nemleg ganske ekstremt. Men elles takk for hjelp!

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg bruker Jif Glasspray, tørkepapir og i tillegg skrapen til den keramiske komfyrtoppen vår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...